29 Mayıs 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

29 Mayıs 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

İsmet Paşa Lozanda Bir toplantıda görüşülenler Kıbrıs Heyeti 3 Şubatta Müstemlekeler Bakanı Lord Milner tarafından kabul edildi. Toplantıda o görüşü- lenleri Kaklamanos Dışişleri Bakanına şu şekilde | bil- dirdi : "Kıbrıs temsilcileri dün Lord Milnert gördüler o ve kendisine Ada halkının Yunanistanla birleşmek (o arzu- lunu bildiren bir muhtıra verdiler. Bakan heyet üye- lerine, Kibrisin sadece rum halkım temsil ettiklerini ha- tırlattı. Bir üye Adanın bütün rum halkının, işin oba- şından itibaren ittifak devletlerinin tarafını tuttuğunu bildirince Bakan İttifak devletlerini bütün Ada rumla- rının değil, bunların bir kısmının tuttuğunu hatırlattı. Bakanın bir sözü üzerine delegeler. Adanın harbin bir neticesi olarak Yunanistana katılmasını talep etmedik- lerini söylediler ve uğrunda harp edilen BİM ririn böyle bir talebi kuvvetlendirdiğini belirttiler. o Delege 1915'te Adanın Yunanistana teklif edildiğini hatırlafdca Bakan buna şiddetle itiraz etti ve Adanın teklifiyle ilgili şartlan Yunanistanın kabul etmemiş olduğunu (o ifade etti. e Meselenin esası hakkında hiç bir şey söylemeye yanaşmayan Bakan, Adanın rum halkının arzusuna mut- tali olduğunu belirterek toplantıya nihayet verdi. dilerine kesin bir şey söyleyemiyordu, fakat arzularını dikkat nazarına alacaktı. Zaten bu arzu yeni bir şey değildi. Çok heyecanlı olan ve işittikleri her söz üzerine ya iyimserliğe, ya karamsarlığa kapılan delegeler bu lakattan üzgün olduklarini ve hayâl kırıldığına uğramış bulunduklarını ifade etmektedirler. Bana gelince, be- nim kanaatimce Bakan daha kesin bir cevap Veremezdi. Yaptığı müdahaleler, bir işi başından, asıl ölçüsü içinde tutmak ve mübalâğa etmemek usulünün bir neticesi ola- rak ele alınmalıdır, İngilizler böyle hareket etmektedir- er. AKİS 18/58 Bugün Times'de İstanbul Meselesi ohakkında bir yazı yayınlayan Profesör Burry İngilterenin Kıbrısı tek- rar İngiltereye teklif etmesi gerektiğini yazmaktadır." Politis, yaptıkları acemilikten dolayı heyet üyelerine kızdı. Kaklamanosa yazdığı cevapta söylediği şudur "Heyet üyelerinin İngilizlerin tabına uymaya omu- vaffak olamadıklarını anlıyorum. Yaptıkları (o acemilikle Bakanın, haklı olan iki itirazına yol açmışlardır." ingilizler aleyhte Kıbrıs Heyetinin Londraya gelip temaslara (başlaması üzerine. 1919 Şubatından itibaren ingilizler (Kıbrıs işiyle ilgilenmeye başladılar. Adayı Yunanistana bırak- mak gibi bir arzu, ingilizlerde hiç görülmemektedir. Tabii, yunan dostluğunu buraya kadar uzatanlar yok değildir. Ama ekseriyet böyle bir hal çaresinin aleyhindedir o ve bu konuda stratejik lüzum bilhassa Öne sürülmektedir. Nitekim 8 Şubatta Moming Post'da bir mektubu yayın- lanan Prof. Joseph H. Longford Ada halkının Yunanis- tana katılma isteklerinden hiç emin olmadığım belirt- miştir. Profesör, işin yeni bir Heligoland Meselesi haline gelip Britanya İmparatorluğuna zarar vermemesi için dikkatle ele alınmasını istemekte ve o da " ruretler" den bahsetmektedir. me bu mektuba, Kıb- rıs Heyeti hemen bir cevap gönderdi Buna rağmen. Kıbrısın Yunanistana verilmesi aley- hindeki yayın İngiliz gazete ve dergilerinde,devam et- miştir. Nitekim Near East dergisi iki şiddetli (omakale yayınlamıştır. Onu, yunanlıları daha da dehşete düşüren Daily Telegraph'ın başmakalesi takip etmiştir. Bu ma- kalede, denilen şudur : "Şu anda Kıbrıs ramlarından bir grup Adanın Yu- nanistana verilmesi lehinde çalışmak için Londrada bu- lunmaktadır. Lord Milner'in bu heyet tarafından ileri sürülen delillere kıymet vererek arzularım dikkat naza-