26 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

26 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

— RAD Y O TL. RT. Eski ağıza yeni taam Tükiye Radyo ve Televizyon Kutu- mu Genel Müdürlüğü Kanunu 2 Ocak 1964. tarihinde Resmi Gazetede yayınlandı ve 1 Mayıs 1964 tarihinde de yürürlüğe girdi. Kurumun bugün bir Genel Müdürü, bir de, bu Genel Müdürün de dahil olduğu 9 kişilik yönetim kurulu vardır. Bunlardan gay- rı herkes, radyolarda eski statüye gö- e çalışmakta, radyolardaki bütün iş- ler eskisi gibi devam etmektedir.. Radyolar, oOÖnümüzdeki ay içinde yaz programlarına (o başlayacaklardır. Yaz programlarının o ayarlanma: a tabii eski statüye ve şartlara göre ya- pılacaktır. Yıllardan beri sözü edilen radyocuların heyecanla, gi eyicilerin de merakla bekledikleri T.RT.'nin ge- tirmesini ( istediğimiz yenilikleri gör- mek veya duymak için daha uzun bir süreye ihtiyaç vardır. T.R.T. Kanununun hikayesi olduk- ça eskidir ve AKİS bu hikayeyi adım adım istemiştir. Fakat artık bundan sonra, üzerinde durulması gereken iki nokta vardır: henüz kuruluş halinde olan bu teşkilâtın kuruluş faaliyeti nasıl yapılmaktadır? T.R.T. dinleyi- ciye ne gibi faydalar sağlayacak ve Türkiye çok geri kalmış olan radyo- culuğunu gerek program bakımından, gerekse idari ve teknik obakımlardan nasıl kalkındıracaktır? Bugün TRT. kuruluş hazırlıkları içindedir. Yöne- tim Kurulu, mümkün olduğu kadar sık, (AKİS — 1023) toplanıp, yeni teşkilâtın şekli üzerin- de çalışmakta ve kadroların tespiti i- çin uğraşmaktadır. Tabii bu arada da radyocular Yönetim Kuruluna, faydalı olabilmek gayesiyle gayret sarfetmek- tedirler. Akla, şöyle bir, soru gelmektedir : Türkiyede yeni bir radyo teşkilâtı ku- rulurken nelerin gözönünde tutulma- sında fayda vardır? Eki başta, eskiden yapılan hataların ve eski teşkilâtın işlemeyen taraflarının dikkate alınma- sı gerekir. Eski teşkilât sırasında rad- yolarımız bir plâna, bir hedefe, belli bir gayeye hizmet etmeyi düşünmeden çalıştırılmışlar ve programlarını an- cak deki mevcut imkânların dar sı- nırları içine sığdırmaktan başka bir yol takip edememişlerdir. .Bu arada şartlar, Türkiyenin durumu ve dinle- yicinin psikolojik tutumu değişmiş ve radyolar ya bunu çok geç farketmis- ler. ya da, zamanında fârketseler bile, eni duruma ayak uyduracak takati kendilerinde bulamamışlardı. sebepleri ortadadır: parasızlık, eleman yetiştirmemek, oadam kayır- ma, incelemeye ve araştırmaya önem vermemek, teknik gelişmeyi, düşünn!e- k ve radyoculuğun her bakımdan bir meslek olabileceği havasını Tarat- mamak, teşkilatsılık ve yetismiş ele- manların radyolardan uzak durmala- TI Sabreden derviş.. T.RT yi kuranların bütün bu dertle- rin farkında oldukları ve bu dert- leri düşünerek ilerisi için bir teşkilât hazırladıkları gp bakkakır. Bir kere, herşeyden önce ogram konusunun es şarttır. amam da- ha seviyeli bir hale, gelmesi içirı ele- man © yetiştirmeye ve yetişmiş elemanı hiç olmazsa iki yılda bir tekrar kurs- haları içine girmesi gerekir Yani mev- cut istasyonların veya yapılmakta fi- len tesislerin, yayın sahalarının bütün Türkiyeyi kapsamasını Oo sağlamak T.R.T.'nin en büyük görevleri arasın- da olacaktır, idareyse, radyo kuruluş- larının muntazam şekilde işler hale- getirilmesi ücretlerin en seri ve en ye- terli bir şekilde dağıtılması, muhase- benin, çalışma düzeninin ve iş takibi- nin en olumlu şekilde ayarlanması ge- rekir. T.RT. elbette bütün bu ana meseleleri bir-iki yıl içinde hallede- miyecektir. Çeşitli konuların geliştiril- mesi uzun bir süre alacaktır, ama bu- günkü kuruluş çalışmalarında atılacak olan adımların T.R.1.'nin geleceğini etkileyeceği muhakkaktır. Bütün bu sebeplerden, bugünlerde yapılan ça- lışmaların ağır gitmesinden yakınmak yerine, T.R.T.'yi kuranlara yardımcı olmak ve işin aceleye gelmesini önle- mek en faydalı bir davranış olur. Dinleyicilere gelince, T.R.T.'nin ku- rulması onları ancak bir yönden ilgi- lendirmektedir. Daha iyi bir radyoya sahip olmak, radyodan daha iyi isti- fade edebilmek... Bu demektir ki, her yıl radyo vergisini ödeyen vatandaş. T.R.T.'nin farkına ancak daha doyu- rucu haber dinlediği, programlarla kk eğlendiği ve istifade ettiği man varacaktır. T.R.T., dinleyicinin gözünde, evindeki radyosundan daha gür ve temiz bir ses çıktığı zaman ö- rietn kazanacaktır. o Telefonunu açıp veya mektubunu yazıp radyolardan bir soru sorduğu zaman cevap alırsa, ken- disine önem verildiğini hissederse, bu müessesenin- kendisi için çalıştığını an- larsa T.R.T. ancak o zaman onun gö- zünde bir varlık olacaktır. T.R.T.'den beklenilenler T.R.T'nin, dinleyiciye (o farkettirme- den yapacağı bazı görevler de var- dır. Eğer T.R.T. daha iyi vatandaş ye- tiştirme yolunda eğitim kuruluşlarına yardımcı olabilirse, vatandaşın yaşa- ma seviyesini ve sevincini yükselterek sosyal bakımdan etkileyici bir rol oy- narsa ve türk halkoyunu gerçekten geliştirmeyi başarabilirce o memleketi- mizin en kuvvetli kuruluşları arasında yer alacaktır. HEPİMİZİN EL KİTABI İslâmi Bilgiler Ansiklopedisi İslamiyetle ilgili bütün konuları bir araya toplayan kitap - ÇIKTI — Lüks ciltli, kuşe gömlekli 12,50 TL HİZMET KİTAPLARI Babiali Cad: 64, İstanbul Ödemeli gönderilir. (AKİS — 1019)