29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Makarios Paçası / sıkışık Şecaat arzederken merd-i kıpti- Milletlerin onihayet silki- geçmesinden sonra bu konuyla ilgilenmek zorunu duyan Makarios, geride bıraktığımız hafta içinde, kaçırılan türklerle ilgili bir a- çıklama yapmıştır. Bu açıklamaya gö- re, rumlann elinde şimdilik yalnız 17 tutsak vardır. Bunların yedi tanesi a- çıklamanın hemen ertesinde serbest bırakılmışlardır. si -ki Türkiye dönüşü Li best bırakılacaklardır! Makarios, ban- lar dışında hiçbir tutsak türk oldu- gundan haberli değildir. Makarıosun oyaptığı bu açıklama, Kıbrıs rumların - hiç gerçekten yalnız 17 türk tutsağın var- lığından haberliyse, o ötekilerin hayat ve mematları konusunda birşey bilmi- yorsa, bu artık sakallı (o çetebaşının ipin ucunu elinden kaçırdığını bütün dünyaya ilân etmesinden başka bir- şey değildir. Makarios istediği ortada meşru ve gerçek bir Kıbrıs hükümetinin varlığını iddia edip dur- sun, tam tane suçsuz türk bu hü- kümetin burnu dibinde (o kaçırılmıştır ve hükümetin başının bundan hiçbir AKİS/14 haberi yoktur! Demek ki eline nasıl- sa silâh geçiren her rum sokağa çı- kıp önüne gelen türkü tutsak almak- ta, istediği yere tıkabilmekte, istediği gibi asıp kesmektedir. Eğer durum gerçekten böyleyse, gerçekten kaçırı- lan türklerin çoğundan Makarios ve çetecilerinin haberi yoksa, bütün dün- ya, tabu bu arada da Birleşmiş Mil- letler sorumluları gözlerini dört açma- lıdır. Karşılarındaki öyle kolayca 1- nandıklan gibi bir hükümet değil, bir düzensiz çeteci sürüşüdür, öyle bir sü- rü ki, ne başının o sonundakilerden haberi vardır, ne de sondakilerin baş- takine aldırdığı Yook, eğer durum böyle değil de, Ü ırmalar Makarios ve yakın- larının bilgisi içinde yapılmışsa, o za- man çeteci papaz düpedüz yalan söy- lemektedir. Yalancı bir papaza da. hiç kimse güvenemez. Onun temsil ettiği devlet, devlet sayılamaz. Başında ya- lancı bir papaz bulunduran düzen hiç- bir ülke ve milletlerarası kurumdan eşit davranışlar bekleyemez Pazara çıkan iplik Kıbrıs rumlarının türk tutsakları konusunda gösterdikleri bu çelişme dolu davranış, dünya kamu oyunun dikkatinden kaçmadığı gibi. Birleşmiş Milletlerin Kıbrıstaki görevlilerini de biraz daha harekete zorlamıştır. Ger- çi bu hareket hâlâ hiçbir sonuca bağ- lanmayan birtakım soruşturmalar ol- maktan öteye gidebilmiş değildir ama, bu kadarı bile Gyani ve arkadaşları- nın hiç değilse bu meselenin varlığın- dan bilgili olduklarını gösterdiği için ümit verici bir belirti sayılmalıdır. Ni- tekim Plaza Lasso, Makariosla yaptı- ğı görüşmeden sonra basına verdiği demeçte, kaçırılan türklerin hayatla- rından pek ümitli olmadığını gizleme- mekle beraber, Makariosun sözlerine Ra sezdirmekten kaçınma- mıştır Anc salk Kıbrıstaki türklerin kaçırıl- masıyla ilgili en Sert tepki, gene Türk Hükümetinden gelmiş bulunuyor. Türk Hükümeti, geçen hafta sonunda Bir- leşmiş Milletler oOGenel Sekreteri U Thant'a bir mesaj yollayarak Adada- ki Birleşmiş Milletler (o görevlilerinin tutsak türklerin durumuyla daha ya kından ve daha etkili bir şekilde ilgi- lenmelerini istemiştir. Bu hafta ba- şında da İngiliz ve Yunan hükümet- lerinin Ankaradaki temsilcilerine bir nota verilmiştir. Birer örneği Birleş- miş Milletler Genel Sekreterine, Gü- venlik Konseyi üyelerine, NATO Ge- nel Sekreterine ve NATO üyelerine de verilen bu notada bir yandan kaçın- lan türkier konusunda "dikkat çekilir- ken diğer yandan da rumların Kıbrıs Anayasasını yeni ihlalleri üzerinde duruluyordu. Türk notasında da açıkça belirtil- diği gibi, rumların Kıbrıs Anayasası na karşı giriştikleri en son ihlâl ha Nasır ve Krutçef Gazelciler