24 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

24 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

viyesindeki toplantıyı tamamlayarak işi daha da perçinleştirdiler. İlk neticeler Devlet Başkanlarının bu ziyaretlerin- de, Amerakada İnönüye tatbik edi- len çalışma tarzı tatbik olundu, Ame- rikalılar, az zamana çok şey sığdır- mak için davetleri de "çalışma yemeği" haline getirmektedirler. Nitekim, zi- yaretin iki resmi ziyafeti, Başbakan İnönünün Çınardaki yemeği ile Baş- kan Gürselin Floryadaki ziyafeti bu tarz davetler oldu, Türk milli oyunla- rından bir gösterinin de yer aldığı Çı- nar yemeğinden sonra, iki Devlet Baş- kanıyla İnönü terasın ucundaki bir. masaya yardımcılarıyla birlikte otur- dular ve sabahın birbuçuğuna kadar çalıştılar. Orada, bir gün sonraki gö- rüşmelerin ana hatları tesbit edildi. Floryadaki yemek de çalışmalarını son kısmını teşkil etti Bu sefer Dev- let Başkanları ve Türkiye ile İran Baş- bakanları yardımcılarıyla birlikte ne- tice üzerinde çalıştılar. Netice şudur: Siyasi ve askeri ta- raf hariç olmak üzere, akla gelebile- cek bütün sahalarda üç memleket bir faaliyet gösterecektir. çin komiteler kurulmuştur, bunlar te- ferruatı tesbit edeceklerdir. Bir akort- suz Ses. bizim kıymetli Hava Yolları- mızdan çıktı, İran ve Pakistanlılar, İs- kandinavya Hava Yolları tertibinde bir müşterek şirketin faaliyete geçmesini istiyorlardı. Buna karşı, bizim zarar eden, ama dışarlarda büroları - ve do- layısıyla adamları.- olan, yani yem- likleri bulunan Hava mz "şah- siyetini kaybedeceği" itirazıyla karşı çıktı, Ancak bu itiraz, yetkili Hükümet adanılan tarafından elbette ortadan kaldırılacak ve o sahada da üçlü işbir- liği sağlanacaktır Tebliğ, haftanın ortasındaki Çar- şamba günü yayınlandı. Siyasi cephe bahsinde bir sükut vardı Fakat ö- teki bütün sahalarda, elde edilmiş bu- lunan anlaşmalar bahis konusu edili- yordu. Temasların "çok iyi" netice ver- diğini, o gün hava alanında. m ile yüp Han uğurlanırken görüp anla- mak kaabildi. Herkeste yüzü gülüyor. du Polis memnun İstanbul Toplantısı riç, bir tek kişiye baş ağrısı verdi. İstanbul Emniyet Müdürüne (o Şahın gittiği her memlekette oradaki iranlı öğrencilerin harekete geçip Şah alev hinde gösteri yapmaları adettir is. tanbuldaki iranlı öğrenciler de bun unutmadılar. Şahın gelişinin arefesinde siyası tarafı ha- Gürsel uçakta Yeni adımlar bir bildin yayınlayıp kendisinin İranı temsil etmediğini ileri sürdüler. Şah aleyhinde gösteri yapacaklardı. Fakat Emniyet sıkı tedbirler aldı, iranlı öğ- renciler de bu defa fazla ısrar etme- diler. Buna mukabil; bayanlar "Mil- letlerarası Sosyete Adamı tarafını bildikleri Majesteyi can-ı gönülden al- yı ihmal etmediler. sayede İstanbuldan iki kat memnun ayrıld DIş işleri Sırça Köşk Dışişleri oo Bakanlığı memurlarının hepsi yüksek tahsil görmüşler- dir. Başka devlet dairelerinde bir memurun, arkadaşları arasında te- mayüz edebilmesi için önemli bir faktör olan yabancı dil bilgisi oObu bakanlıkta, ahval-i adiyeden O sayı- lır. Hattâ Başkâtiplik ve daha yük- sek mevkilerde bulunanların hemen hepsi iki veya daha fazla yabancı dil bilirler. Oturma, kalkma, fiya- kalı lâf etme yetenekleri mükemmel- dir. - Konuşmalarını zarif esprilerle süsler, herhangi bir başka (Omeslek mensubuna göre çok daha kolaylık- la sempati kazanırlar. Dünya olay» larını yakından takip etmeleri müm- kündür. Uzun süreler dış ülkelerde kaldıkları için olayları değerlendir- mek bakımından daha geniş bir mors kia sahip olmaları gere- kir O halde Türkiyedeki (o personel YURTTA OLUP BİTENLER Standardına göre yüksek nitelikle- ri olan bu bakanlık mensupları nar sil olup ta bir türlü Türkiyeyi tem- sil görevini yeterince yerine getire- memektedirler ? İşte birkaç haftadan beri Dış- işleri Bakanlığı mensuplarını okara kara düşündüren problem budur. Başta Bakan Feridun Cemal Erkin olmak üzere kilit noktalarındaki ha- ticiyeciler bu soruya ceva ğa çalışmakta ve gereken tedbirleri araştırmaktadırlar. Mesele ilk defa bundan kısa bir süre önce Başbakan İsmet İnönünün Amerika gezisini müteakip bu mec- mua tarafından ortaya konmuş, bir anda bütün basın tarafından benim- senmiştir. Şimdi gazete ve dergi- lerden yöneltilen şimşekler, Dışişleri Bakanlığının çatısında çakmaktadır.. Gerçi bunların içinde hissi ya da yanlış verilere dayanılarak (kaleme alınmış olanları çoktur ama gide- rek iddiaların tümünün yersiz ve gerçekten uzak olduğunu iddia et- mek te imkânsızdır. Nitekim bu husus o kadar a- çıktır ki. dış teşkilâttaki keşmekeş karşısında meşhur İnönü sabrı bile inilâk etmiş ve Başbakan Bun unutmıyacağım» demekten kendini alamamıştır. Tedbirler Gerek İnönünün sözlerinde © ifa- desini bulan ve gerekse basında hemen benimseniveren oHariciyeye karşı hoşnutsuzluk kısa bir süre i- çinde bakanlık bünyesinde de dal- galanmalara sebep oldu. Enfermas- yon Dairesi Genel Müdürü İsmail Soysal bir basın toplantısı düzenle- yerek gazetecilere tenkidlerin oOpek çoğunun yerinde olduğunu ancak bundan bütün bir teşkilatın suçlan- maması gerektiğini ve aksaklıkların önlenmesi için gerekli tedbirlerin a- ranmakta olduğunu söyledi. Gerçekten son günlerde Dışişle- ri Bakanlığında, teşkilâtta görülen aksaklıkları düzeltmek üzere (kesif bir faaliyet göze çarpmaktadır. Bu konu ile ilgili olarak hazırlanacak yönetmelik için çeşitli hususlar in- lundukları ülkeler o hariciyelerinin çalışma sistemlerini incelemeleri ve en kısa zamanda bu incelemelerinin sonuçlarını birer rapor halinde mer- keze göndermeleri bildirilmiştir. Şimdilik bütün genel müdürle- AKİS/LI