26 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

26 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

zırt virt alınan tedbirlerle bozulma- masıdır. Çünkü bu gibi tedbirler piya- sada daimi bir tansiyon yükselmesine sebebiyet vermektedir Esasen gerek tahsisli ithal malla- rındaki, gerekse aberasyondaki pozis- yonların aylardan beri çıkanlan sir- külerler ve tebliğlerle kuyruklu yıldız- lar gibi o liste senin bu liste benim dolaşmaktan son zamanlarda iflahları kesilmiştir. Bu yetişmiyormuş gibi, li- berasyonun bir emirle odurdurulması- hüdü olmak iktiza eder. Bu taahhüd yerine getirilemediği zaman piyasada istikrar olduğunu iddia etmenin âle- mi olmasa gerektir. Tedbirli hükümet o olmak gerekir ki, bir yıla şart olmak üzere yayınlanan kararları yazboz tah- tasına çevirmez. Onun kararı için liberasyonu durdurma haddizatında bardağı taşıran son damla olmuştur. Cevap beklenen sorular Öte yandan, menin ikinci bir maddesi ortalığı, büsbütün müphem bir hale getirmiş bulunmaktadır. İ- kinci maddede “a-A.İ.D. kanalından finanse edilen mallarla, b- İthalinde li bakanlıklarca zaruret görülecek ve bu bakanlıklar ile Ticaret ve Ma- liye Bakanlıkları tarafından müştere- ken karar verilecek maddeler için ta- lep kabul edilir” denilmektedir. vvelâ, A.İ.D. malları ithalâtının kararnamede A.İ.D.'den gelen mallar bu karar dışındadır" demek daha doğ- -- olurdu. Öte yandan, bazı maddelerin itha- line devam olunmak üzere bakanlık- ların ve Maliye ile Ticaret Bakanlığı- nın müşterek karar verecekleri anla- Dr, Ali Yıldızın Beyaz Hürriyet Siyasi Romanı Çıktı Kitapçılardan O arayınız. Tel : 11 65 20 (AKİS — 1026) Sil baştan! Sinai mamul ihracıyla ilgili kararname, 26 Mayıs tarihli Resmi Gazetede - vergi iade nispetlerini belirterek - yayınlandı. İade me in vergiler arasında ithalde alınan gümrük vergileri de mevcuttur. mullerin ham maddeleri veya yardımcı maddeleri ithal malı olan mallardaki gümrük wi iade edilecektir. mdi bu karar 26 Mayıs tarihinde yayınlandı ya, 25 Mayıs tarihli Resmi Gazetsile Gümrük Kanununda yapılan değişiklikleri, yani yükseltilen vergi nispetlerini gösteren listeler yayınlanmış bulunuyor. Fakat bu yüksek nispet lere göre iade kararnamesinin hazırlanması kimsenin aklına gelmemiştir Bu çok üzücü durumun, sınai mamul ihraç edilip edilememesinden daha Önemli bir noktası vardır ki o da. işlerin neden bu kadar gayriciddi şekilde ele alındığı hususudur. Bunu sadece sınai mamul ihracında değil, bütün is- lerimizde müşahede etmemek kaabil değildir. Bir kararname hazırlanıyor; bu kararnameyi (o hazırlamakla mükellef “İVİK" isimli teşekkülde, Ticaret, Maliye, Sanayi, Gümrük ve Tekel Bakan- lıkları ile Planlama, İhracatı geliştirme ve Birlik temsilcileri mevcut... Ko- misyonda Gümrük Bakanlığı temsilcisi bulunduğuna göre, kimse bu temsil- ciye "Birader, sen bu gümrük zamlarını bitmiyor muydun allah aşkına?" di- ye sormaz mı? . Hiç meraklanmayın, sormaz! Sorsa da, bu sual genel olarak bir ukalâ- lık telâkki edileceği için hoş karşılanmaz. Zira bu işin böyle gelip böyle gi- deceğine hepimiz yürekten inanmış insanlarız. namenin ilk maddesinin "g" fıkrasında, <Ticaret Bakanlığı bu ka- ralın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde ayrı sanayi grupları- üzere en az 20 mamulün vergi iade nispetlerini tespit eder" deniliyor. Bu madde beş ay önce yayınlanmış kararnamede de aynen mev- cuttur. İyi vallahi, beş-altı ayda bir kararname yayınla ve "20 madde bir sene içinde tespit edilecektir”, de!. Ondan sonra gelecek altı aya kadar sırt üstü yat!.. Peki ama, bu konuda bir evvelki kararnamede “bir yılda 20 madde gru- pu tespit edilecektir" denilmiş olması, Bakanlar Kurulunun bir nevi taahhü- dü değil midir? Oysa ki ne ikinci kararnameyi yayınlayıp beş ayı iç edenler bir huzur- suzluk diyor ne de kimse çıkıp, "bu tekstile ait kararnameden gene b çBiraz da diğerleriyle ilgilenin" demeyi aklına getiriyor!.. r de işin pratik cephesini gözden geçirmek lâzımdır. Bir yılda - yani 360 binde - 20 madde grupu demek, 18 günde bir grup tespit edilecek de-, mektir. 16 Aralıktan bu yana altı ay - yani 180 gün - geçti, henüz bir grup bile yayınlanmadı. Kararname “18 gün" diyor. 180 izi geçiyor, ortada hiç bir şey yek!. - Bu gidişle olacağı da yok -. Durumu neye benzetiyoruz, biliyor musunuz? Sene başında ders çalışmak için program yapıp altı ayda her gün 10 sayfa hazırlayacağına kendi kendine sözveren öğrenci, altı ay sonunda bin sayfayı bir günde hazırlamaya kalkışır!.. Kalkışır da. sonra niye işi yüzüne gözüne bulaştırdığını kendi kendine sorar durur.. Acaba biraz silkinsek nice olur dersiniz, beyler? ,» - e z şılmaktadır. - Bu maddeler hangileri- dir? Bunlar hakkında ne zaman ka- kapasitelerle tâyin edildiği için bun- ların ithaline bakanlıkların karar ver- te mi olaca! rar verilecektir, bu karar sirkülerle mi yayınlanacaktır, yoksa idari mahiyet- ktır? işte bir sürü sual ki piyasa hepsine ayrı ayrı cevap bekle- ektedir. Odalar aaa sanayici taleple- ri için- yapı müracaatları ikinci maddeye göre ni hiç bir şey olma- mış gibi Birliğe intikal ettirmeğe de- vam edeceklerdir. Süra sına ihtiyaçlar mesi herhalde kuvvetle muhtemeldir, diye düşünülecektir. Velhasıl, yayınlanan kararname or- talıgı ne kadar kabilse o kadar karış- tırmış durumdadır. Hem ortalıkta doğ- ru dürüst hiç bir sebep olmadığı hal- de... Şimdi bu karışıklığı düzeltmek için herhalde çeşitli tedbirler almak gerekecektir. u da iftihar edile- cek bir faaliyettir herhalde!. AKİS/19