24 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

24 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Hariciyenin Dertleri Dışişleri teşkilatında zaman zaman görülen aksaklık- lar ve eksiklikler konusunda basınımızda çıkan uyarıcı yazılar bunların düzeltilmesi için çok faydalı olmaktadır. açısından Bakanlık Dışişleri Bakanlığı Cumhuriyetin ilk (senelerinde büyük bir memur sıkıntısı çekmiştir. O devirde âcil ih- tiyaçları karşılamak üzere yüksek mektep mezunu lisan bilgisi kâfi olmayan bazı memurlar da alınmıştır Sonraları 1938 senesinde çıkan bir kanun gereğince Ba- kanlığa yüksek, mektep mezunları arasından 'intihanla ve yabancı lisan bilen, memurlar alınmağa başlamış, bu şe- kilde Bakanlığa alınan memurların lüzumlu vasıfları haiz olmaları bir dereceye kadar sağlanmıştır. Bununla be- raber, bu memurların Bakanlığa bir defa girdikten son- ra mesleklerinde yetişmeleri için ga yret göstermedikleri. yükseltilmeleri için mesleki bir imtihana tâbi tutulma- ları usul ittihaz edilmiştir. Demek ki Dışişleri Bakanlığı, gençlerimiz arasından bir kısmını ciddi bir (imtihanla mesleğe almakta ve meslek, içinde gayretle çalışarak ye- tişmelerini şart koşmaktadır. Gönül isterdi ki Bakanlığa giren bu gençleri Bakan- lık içinde yetiştirmek için geçici stajlar yanında lüzumu aşikâr olan devamlı mahiyette kurslar açmak mümkün olsun Maateessüf dar kadromuz buna imkân vermemiştir Dışişleri (O Bakanlığı kadrosu, denilebilir ki, O ikinci dünya harbine tekadüm eden YAN e kar- ke şekilde tertiplenmiştir. O gi n bu güne 50' n çok üstünde yeni devlet teessüs Dm, pek çok yeni beynelmilel teşekküller kurulmuştur Bu durum şüphe- siz temsilciliklerin arttırılmasını gerektirmiştir. (o Diğer lunanlar mevcuttur. Tayinler kendi aralarında yapılan bir yer değişmesi demektir. Alaylı diye adlandırılan bu nesle kargılık yaşlan 40 - 50 a- rası olan bir başka kuşak ise keli- menin tam anlamıyla işin hamallık kısmını yükenmişlerdir. - Merkezde 0*0-0 Pârlamentonun Partiler tatile girmesi ile ri, birlikte Türkiyenin gerçek s si tablosu da daha belirli Gündoğdu Üstün Dışişleri Bakanlığı Personel Dairesi nel Müdürü taraftan, sen senelerde yabancı memleketlere giden çok sayıdaki işçi vatandaşlarımızın her türlü işleri ile meş- - ul olunması gerekmiştir. Dışişleri kadrosuna zaman za- an yapılan ufak ilâveler hiçbir zaman hakiki ihtiyacı karşılaya ölçüde olmamıştır. Bu sebepledir ki evvelce vâki taleplerimizle ilâveten bundan birkaç ay önce Ba- kanlığın ilâve kadro ihtiyacı gerekçesiyle birlikte makamlara bildirilmiş ve mevcut kadro ile işlerin layiki veçhile çevrilmesine imkân olmadığı belirtilmiştir. Her problemin kadro genişliği ile halledileceğini söy lemek istemiyoruz. Bakanlığımızın daha iyi hizmet gör- mesini sağlıyacak tedbirler şüphesiz zaman zaman alın- maktadır. Dışişleri Bakanlığının en verimli bir tarzda çalışma- sını sağlamak için yeni vi “Dışişleri Bakanlığı Teşkilât Kanunu Tasarısı" uzun zaman evvel hazırlanmıştır. cak, personel kommmmda devlet çapında yapılan ça- Kerihlar dolayısiyle bu tasan "Devlet Personel Kanunu" yürürlüğe girdikten sonra T.B.M.M. ne sunulabilecektir. Bakanlık memurlarının dışarıda yabancı meslekdaş- ları ile ve vazife gördükleri memleket halkı ile yakın temas kuramadıktan yolunda Mü“ Ci sürülmek- tedir. Dışarıda vazifeli memurları hepsi yabancı meslekdaşları ve mahalli halk ile, yalan münasebetler rmaları Mis kileri Bu gibi e iyi ayarlayam. memurlar Bakanlık nazarın felerini yapmamı sayılma. Ancak, bilhassa küçük de receli memurların bu gibi temasları gerekli (o sevi çıkarmalarına miaateessüf çok defa mali takatleri an gelmemektedir . etrafa atanması Son günlerde görülen aksaklıklar üzerine bir tamimle aksaklıkların düzeltilmesi için gereken tedbirler belirtilmiştir. tilin başlangıcında görülen; kan do- laşan damarlara, hakiki bir bünyeye sahip olan partilerin, bu bünyeleri- nin yarattığı meselelere yöneldikle- artık damarlarında kan o dolaş- mayanların ise karşı karşıya kal- dıkları işsizlikten kurtulabilmek O i- siya- çizgilerle çalışan onlardır. Dış tayinlerde kü- çük ülkeler çok defa onlara düşer. Buna rağmen ellerinden geldiği ka- dar faydalı olmaya çalışırlar. kuşak arasında mesleğe şeklinden, diplomasi yapmak anlayışına kadar her şey farklıdır. Her halde aşağıdan yuka- rıya doğru hissedilen bu zorlama, ikincilerin başarısıyla sona erecek- tir. gözler önüne serilmeye başlamıştır. Geçen haftanın sonlarında başlıyan üçbuçuk (aylık tatil obir çoklarının günlük yaygaralarla örtmeğe çaba- ladıkları gerçekleri kısa zamanda su yüzüne çıkartacak, kimin kuvve- tinin ne kadar olduğunu, kimlerin safsata ile buna karşılık hangi kim- selerin hakiki meselelerle uğraştık- larını belli edecekti Politika sahnesinde bu uzun ta- çin - kabak çekirdeği (o kabilinden- meşgalelere el attıklarıdır. Türkiyedeki oyları yari yarıya paylaştıkları artık bir vakıa halinde ortaya çıkan CHP ve AP memleket çapında teşkilâta, taraftara ve canlı organlara tati devres Ül problemlerini halletme çabasına gi- rişmişerdir. Bu iki parti halen, par- AKİS/13