26 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

26 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Türkiye turizminin gelişmesinde önemli bir rol oy- nıyacak, İzmir ve Ege turizm trafiğine büyük bir hareket sağlıyacak olan bu feribot hattı Somer-Fin adlı İsrail fir- ması tarafından tesis edilmiştir. İlk seferi yapan Blue feribotu, kendi emsali arasında dünyanın en büyük ve lüks teknelerinden biridir. 6445 gros tonluk tekne 127 metre boyunda, 19 metre enindedir. 120 otomobil ve 520 yolcu taşıyabilecek kapasitede ve saatta 19 mil sürat ya- pabilecek kudrettedir. Meclis — Haftanın içinde sıralarında, irikiyım lider Osman Bölükbaşının, Mem- duh Erdemir ve diğer yaverleri arkasında olduğu halde, Meclis salonuna daldığı görüldü. Sıralar arasından hızla ilerleyen Bölükbaşı, gözü Başkan vekili Nurettin Okta ol- duğu halde gitti, en öndeki yerine oturdu. Yaverleri de arkasındaki sıralara yerleştiler. Meclis salonundaki manzaraya pöm bir açık oylamanın son safhaları cereyan etmektey Oturuma başkanlık vi Nurettin Ok, soru dolu bir iealEi — Osman Bölükbaşı?.." dedi. İrikiyım lider oturdu- gu yerden seslendi: Red!" Çarşamba günü saat 17 Ok: " oMemduh Erdemir" dedi. Bölükbaşının arkasından bir ses: " oOReeed." diye bağırdı. a Erdemir, cevabının tesirini incelemek amacıy- la üç ” araftaki localara ve dinleyici sıralarına dikkatle göz gezdir Bölükbaşının yaverlerinin “red'leri bittikten sonra Başkan nginin adım okudu, O taraftan da "Red!" cevabı Bu sırada salonun AP tarafındaki giriş Kapısından iriyarı, nn, elbiseli, telâş ve endişeden adımlarını şaşıran bir adamın içeri girdiği görüldü. Başkan Ok, ada- ma bakarak : — Mehmet Kazova?" dedi. İriyarı adamdan cevap olarak bir takım kafa. kol ve el hareketlerinden başka anlaşılır bir ses çıkmadı. Baş- kan tekrarladı: — Mehmet Kazova, nasıl oy kullanıyorsunuz?" Cevap yine bir takım kafa ve çene hareketlerinden ibaret kalınca. Ok sesini yükseltti: "— Kabul!" İriyarı adam, nihayet, cüssesinden umulmıyacak de- recede zayıf, ancak zabıt kâtipleri ile Başkanın duyabi- leceği bir sesle kararını açıkladı: Kabul!" Oylanan, 21 Mayıs olayları suçlularından Talât Ay- demir ile Fethi Gürcan hakkındaki idam hükümlerinin kesinleşmesi yönünde (o Millet Meclisi tarafından daha önce verilmiş olan karar idi. Meclis Senato ve Karma Komisyon arasında epey gidip gelmiş ve yılan hikâyesine dönmüş olan bu konu artık sonuca bağlanıyordu. Bundan önce -tüberküloz olduğu söylenen--Fethi Gürcanın ce- zasının infaz edilmemesi yönündeki Senato ve Karma Komisyon kararları oylanmış ve reddedilmişti. Bu oyla- mada salt çoğunlukla karar alınması gerekiyordu. Eğer, Osman Deniz ve Erol Dinçerin idam cezalarının infaz - edilmemesi, Talât Aydemir ve Fethi Gürcanın cezaları- nın da tasdiki istikametindeki Meclis karan kabul edi- lirse, bu meselenin TBMM safhası kapanmış olacaktı. Bir süre sonra GL oylamanın sonucunu "ağır açıklamağa başla — Oylamaya 231 milletvekili katılmış Basa sözlerinin gerisini tamamlamadan salon kapı- larında birikmiş, içeriyi gizlemekte olan bazı milletvekil- leri e bi aynı cümleyi tekrarladılar: nisap temin edildi! Gürcan gitti!.." isin eğilimi belli olduğu için, oylamada iştira- kin 226'nin üzerine çıkarak salt çoğunluğun temini de- mek, Fethi Gürcanın da idam cezasının kesinleşmesi de- mekti. Böylece oylamaya, nisabı düşürmek amacıyla ka- tılmayan pek çok milletvekilinin gayreti' boşa gitmiş olu- yordu. ağır” Başkan Ok, sözlerini tamamladı: 131 milletvekili Mec- lis kararını kabul etmiş, 74 kişi aleyhte oy kullanmış, 26 mille de çekimser kalmayı tercih etmişti. Milli Savunma Bakam İlhami Sancar, idamların ke- sinleşmesi istikametinde; İçişleri Bakanı Öztrak, Tu- rizm ve Tanıtma Bakam Göğüş, Bayındırlık Bakanı Arif Hikmet Onat ve Enerji Bakanı Hüdal Oral çekimser oy kullandılar. AP Grupunun çoğunluğu, idamların kesin- leşmesi yönünde oy verdi. CHP ise büyük ölçüde bölündü. Artık idamlar meselesinin TBMM ile bir ilgisi kal- mamıştır. Erol Dinçer ve Osman Deniz cezalarını müeb- bed hapis olarak çekecekler, fakat hukuken idam mahkü- . Talât A onayından geçip Resmi Gazetede e in infaz edilecektir. Yolsuzluklar — ındaki yolsuzluk iddiaları bir süreden beri tahkik emi olan Etibank Genel Müdür rü Nafiz Özsoya haftanın başında Salı günü muvakkaten işten el çektirildi. Özsoyla beraber Bankanın Krediler Müdürü Mahmut Borer ve Müdür Muavini Bayram Şen- türk de işlerinden uzaklaştırıldılar. Bu işlem artık son safhasına giren tahkikatın "se- lâmeti" gerekçesine dayanmaktadır. Yakında Genel Mü- dür ve arkadaşları adalet huzuruna çıkacaklardır. Tahki- katın son safhasına göre 28 milyon lirayı bulan usülsüz kredi tahsisi ithamlarının en az üçte birinin ispat edi/- mesi kuvvetle muhtemeldir. Bu tasarruf, hakikaten enerji dolu, fakat bir parça çekingen Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanının ilk cesur icraatadır.