26 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

26 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

kuvvetli senatörü Barry Goldwater de vardır. Cumhurtyetçi Partinin Sena- todaki lideri Everett Dirksen oyunu ta- san için kullanmış ve arkadaşlarının çoğunu da, Goldwatere rağmen, pe- şinden sürüklemiştir. Geride bıraktığımız o haftanın so- nunda Senato tarafından kabul edilen netin, bu hafta başında Temsilciler Meclisinin kanunlar komisyonu tara- fından yeniden ele alındı. Çünkü, Se- nato, tasarıyı kabul ederken, bundan dört ay önce Temsilciler Meclisi ta- rafından kabul edilen metinde bazı değişiklikler o yapmış obulunmaktadır. Şimdi bu değişiklikler gözden geçirile- cek ve her iki meclisin de üzerinde an- laşacağı ortak bir metan hazırlanacak- tır. Bu ortak metnin, bu ayın sonun- da oya konup kanunlaşması beklen- mektedir. "Medeni Haklar Tasansı"nın ka- munlaşmasının Amerikada siyah-beyas köklü yenilikler getireceği- ne şüphe yoktur. Anayasayı kendi Di - ledikleri gibi yorumlayan güney eya- letleri yöneticileri, şimdi önlerine böy- lesine acık bir kanun çıkınca ellerini kollarını daha bağlı bulacaklardır. An- cak, Amerikadaki ırk ayrılığının orta- dan kalkması bir kanun işi olmaktan çok. bir zihniyet meselesidir. Siyahlar Amerikada beyazların gözünde ikinci sınıf vatandaş olarak kalmaya devam ettikçe ve içinde bulundukları sosyal ve ekonomik gerilikten kurtulma ırk ayrımının bugünden yarına gide- rilmesi düşünülemez. Güneydeki vali, yargıç ve polis, bu durum değişmedik- çe, ne yapıp yapıp bir kanun boşluğu bulacak, ırk ayrımını yürütmeye de- vam edecektir İskandinavya Televizyonda, tartışma Avrupanın kuzeyinde ileri bir uygar- lık düzeyine erişmiş, biç değişme- yen belli bir günlük hayat düzeni için- deki İskandinav Ülkelerinin üçü, iki haftadır, hiç alışık olmadıkları türden bir konuk ağırlıyorlar. Bu konuk, Sov- yetler Birliğinin kuzey insanları gibi ağır soğukkanlı ve ölçülü davranışa değil tam tersine hareketli, duygula- rını hemen açığa vuran, düşünceleri- ni bağıra çağıra çevresine kabul et- tirmeğe çalışan Başbakanı Nikita Krutçeftir. Krutçef, uzun bir süredir yapmayı tasarladığı bu İskandinavya gezisine önce Danirnarkadan başladı. dıkça, Krutçefin bir haftaya yakın süren Da- nimarka konukluğu geride bıraktığımız hafta sonunda bitti. Sovyet Başbaka- nı, şu satırların yazıldığı sırada İsveç başkenti Stockholm'e (ogelmiş bulun- maktadır. Oradan da, Norveçe geçe- cektir, Krutçefin bu İskandinavya gezisi, kendisi için çok ilgi çekici ve öğretici olmalıdır. Çünkü Avrupanın kuzeyin- deki iskandinav ülkeleri bugün bütün dünyada parlementer sosyalizm deni- lince akla gelen en başarılı örnekler- dir. Bu ülkeler, bugünkü ileri uygarlık ve toplum düzenine, ihtilâlci sosyalizm yolundan değil, parlementer sosyalizm yolundan. ilerleyerek gelmişlerdir. Krutçef, Avrupanın en ileri tarım ve hayvancılık ülkelerinden biri olan Da- nimarkada, Sovyetler Birliğinin uzun yıllardır çözemediği tarım Üretiminin e yoluyla nasıl çözümlen- diğini bir da iç e gör- müş siniz ii Krutçefin Danimarka yolculuğunun bütün dünyada en fazla yankı uyan- dıran tarafı, onun, Danimarka Barba- kanı Jens Otto Krag'le yaptığı bir te- levizyon tartışmasıdır. Görünüşte bü- yük bir dostluk havası içinde geçen bu tartışma sırasında Krutçef, komünist düzen altında yaşayan halkın "köle" değil ,mutlu ve hür vatandaşlar oldu- gunu anlatmaya çalışmış, buna karşı- lık Otto Krag da Krutçefin "kapita- list" diye damgaladığı Danimarka top- lumundaki insanların yaşama düzen ve düzeylerinin ileriliğine dikkati çek- miştir. Bundan başka Otto Krag, üre- tim araçları kişilerin elinde de olsa Krutçef, DÜNYADAOLUPBİTENLER toplumun ortak faydası uğrunda kul- lanıldıklan zaman en verimli sonuç lar alındığını söylemiş, bu konuda ba- şarılı örnekler oOveren Danimarka; "kapitalist" bir düzen olarak damgala- manın çok dogmatik bir davranış ol- duğunu ileri sürmüştür. Krutçefin Danimarkada yaptığı bil tün görüşmeler bu kadar doktriner ol- mamıştır. Sovyet Başbakanının iyi bir doktrinciden çok, iyi bir politika olduğuna şüphe yoktur. Bu bakımdan Danimarka idarecileriyle yaptığı görüş melerin büyük bir çoğunluğunda da ha somut konular üzerinde durmuştu: Bu konuların başında Danimarka top raklarında çekirdekli (o silâhların bu lundurulmaması gelmektedir. NATO üyeleri arasında çekirdekli silâhla konusunda oçıkan görüş ayrılıklara kendi çıkarına Okullanmaya çalışa: "çekirdekli silâhları toprak lanna sokmamaya gayret eden" Da nimarkanın bu davranışını takdiri karşıladığını bildirerek ,bu şekilde dav ranan diğer NATO üyeleriyle Sovyet ter. Birliği arasında yakınlaşma ola bileceğini anlatmaya çalışmış olmalı diğer yandan, Sovyet lerin Kuzey Avrupada çekirdekli si- lâhlardan yolundaki görüşleri bakımından da an- lamlıdır.. Eğer Krutçef tıpkı Dani- marka gibi bir NATO üyesi olan Nor- veçte de bu yoldaki önermelerini dinle. dır. Bu sözler, arınmış bir bölge kurmal meye hazır kulaklar bulabilirse, Sov- silâhsız- lanma görüşmelerine böyle bir teklif- le çıkmaları kimseyi şaşırtmayacaktır, yetler Birliğinsin Cenevredeki ŞAFAK Manifatura - Mefruşat Mağazası MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Zengin, yeni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamukla, ipekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir, Atatürk Bulvarı 88/A — Ankara Telefon : 12 77 50 (AKİS -1029) AKİS/21