26 Haziran 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

26 Haziran 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

birleşerek bu gövde gösterisi için hazır landıklarını gösteriyordu. o Temsilciler özel surette seçilmişler, Kongre Baş- kanlığına, teamüle uyarak, Ankara Be lediye Başkanını getirmemek için ge- rekli tertibat alınmış, A.P. 11 milletve- killeri seferber edilmişti. İçlerinden biri, Muğla A.P. senatörü Muallâ Akar ca, Marmaris Belediyesini temsilen de- legelerin arasına karışmış bulunuyor- du. Gürültüler arasında tüzük uygula- namaz olmuş, kısacası, ankaralı tabii üyelerin duruma hakim olmaması için elden gelen geri konmamıştı. Ancak bu arada birşey unutuldu: Kongre ilmi ve istişari bir kongre idi. Hiçbir icra gücü yoktu. Bir mâna taşıyabilmesi an- cak politikadan uzak bir birleştirici ça- tışma yapmasına bağlıydı. Halk. poli- tikadan uzak belediyeler ve bunlara ışık tutacak, ilmi müesseselere şiddetle ihtiyaç duyarken, Türk Belediyeciler Derneği kongresi bu hava içinde top- landı ve dağıldı. En sonunda, usulsüz lükler yüzünden C.H.P. li belediye baş- kanları da kongreyi terketmek sorun- da kaldılar. A.P. li delegeler, istedikle- ri gibi. A.P. listesini kazandırdılar ama, Türk Belediyecilik Derneği de bir par- tinin inhisarına girerek, âdeta intihar etti! Üniversiteli Kadınlar Geçen haftanın sonunda Cumartesi günü. bir kadın derneği daha, mev sim dolayısıyla çalışmalarına son vere- rek tatile girdi, Üniversiteli Kadınlar Derneğinin Ankara bütün yıl çok iyi çimenler üzerine konulan masalar din- lendiriciydi. Fakat üyeler daha şim- diden gelecek yılın programım tartış- makta ve hazırlık devresine girdikle- rini göstermekte idiler. Yemeğin sonun da tertiplenen piyango ise daha şimdi - den. gelecek yılın yeni burslu öğrenci- leri için bir temel fon teşkil ediyordu Kapanan mevsimin çalışkan o ve başarılı Başkanı Ferihan Gürsoy, ka- panan mevsim faaliyetlerinin bir Öze- tini verirken bol bol alkışlandı. Der- nek her ay birkaç konferans ve kültü rel toplantı düzenlemiş, üyeleri ve mi- safirleri arkeoloji bakımından turizm. Ortak Pazar ortaklığımız, elektronik müzik, arı dil dâvası, politikada kadın, sosyal hizmet kavramı ve Türkiyede. sosyal hizmetler gibi çok değişik ko- nularda aydınlatmış, tartışmalı otu- rumlar tertiplemişti. Dernek bütün sosyal faaliyetlerden elde ettiği geliri gene kültürel sahada, öğrenci bursları vererek, gecekondu mahallerinde okuma Odaları açarak, gene kültürel sahada harcamaktadır. Çocuklarla Büyükler Arasında Jale CANDAN Adananın Karaisalı ilçesinde 5 ve 8 yaş arasında yüz kadar çocuk, ilçe kay- mlığı önün,e kadar bir sessiz yürüyüş yaparak kaymakama ir di- esi istediklerini, çamurlu, tozlu sokaklarda oy- rdir. o Çocuklar salıncaklı, ağaçlı bir park, her zaman toplanabilecekleri bir oyun yeri. istemektedirler. Geçenlerde, An- karada bir arasokaktan geçerken, futbol oynıyan çocuklarla bu sokak sâ- kinleri arasında çıkan bir tartışmaya şahit olmuştum. Mahalleli, çocukların gürültüsünden şikâyetçiydi. Trafik aksıyor, cam-çerçeve kırılıyor, bahçelere ve çiçeklere hayat hakkı kalmıyordu. Aynı konu Ankara Belediye Meclisine de. şikâyet halinde getirildi. Gerçekten, okullar biter bitmez çocuklar sokaklara fırlıyorlar, toz-toprak, ev önü,, çiçek bahçesi demiyorlar, çeşitli oyunlarla avunmağa, oyalanıp boş zamanı değerlendirmeğe veya öldürmeğe çalışıyorlar. İnşaatların çoğalma- sıyla mahalle aralarındaki boş. arsaların azalması çocuklarla büyükler ara- sındaki bu çok eski dâvayı da büsbütün alevlendiriyor. Büyükler belki şikâyette haklıdırlar ama, çocuklar ne yapsınlar? Ener- jilerini harcayacak, oyalanacak bir yer arıyorlar, tatillerini geçirmeğe o ça- lışıyorlar. Ama tek imkânları, tabii, çocuk kulüpleri halinde faaliyet teren mahalle topluluklarına kakılmaktan ibarettir. Okuldaki sosyal müna- sebetleri yazın mahallede devam ettirecekler, koşup bağıracaklar, ellerine top verirseniz oynıyacaklar, bunu da bulamazlarsa, enerjilerini muzır yol- larda harcamak, etrafa zarar vermek gibi ilkel şekillere baş vuracaklardır. Eğitim yalnız okulda ders kitabı okumakla olmaz. Yaz aylarında eğiti- min, boş zamanı iyi bir şekilde değerlendirme yolu ile devam ettirilmesi, çocukların aylaklıktan, boş oturmağa alışmaktan kurtarılmaları şarttır. De- gişik meşgaleler, küçük el sanatları, kitap ve gezi kulüpleri, çeşitli, spor ha- reketleri, iyi tanzim edilmiş eğlence ve gençlik partileri çocuklara ve genç- tere en az kitaplar kadar lüzumludur. Onlara beraber yaşamayı; teşkilâtlanıp ekip çatışması yapmayı, topluma yararlı olmayı öğretir. Bugün en bir meselemiz, boşa giden enerji kaynağıdır. İnsan gücünden yeteri faydalanamıyorsak bu çocukluktan edindiğimiz miskinlik ve boş oturma, za- man öldürme alışkanlıklarına bağlı, büyük yaşta insandan sökülüp atılması çok güç, bir itiyat meselesidir. Tıkabasa dolu kahvelerden şikâyetçiyiz ama, duvar "üstlerinde zaman öldürmeğe çalışan (ogocuklarımızın bu o kahvelerin tabii müşterileri olduklarını da unutmamamız gerekir.. Bugün elimizdeki en iyi imkân, Milli Eğitim okullarından, yazın çocuk kulüpleri, gençlik kulüpleri halinde faydalanmak, bu okullarda az bir para mukabili muhtelif sanat kursları açmak, gezi eğlence, kitap, pul kulüpleri gibi boş zamanı iyi eğerlendirme kulüplerini teşkilâtlandırmaktır, o re Avrupada birçok memleketlerde, özel teşebbüs, büyü nağı olarak, gençliğin boş zamanım değerlendirme tmış. ücretli çekici kurslar, gençlik kulüpleri, ailelerin ve gençlerin gösterdiği rağ- bet karşısında bir yeni yatının konusu olmuştur. Emniyetli kamplar hu yatırımın başında yer almaktadır. Karaisalı çocukların oynamak için park ihtiyacı duymaları bence iyi bir haberdir. Bundan böyle, çocuklar haklarını koparacağa benzemektedir AKİS/35