29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

(Baştarafı 16 ncı sayfada) Orta halli bir amerikalının Kıbrıs- la adamakıllı ( ilgilenmemesinin veya bu konuda bilgisiz kalışının sebepleri arasında hasın, radyo ve televizyonun da rolü büyüktür. Kıbrıs Olaylarının başladığa Aralık ayından bu yana ya- pılan yayınların yetersizliği, Kıbrıs dâ- vasında haklı ve haksızın ortaya çık- masını gediktirmiştir. Bu sebeplerden ötürü, amerikalı teğmenin Kıbrısın coğrafi durumunu bilmemesi ve A- danın tamamını Yunanistan gibi Tür- kiyenin de aynı şiddetle isteyen bir politika güttüğünü sanması şaşılacak bir nokta değildir. Bu kanaate hemen hemen bütün amerikalılar sahiptir. Amerikalının oyanılmasının diğer se- bepleri arasında din farkı ve eski yu- nan medeniyetinin bilhassa genç ku- ii üzerinde bıraktığı tesir de var- dır. Türkiyeyi ve türkleri adamakıllı tanımayan müslüman" denilince, sarıklı, beilnde kocaman kı- lıç sallanan insanların O hristiyanlara karşı bir mücadeleye giriştiğini san- makta ve Kıbrıstaki olayların sebebi- ni .bunda aramağa (meyletmektedir. Bir de bugünkü Yunanistanı, okulda büyük bir hayranlıkla okuduğu eski elen medeniyetinin temsilcisi saymak- ta ve bu büyük medeniyetin, koruyu- cularının Kıbrıs konusunda haksız o- labileceğini aklının kıyısından geçir- memektedir. Sokaktaki adamın görüşü Bütün bunlara rağmen, Amerikada Kıbrıs meselesi diye bir konunun farkında olan sokaktaki adam, artık Kıbnstaki türkün safındadır. Sebebi, Makariosun inatçı ve saçma siyase- tinin Amerikada da artık bütün çıp- laklığı ile anlaşılması ve Kıbrıslı türk- lerin hunharca öldürülmesidir. Ga- zeteler, radyo ve televizyon bu iki hu- susu açıklayan makalelere ve haber- lere yer vermekte, televizyon haber bültenlerinde Adadaki türklerin nasıl zor şartlar altında (yaşadıkları, özel filmlerle gösterilmektedir. Fakat bü- tün bunlara rağmen, sokaktaki adam Kıbrıs konusunda Türkiyenin ve türk- lerin tezini apaçık bilmemektedir. Bu gidişle, bilmesine de kân olmıya- caktır. Bu bilgisizlik, orta halli bütün amerikanların genel V. kalıyı Kıbrıs konusunda sevkeden şey, sadece, oradaki cina- yetlerdir. Amerika Birleşik Devletlerini ziya- ret eden türk gazetecilerin washins- ton'da hükümet ilgilileriyle yaptıkları temaslar ise ortaya daha başka gerçek lerin çıkmasına sebep oldu. Bilindiği gibi Amerika, Kıbrıs meselesinde son derece çekimser (odavranmaktadır ve Adadaki bazı feci olayları görmezlikten gelmektedir. Bunun sebepleri defalar- ca incelenmiştir. e Fakat türk basın mensuplarının Oowashingtondaki te- masları, Amerikanın son ll bil- hassa Viet Nam üzerinde, hem yük bir korku ile durduğunu göster. miştir. Bu arada Kübanın yine gittik- çe korkutucu bir durum ortaya çıkar- ması ve Berlin gibi meselelerin hâlâ halledilmemesi, Amerikan Hükümeti- nin son aylar içinde Kıbrıs konusun- da bir kat daha endişelenmesine yol açmıştır. Washington'da oOAmerikan Genel Kurmay Başkanlığı binası Pentagon'- da misafir gazetecilerle görüşen Milli Savunma Orta Doğu Bölü- mü Müdürü Mr. Sloan, hükümetinin bu endişesini bilhassa Belirtti ve Tür- kiye ile Yunanistan gibi ohür dünya milletlerinin arasının açılmasının bu günlerde hiç de doğru oolmadığını söyledi. Meselenin Amerika Birleşik Devletleri tarafıntan değil, ancak Bir- leşmiş Milletlerde o halledileceğini a- çıklayan Mr. Sloan, gazetecilerin dik- katini bu konuda arap memleketlerine çekti. Mr. Sloan'a göre bazı amerikan Başkan Johnson Görünmeyen köy DIŞ GEZİLER gazetelerinde Amerika Birleşik Dev- letlerinin Kıbrıs meselesini halletme- si gerektiğine dair haberler tıktığı za- man bazı arap memleketleri gayrıres- mi olarak Amerikanın Orta Doğudaki üslere karışmamasını istemişlerdir. Mr. Sloan ayrıca. Kıbrıs meselesi- nin halledilmemesinin komünistlerin işine yarayacağını da büyük bir önem- le belirtti. Bu arada Amerikanın ni- çin Türkiyeden değil de Rusyadan krom aldığına dair sorulan bir soruyu ise aynı meselenin o günlerde was- hingtonda toplanan OCENTO Ba- kanlar Konseyinde de görüşüldüğünü söylemekle cevaplandırdı. Değişik görüşler Türk gazeteciler, Amerika gezisi sı- rasında Amerikan ordusu ileri ge- lenleriyle yaptıkları temaslarda daha başka izlenimler edindiler. Stratejik Hava Kuwvetleri Kumandam Orgene- ral Power, Kibrisin sadece Türkiye ve Yunanistanı ilgilendiren (obir mesele olduğuna inandığını kesinlikle belirt- ti. Taktik Hava Kuvvetleri Kumanda- nı Orgeneral (oOAAdams ise meselenin büyümemesi gerektiğine (o inandığını ve işin ancak konferans masasında hal- ledileceğini sandığını söyledi. o Daha küçük rütbedeki subaylar da aşağı yu- karı aynı fikirleri savundular ve Vi- et Namda garip bir savaşa girişmiş olan Amerikanın, dünyanın bir başka yerinde daha hakem rolü oynaması- na imkân olamıyacağını belirttiler. Bu arada gerek resmi, gerek özel, Mç kimse Senatör Fullbright'ın Türki- ye ve Yunanistan ziyaretlerinden ü- mitli değildi, Fullbright sık sık ya- bancı memleketleri dolaşmaktadır ve bu son yolculuğu sırasında (Başkan Johnson kendisine verdiği önemi gös- termek için onu böyle bir işle görev- lendirmek Oolüzumunu O hissetmiştir. Yaklaşan başkan seçimleri Mr. John- son'u Amerikanın bazı önemli şahıs- lan ile iyi geçinmeye zorlamaktadır. Amerikada son haftalar içinde ya- pılan üç haftalık bir gezi sırasında halkla ve bazı ordu ve hükümet ileri gelenleriyle yapılan temaslar göster- miştir ki, Amerika Kıbrıs konusunda Türkiyenin dostu değidir. Ama, düş- manı olmaya da hiç niyeti yoktur. Yani amerikalı Kıbrısı, bir polisi- ye filmi gibi seyretmektedir ve ilgisi- nin cinsi o tiptir. AKİS/21