29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER Peru Ölüm düdüğü Bugünlerde, güney amerikalıları çe” ken tek büyük eğlence, çoğu zaman kıran kırana geçen ve çoğunlukla da karakolda biten futbol maçlarıdır. İş- te geçen hafta sonu da, Perunun baş- kenti Limada hareketli bir tatil ge- çirmek isteyenlerin çoğu, Oo Peru ile Arjantin arasında yapılacak maçı iz- lemeye koştular. oFakat doğrusu bu ya, içlerinden hiçbiri tatillerinin bu kadar hareketli olabileceğini aklının kenarından bile geçirmemişti. İşin aslına bakılırsa, maçın bitme- sine on dakika kalıncaya kadar alan- da işler oldukça yolunda gidiyor sa- yılabilirdi. Arjantin takımı oyunun başlarında bir gol atmış, onun üzeri- ne yatmağa çalışıyordu. Peru takımı ise, seyircinin bütün gücüyle yaptığı gösterilere ayak uydurarak, her an bir beraberlik golü peşinde koşuyor- du. Nitekim, maçın bitmesine on da- kika kala, yuvarlak meşin top, ar- jantin kalesi önünde bir süre ayaktan ayağa dolaştı ve sonunda, fileleri bul- du. Sanki stadda yer yerinden oyna- mıştı. Fakat hakem, perulu oyuncula- n bir arjantin bekini yere düşür- düklerini ileri sürerek golü saymadı ve oyuna devam işaretini verdi. Pe- rulu oyuncular bir süre bu yargıya karşı geldiler. fakat hakemin sözünü dinlemekten başka çare göremediler. Ancak seyirciler hiç de oyuncular gi- bi söz dinler cinsten değillerdi. Elle- rine ne geçirdilerse, şişe, minder, taş, hepsini sahaya yağdırdılar. Bu arada İrikiyım bir perulu da alana atlaya- rak hakeme saldırdı, fakat polisler a- damı hemen altıokka edip içeri aldı- lar. Diğer yandan şişe, minder, taş yağmuru da devam edip gidiyordu. Maçın bitmesine beş dakika kala halkın hakeme karşı gösterisi son haddini bulmuştu. Adamcağız hayatı- nı tehlikede görmüş olmalı ki, maçın sonunu beklemeden düdüğe sarıldı, sonra da var kuvvetiyle içeri koşma- ga başladı. Bu sırada, alandaki sonuç tablosu, Oo Arjantinin 1 galibiyetini gösteriyordu. ölüme giden kapılar Hakemin bu davranışı, perulu seyir- cileri büsbütün o çileden çıkardı. Tribünlerde kulakları sağır eden yu- ha sesleri yükseldi, bununla yetinme- yen bir ateşli delikanlı da alana at- ladı, hakeme yetişmeğe çalıştı. Polis- AKİS/24 Feruda, kanlı biten maçtan sonra bir yaralı götürülüyor Arbede ler. başlarına geleceklerden habersiz, genci önlemek istediler. Bunun üzeri- ne sahaya atlayanlarına sayısı birden çoğaldı, bazıları hakemi yakalamağa koştular, bazıları da "yuh" çekerek polisin üzerine yürüdüler, Bereket versin ki, Güney Amerikan polisi futbol maçlarına, çok hazırlık- lı çıkar. Çoğunun elinde makineli ta- bancalar, belinde göz yaşartıcı bomba- lar vardır. Bu bakımdan, halkın yap- tığı ilk hamleyi operulu polisler ko- laylıkla önlediler, hakemi ve arjantin- li futbolcuları kolaylıkla dışarıya ka- çırdılar. Fakat halk adamakıllı gale- yana gelmiş elmalı ki, alanı boşaltma- dı ve polise saldırmağa devam etti. Polislere sallanan yumrukların, sav- rulan kötü sözlerin haddi hesabı yok- tu. Tabii, bu arada, eyalet valisinden emniyet müdürüne kadar bütün görev- liler de bozuk para gibi ortada do- laşan küfürlerden nasiplerini aldılar. Alanda devam eden gösteri, kısa bir süre içinde, hiç de küçümsenemeye- cek türden bir ayaklanma olup çık- mıştı. Gösterinin niteliği değişir değiş- mez, poli imin tarafından bilin- mez, einla i üzerine göz yaşartıcı bombalar atma emri verildi. Bomba- lar orada burada patlamaya başlayın- ca, alandaki herkes çıkış kapılarına doğru koşmağa başladı. Alanın güne- yine düşen kapılara koşanlar, biraz itişip kakışmadan sonra, kendilerini dışarı attılar ama, kuzey tarafındaki kapılara koşanlar, büyük bir dehşet- le, bunların kapalı olduğunu gördü- ler. Bu kapıların önüne ilk gelenler dışarı çıkamadıktan gibi, en. az yir- mibin kişinin akınını yarıp da geri dönemiyorlardı. Böylece en az yüz ki- şi, insan seliyle demir kapılar arası- na sıkışarak ezildi. Nihayet giderek çoğalan (o insan seline dayanamayan kapılar, kırıldığı zaman, bir o kadarı da yere düştü, üzerlerine basıp koşan- ların ayakları altında can verdi. A- lan boşaldıktan sonra yerde yatanlan toplayan görevliler, kapıyla insan seli arasında sıkışmış, o bazıları da ayak altında ezilmiş yüzlerce ölü topladı- lar. Yaralıların sayısı da, altıyüzden aşağı değildi. Alandan sokağa Bir futbol alanında ve bir hakemin çaldığı gereksiz bir düdük yüzün- den başlayan bu ayaklanma, çok geç- meden Lima sokaklarına da yayıldı. Yer yer toplanan inşan kümeleri, at- tıkları göz yaşartıcı bombalarla yüz- lerde insanın ölümüne, en az bir o kadarının da yaralanmasına yolaçan polislere karşı (o gösteriler (o yapmaya başladılar Sonra bunlar bir araya ge- lerek şehrin oOEmniyet Müdürü Jorge