15 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

15 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

Manasız bir durum Esi İktidarın dış politikasındaki sı", bir ara bütün başarı mede aramıştır. Menderes dukları tarzda, tamamile nan bir haysiyetli ve mızın heyeti umumiyesi zarar görmüş Türkiye, İsraille diplomatik (münasebetlerini İ tanımaktan tabiidir ki Ama, araplara gösteriş olsun diye Bü- temsilciliğimizde bir bırakılmış ve iki taraf Büyük Elçilerini, bizim memiştir. Hele Türkiye, İsraili vazgeçmemiştir. yük Elçilik olan mizle geri almışlardır. Neden? Bunun ne fiili, ne hukuki bir izah yolu vardır. Tek memnun etme gerçekçi izah, arapları hakkında sorulan bir suali şöyle cevap landırdı: "— Biz onları kendi hallerine ter- kettik. Onlar 600 yıl evvelki o havayı çalıyorlar, biz ise zamanı boş geçir- memek için dakikaları bile değerlen- dirmeğe çalışıyoruz. Onlar âyinlerini yapsınlar, biz işimize bakarız." 16 yıl gibi insan ömrü için hiç de uzun sayılmayacak bir süre içinde çöl de mucize yaratan İsrailin işte iki cep hesi... Geçen ay içinde Kudüste King Da- vid Otelinin bir odasında bir basın top lantısı yapan Türkiye Köy İşleri Ba- kanı Dr. Lebit Yurdoğlu, bilge bu Komi Ee şöyle Biz türkler, sizin tecrübeleri: mizden, yaptıklarınızdan çok şey Öğ- rendik. Ama lütfen siz de bizim insan- cl davranışlarımızdan örnek alın". Çölde bir ışık Bugün İsrail, apayrı bölgelerde yaşa- mış, inanışları ayrı yaşayışları ayrı, hatta dilleri bile ayrı yahudi grupla- rını bir araya toplamanın, onları bir amaç etrafında birleştirebilmenin hak lı gururu içindedir. Geçen ayın sonunda İsrail Hükü- metinin davetlisi olarak evvelâ Tür- kiye Köy İşleri Bakanı Dr. Lebit Yurd oğlu, sonra da dört türk gazetecisi İs raili ziyaret ettiler. Gazetecilerin ilk götürüldükleri köy. Geva Karmel ad- lı bir moşavdı. Moşav İsrailin nevi sahsına münhasır bir köy tipidir. Mo- manasızlıklar ve ala- turkalık bizi İsraille münasebetlerimizde garip ( bir vaziyet içinde bırakmıştır. Menderesin "Arap Politika- şansını araplara şirin görün tâbirinden, Nuri Sait Paşayı anladığı için bu sevimsiz şahsiyetin et- rafında kristalleşen "Arap Politikası" ticesi bize karşı artan bir arap düşm si olmuştur. Araplarla bütün batılı memleketlerin kur- o dir. mütekabiliyet ağır başlı münasebet yerde cıvık bir tutum takınılınca b vi nın anlığı ve antipati- dünyası içindeki dostu tek fiili ne- esasına daya- kurulacak politika- (o etmişlerdir. Arapların politikası, kes. Kası. kası ne olacak?.. maslahatgüzar talebi- (o nasebetin var. Sen oraya bir Büyük Elçi gönderemiyorsun! cak diye? Makariosun silâh tacirleri... ibarettir. Bir de, o tarihteki mevkilerini kuvvetlendirmek Halbuki ne araplar böyle yarım bir tedbirden memnun olmuşlardır, ne de o tarihteki arap dostlarımız dünyasında bir prestij Bugün, bilhassa vakur bir dış politikayı yolunda olduğumuz bir sırada İsraille mizi normal şekle sokmak ilk yapılacak işlerden Türkiye buna bir süre önce karar bazı batılı müttefiklerimiz, kendi arap politikalarını göz önünde bulundurarak bize biraz Sonra, lütfen söylemeli: Münasebetin Büyük Elçilik seviyesinde. arap dostlarımızın arap çabası.. arap kazanmışlardır. benimseme münasebetleri- biri- vermiştir. Fakat beklememizi tavsiye müttefiklerimizin arap politi- Peki bu arada, bizim kendi politikamız, türk politi- k? Bir devletle diplomatik mü- Kim kıza- Akıl mıdır, bu! Dışişleri Bakanlığı bütün işlerini bir kenara bırak- gayretimizden şavlarda toprak millidir ama, Yahudi Ajansı tarafından muhaceretleri o te- min edilen yahudilere cüzi bir para ile kiralanmıştır. Moşavlarda her şey köy idaresinin kontrolü altındadır. Ge- va Karmel, "Karmel dağının tepele- ri" anlamını taşımaktadır ve bir türk köyüdür. İsrailde bir başka çeşit köy tipi de kibutzlardır. Kibutzlar rusların kolhoz teşkilâtına benzemektedir ve Gazeteciler Hayfada Dostluk ziyareti malı ve önce bu haysiyet Bu, yeni yolumuzda bir ilk adım olacaktır. kırıcı durumu düzeltmelidir. devletin kontrolü altındadır. Türk gazetecilerini, köyün girişin- de, temiz bir İstanbul türkçesi konu şan Elimelah Moşe karşıladı. Son de- rece heyecanlıydı. Belli ki eski vata- nına karşı bir özlemi vardı. oMisafir- ler, Köy idare Kurulunun odasına a- lındılar. Köy odası sade odöşenmişti. Duvarı bir kitaplık kaplamıştı, ama kitaplığın içi boştu. Biraz sonra moşav da yaşayan, köylüler göründüler. Ge- va Karmelde, yaşayan yahudilerin he- men hepsi, Türkiyenin muhtelif yer- lerinden gelmiş ve yeni vatanlarına in tibak etmişlerdir. Ama hâlâ Türkiye- ye olan bağları devam etmektedir. Eli melah Moşe 45 yaşlarında vardı. İbra niceyi muhacir olarak Ankaradan gel dikten sonra öğrenmişti. Elimelah Mo şenin ilk sözü şu oldu: "— Memleketten ne haber?" Sonra arkadaşlarını tanıttı. Odada bulunanlardan biri, Köy İdare Kuru lunun Genel Sekreteriydi. Köy İdare Heyetlerinde iki sekreter bulunmakta- dır. Bunlardan biri dış işleri, diğeri ise iç işleri tedvir eder. Kurullar tam manasıyla demokratik usulle seçilmek tedirler. Elimelah Moşe: — Geva Karmelde biz, 79 âile, toprakla uğraşırız. Her ev sahibinin yanında 18 dönümlük tarlası o vardır. 10 aile de işçi olarak çalışmaktadır" dedi. AKİS/19