29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

senedi ve tahvil ihracı işlerine tavas- sut ve bunların satışlarını taahhüt et- mek, — Gene özel sektörün tahvil ihra- cı veya diğer suretlerle borçlanmalar rına kefalet etmek. el sektöre ait her türlü his- se senedi ve tahvilleri alıp satmak, Gayrimenkullere tasarruf o ve gayrimenkuller üzerine ipotek kabulü, . Merkez Bankası ile reeskont mu- ameleleri yapmak... Bu suretle özel sektörün kredi ih- tiyacını (o karşılamak ve sermaye pi- yasasının daha kolaylıkla teessüsüne yardım etmek üzere bir kredi mües- sesesi kurulması ( istenildiği anlaşıl- maktadır Yeni kredi kaynakları için sınai müesseselerin kre- mini konusunda cidden müş- külâtla karşılaştıkları . muhakkaktır. Onun için yeni kredi menbalan araş- tırılması keyfiyetini anlayışla karşı- lamak lâzımdır. İşletme kredisi (konusunda Sınai Yatırım ve Kredi Bankası şimdiye ka- dar 40 milyon liralık kredi vermiştir. Bundan sonra takriben 80 milyon lira- lık kredi daha verilecek, onu takiben de Banka, kredi dağıtma işini tatil et- mese bile çok yavaşlatacaktır. Türkiye Sınai Kalkınma Bankası- na gelince, bunun kaynakları da ta- lep miktarına paralel olarak gelişeme- mektedir. Yatırım kredisi veren Sı- nai Kalkınma Bankası, Dünya Ban- kasından 5 milyon dolar kredi iste- miş, bu isteği bir misli fazlasıyla, ya- ni 10 milyon dolar olarak yerine ge- Pek yalanda Dr, Ali Yıldızın Beyaz Hürriyet Siyasi Romanı Çıkıyor Kitapçılardan Tel arayınız. 11 05 20 (AKİS — 970) tirilmiştir. Ancak, bu kredinin de ya- tırım otaleplerini o karşılayabileceğini ummak büyük bir iyimserlik olacak- tir. Demek ki, gerek işletme (kredisi veren Sınai Yatırım ve Kredi Ban- kası, gerekse yatırım Oo kredisi veren Türkiye Sınai Kalkınma Bankası ge- nellilkle talepleri karşılayacak kaynak- larım geliştirememekten mustariptir- ler. Bu durumda bu bankaları bir ya- na bırakıp yeni banka kurmak da bir tedbirdir. Ancak, bir bankanın kuru- luşu için sarfedilecek para ve bilhas- sa sınai kredi verecek bir mali mües- seseye eleman teminindeki güçlükler, erinde önemle durulması gereken bir konu olsa gerektir. Bugünkü çalışma sistemi ile, Sı- na! Kalkınma Bankasının bir çok u- luslararası mali müesseselerin itima- dını kazanmış olduğunu inkâra im- kân yoktur. (Bununla beraber, sektörün sınai kalkınmanın o çalışma sisteminden şikâyeti varsa, bu şikâyet- ler ele alınmalı ve bir karma komite kurularak, konu, yukarıdan aşağı e- tüd edilmelidir. Herhalde kuruluşun- dan bu yana 12-13 yıl geçmiş ve cid- diyeti ile hakikaten ün salmış olan bir kredi müessesesini bir yana bıra- kıp yenisini kurmaya kalkışma fik- rinin üzerinde ciddiyetle durulması Bir başka kredi müessesesi, teşkili istenirken, Sınai Kalkınmanın özel banka olduğu, bu tip bir bankanın da riske girmiyeceği, oysa ki meselâ. Orta Anadolunun sanayileşmeye muh- taç olduğu, bunun riskini de ancak Devletin iştiraki ile kurulmuş banka- ların üzerlerine atabilecekleri ileri sü- rülmektedir. Gerçekten de, başta Orta Anado- lu olmak üzere, memleketin bir çok bölgelerinin kalkınmaya muhtaç ol- duğu bir hakikattir. Ancak, bu konu- da ihtiyaç duyulan kredi müessesemi, Halk Bankasının üstünde ve Sınai Kalkınmanın altında bulunan işlere kredi ve bilgi verecek bir bankadır. Bilhassa teknik bilgi, yâni amerikan- ların Knowhow dedikleri şeye bu tip sanayiin muazzam ihtiyacı vardır. Velhasıl, yeni bir banka kurulacak- sa, benzeri işleri mükemmel bir şekil- de yapan müesseseleri (o görmezlikten gelmenin âlemi olmasa gerektir. Bu- gün içtin yapılması gereken iş, iyi iş- İŞ ALEMİ leyen müesseseleri takviye etmek ol- malıdır. Yoksa bir işi yapan varken onu bir kenara itip yenisini kurmaya kalkışmak az gelişmiş memleketlerin herhalde harcı değildir.