24 Temmuz 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

24 Temmuz 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

E N E Santrallar Geciken istim Geçen haftanın sonlarında, Perşem- be günü, İstanbulda turistik güzel- likleriyle ünlü Küçükçekmece gölünün biraz batısına düşen sahilde petrol de- polarının yeraldığı bölgede bir temel atma töreni yapılıyordu. Tören yülar- danberi üzerinde çalışılmakta olan bir elektrik santralının, Ambarlıdaki yeni termik Santralın, alandaydı, Türkiyenin, b bulunanlara oranla en büyüğü ve e modemi olan, özellikle memleketimiz- de şimdiye dek inşa edilmemiş bir çe- şitteki bu santralın Türkiye endüst- risinde özel ve önemli bir etkisi ola- caktı. Gerçekten yurtta mevcut en- dürtrisinin yüzde, seksenine yakın bölü- ye mim olduğu Kuzeybatı gölgesini (o besleyen elektrik m artık yükünü taşıyamaya- cak bir duruma geldiği, yeni ilâveler şöyle dursun hatta bu şebekeden bes- lenen endüstrileri bile zaman zaman durduracak o kritik anlar geçirildiği, pek az fayda sağladığı halde yaz sa- atinin uygulamasına bile katlanıldı- ğı herkesçe Türkiyede elektrik enerjisinin üre- timinde böyle zorluklarını çıkmasın- da, buna kaışılık ihtiyaçların karşı- lamak için bukadar geç kalınmasın- daki nedenler hangileridir? Bu soru- ya karşılık bulmak için olaylara, ge- riye doğru bir bakış atmak faydalı- dır Aslında tâ 1980 yıllarında Kuzey- bilinmektedir. R Jİ batı Anadolu Elektrik Şebekesinde e- saslı sıkıntılar (o başgöstermiş, oObuna karşı acele tedbir olarak ilk plânda Kuzeybatı ve Batı Anadolu şebekele- ri arasında -Bursayla Balıkesir a- rasında- bir bağlantı kurulmak su- retiyle Batıdan Kuzeybatıya enerji ak tarılması, oHirfanlının ikinci kade- mesi olan 76 bin kilovat gücündeki Kesikkoprü barajının süratle bitiril- mesi ve nihayet İstanbul dolayların- da büyük güçteki bir termik santralı- nın hızla inşa edilip devreye sokul- ması tasarlanmıştı, İkinci plânda ise, daha uzun vadeli tedbirler olarak, Sa- karya üzerindeki 300 bin kilovat gü- cündeki Çiçeroz barajının ve nihayet İstanbuldan tam 1000 kilometre uzak taki Fırat nehri kademelerinden Ke- ban barajının devreye girmesiyle şe- bekenin elektrik (o enerjisi İhtiyaçları 1975 yılına kadar tam olarak karşılan- mış olacaktır. Bu projelerden inşa (halindeki Kesikköprü barajı gerek müteahhidin gerekse de kontrol eden idarenin gev- şek tutamlan yüzünden o birkaç kez yeni baştan ihale edildi ve bir türlü bitirilecek duruma getirilemedi; inşaat hâlâ kaplumbağa hızıyla sürüp git- mektedir Etibankın gayretleriyle Bur- sa Balıkesir arasındaki hat bağlantısı tamamlanmış olmakla beraber artık Batı şebekesin de enerji azlığı, his- sedilmeğe başladığından Kuzeybatı- ya taşınabilecek (fazla enerji bulmak güç olmaktadır Termik santral alter- natifi ise üzerinde en fazla durulan bir pratik çözüm olmakla beraber en büyük aksama ve gecikmeler de yine bunda meydana geldi. ŞAF Manifatura - Mefruşat MEHMET ve TURGUT GÜDÜLLÜOĞLU Zengin, yeni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir Atatürk Bulvarı 68/4 — Ankara Telefon : 12 77 50 AKİS/20 (AKİS - 1087) Hüdai Oral Çanlar çalıyor Paylaşılamayan koz Herşey "İstanbul dolaylarında" ku- rulması tasarlanan termik santra- lin yerinin ve karakteristiklerinin tes- piti sırasında başladı. Bunun yürütül- mesi görevi bermutad Elektrik | İşleri Etüd İdaresine verilmişti. E.İ.E İdare- si genellikle şehir ve kasabaların elek- triklendirme plânlarının hazırlanma- sıyla ilgiindiği izin zaten İstanbul Belediyesine bağlı İ.E.T.T İdaresiyle sıkı fikı ilişkiler de kurmuştu; tüzel kişiliği bulunan bu kuruma hatırladığı bazı plânlar karşılığında aldığı üc- retlerle - aslında sınırlı olan - yıllık bütçesini biraz ferahlatmak imkânı- na kavuşuyordu. Öte yandan İETT- cilerin ötedenberi ürü "fobi"leri vardı, İstantbulda bir sant- ral kurulmasını, bunun emektar ve müddeti dolmuş Silâhtar fabrikasının hemen yanında yani İstanbulun elek- trik işlerini yönetenlerin "dizlerinin dibinde" olmasını ısrarla istiyorlardı, İşte İETT yöneticilerinin sına ısmarlanan, proje hazırlanıp gel- diği zaman aynen gerçekleştiği gö- rüldü. Firma ne yapıp yapmış, müşte- risini, daha doğrusu müşterisinin müş- terisini memnun edecek şekilde sant- . mevkiine kondurmuştu... işin gerçekleri hiç de bunu ge- ka nitekim EBASCO'nun