24 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

24 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER rin birleştikleri husus memurun başında yetiştirilmesi gerektiğidir. Bu sebeple, bakanlığa yeni giren memur sadece bir dairede değil kısa sürelerle bütün dairelerde çalıştırı- lacak ve böylece her konuda bilgi sahibi olması sağlanacaktır. Ancak bu arada karşılaşılan güçlük, ome- n tam bir işi kavramışken di- geri daireye gitmesi yüzünden ilk dairede işlerin yüzüstü (kalmasıdır ki, buna da bulunan çare kadroların genişletilmesi olmuştur. Bu konuda Maliye Bakanlığına gerekli müraca- at yapılmış bulunmaktadır. Ayrıca meslek memurlarına, e- ğitici kurslar açılması da düşünül- mektedir. İş saatleri dışında düzen- lenecek olan bu kurslarda nota yaz- maktan, şifre çözümüne kadar bü- tün mesleki o bilgiler a, Tayin ve terfi işleri ise da dern esaslara bağlanacak, Sisteme teşvik edici bir yön verilecektir. Ü- zerinde önemle durulan bir diğer hu- sus da evrak arşivlerini içinde bu- lunduğu keşmekeşten kurtarmaktır. Dışişleri Bakanlığında arşiv işleri bugün kelimenin tam anlamıyla laç- kadır. Aranan bir anlaşma metni, Puorto Rico ile Guatemala arasın- da değil, Türkiyenin imzasını taşı- yan bir anlaşma dahi ancak hafta- larca süren bir araştırmadan sonra bulunabilmektedir. Tabii bu da bir kadro ve yer meselesidir. Evrakların fotokopilerinin oOalınması bunların bir sistem dahilinde tasnifi bu ko- nuda yetişkin personeli gerektirmek- tedir. Dışişleri Bakanlığı binası Alan da satan da memnun değil AKİS/12 Dış görevlerde bulunan memur- arın da yetişmelerini sağlamak ü- zere her yıl belirli bazı kitapları o- kumaları ve bu kitaplar üzerinde tez hazırlamaları mecburiyeti (o ko- nulması düşünülmektedir. Diplomat eşlerinin nasıl eğitileceği o meselesi ise henüz kesin bir karara bağlan- mamıştır. Tabii bu tedbirler henüz proje halindedir. Ve tekliflerin tamamını kapsamamaktadır. Bu arada dış gö- revlerin en çok 7 yıl olması ve dış, teşkilâtta bulunan hariciyecilerin diğer elçilerle olan münasebetlerinin bazı bakanlık mensupları tarafından her yıl teftiş edilerek, sonucun , bi- rer raporla merkeze bildirilmesi gi- bi diğer teklifler de mevcuttur. Akıl yaşta değil.. Bugün artık daire genel müdür- lüğü gibi en yüksek noktalara gelmiş bulunan yaşları 40 - 60 ara- sındaki hariciyeciler gülerek (eski devirleri anlatırlar. Söylentilere gö- re Cumhuriyetin ilânından sonra lar, Dışişleri Bakanlığında rılmak üzere Ankara Garından kılı- ğı kıyafeti düzgün «Bonjur> deme- sini bilen kimseler toplanılmış. İşte o neslin tesiri bugün istisnalar ha- riç, halâ devam etmektedir. Dış gö- revde biraz para yapıp Türkiyeye dönünce bir apartıman katı alıp is- tikbali garantilemek.. Sırf bunun i- çin nefislerini ayaküstü atıştırılan bir - iki hamburgerle körleten kok- teyllerde, acaba birini davet etmek zorunda kalırmıyım diye (o saklana- cak delik arayan hariciyecilerimiz pek çoktur. İşin garip tarafı bu tu- tumun genellikle yaşlı, hariciyeciler kilit noktaları tutmaya başlıyan bir arasında görülmeğidir. Bugün artık başka nesil ise tasarruf bir yana çok defa Türkiyeye borçlu dönmektedir- ler. Ve işte hariciyede bir reorgani- zasyona gidilmesini en çok isteyen- ler de bunlardır Son yıllarda hemen her devlet kuruluşunda görülen nesil mücade- lesi bugün Dışişleri Bakanlığında da kendini hissettirmektedir. Bu müca- dele damarlarda taze ve genç kanın dolaşması ihtiyacından odoğmakta- dır. Bir neslin görev anlayışına göre merkezde çalışmak kızağa çekilmek demektir. Bunlar en şatafatlı etçik- leri ele geçirmişlerdir içlerinde 17 yıldan beri fasılasız dış görevde bu-