29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

S | Filmler “En İyi Düşman" Batı sinemasında, artık, savaşı ko- nu edinen ve savaş içersinde ge- çen bir hikâyede nem savaşa ve hem de katılanlara övücü paylar dağıtan eski moda filmler çevrilmez oldu. Bu- nun yerine, günün durumuna daha yatkın, savaşa karşı çıkan, savaşı iti- ci ve kabul etmez bir davranışın ürü- nü filmler, seyirci çoğunluğunda hem daha sürümlü, hem de ilgi çekici ni- teliklerini koruyorlar. Prodüktörlüğünü italyan Dino De Laurentis'in, rejisörlüğünü de ingiliz Guy Hamilton'un yaptığı "The Best of Enemies-En İyi Düşman" da tat ikinci tür filmlerdendir. "The Best of Enemies-En İyi Düşman"ın se- naryosu, adı iyiye çıkmış dört italyan senaryocusunun Oo - Vincenzo, Age, Scarpelli ve Ceochi D'Amico- dur. Guy Hamilton, ingiliz sinemasında pek öyle önemsenen bir rejisör değil- dir, Ama yeri bakımından üçüncü sı1- nıflardan da sayılmamaktadır. Eline iyi senaryo verildiğinde Guy Hamil- ton, verilene pek sırt çevirmemekte ve bunu, gücünün yettiğince iyi bir sinema diliyle anlatmaktadır. “The «Est of Enemies - En İyi Düşman" da, Hamilton'un eline verilmiş, iyi dü- senaryolardan biridir ve hikâyesini elinden geldiği kadar seyircisini sıkmadan -senaryo- nun da desteğiyle- bir humor çerçe- vesinde vermektedir. "The Best of oOEnemies - En İyi Düşman"ın oyuncu kadrosu da bir bakıma ( İtalyan-ingiliz (o karmasıdır. Başrollerde (o Alberto SordI (italyan). NE M A David Niyen, Miohael wilding, Harry Andrews (ingiliz) ve Amedeo Nazzari (italyan) oynamaktadırlar. onu, bir savaş komedisidir. Biri binbaşı, öbürü yüzbaşı "En İyi Düşman", küçük Ski birliğe kumanda eden iki subayın karşı- lıklı serüveni -savaşı şimdiye okadar dadır. Savaş, barış yılları içinde belki de birbirleriyle çok rahat bir şekilde kaynaşıp dost olabilecek bu iki yü- rekli insanı, birdenbire iki ayrı ke- simin insanı ve iki düşmanı yapmış- tır. İngiliz birliği, ne pahasına olur- sa olsun, italyanların elinde bulun- durulan Tegascio kalesini bir saldın sonucu almak ister. Bu amaçla baş- larında binbaşı Richardson ve yar- dımcısı Burke (Michael wilding) ol- duğu halde yola koyulurlar. O sırada Niven ile Sordi En iyi alışmadığımız bir açıdan gözleyerek - anlatmaktadır. — Birlikler, italyan ve ingilizlerin İkinci Dünya Savaşı sıra- sında Afrika kıtasında savaşan birlik- lerindendir ve biri yüzbaşı Blasi (Al- diğeri de binbaşı Ric- Ka vid Niven) kumandasın- ŞAFAK Manifatura - Mefruşat Mağazası MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Zengin, yeni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir, Atatürk Bulvarı 88/A — Ankara Telefon: 12 7759 (AKİS — 971) “En iyi Düşman'da düşmanlar! kaledeki italyanlar da (komutanları binbaşı Fornari (Amedeo Nazzari) ve yardımcısı (o yüzbaşı Blasi ile birlikte hiç bir askeri önemi kalmayan kaleyi terketmeye hazırlanmaktadırlar. Yo- la koyuldukları an, keşif uçuşu yap- makta olan binbaşı Richardson ile yardımcısının o bindikleri uçak düşer ve binbaşı ile yardımcısı Burke, ital- yanlara esir düşerler. Hikâyenin bundan sonrasında, ana tipler ortaya çıkar ve senaryocuları ile birlikte rejisör Hamilton, tipleri- ni ve kişiliklerini sağlam oyuncula- rın desteğinde işlemeye başlar. Esir düşen binbaşı Richardson ve Burke, örnek birer ingilizdirler ve as- kerlik içinde davranışları da David Lean'in ünlü "The Bridge on the Ri- ver Kwai-Kwai Köprüsünde Alec Guiness'in kişiliğinde (canlandırdığı İngiliz subay tipinden pek de aşırı değildir. Burke ve Richardson, düşüşlerinin ilk anlarında pek karşı koymazlar, fakat italyan birliğinin ko- mutanı binbaşı Fornarı bir baskın so- nunda vurulup ölünce, işin rengi de- AKİS/33