1 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

1 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

resinden ayrılanların yabancı şirket- lerde hemencecik astronomik maaşlı iş bulmaları kaidesi, hâlâ yürürlükte- dir. Petrol Dairesi İkinci Başkanlığın- dan ayrıldıktan sonra çok yüklü bir maaşla Mobil'in arama kısmına yer- leştirilen Necdet Egeran bu kaidenin nasıl işlediğini gösterecek eski bir ör- nektir. En yeni örnek ise Petrol Dai- resi iktisat müşaviri Samim İçsezen- dir. Yabancı petrol şirketlerinin. Hü- kümet çevrelerindeki havayı daha da kolay haber almağa (başladıkları ve Enerji Bakanı Hüdai Oralın fazlası ile tedirgin edici ve tedbirli olduğu bir devrede. Petrol Dairesinden ayrılan İç- sezen, şimdi dev şirketlerden birinin Amerikadaki servislerinde görgüsünü ilerletmektedir... Zaten Kanuna göre yetkileri ve teşkilâtı zayıf tutulmuş olan o Petrol Dairesi bu şartlar ve yarı yarıya ek- sik kadro durumu, bina kirasını öde- yemiyecek bütçe (kısırlığı ve masaları- nın bile yabancı şirketler tarafından hediye edilmiş olmasından doğan ezik- lik duygusu ile salim bir çalışma ha- vasına hiç mi hiç müsait değildir. Oy- sa devletin ve şirketlerin değerindeki sırları burada toplanmak- ta ve değerlendirilmektedir. Bay Turgutun incileri "Yeni Hükümet, Hüdai Oralın yerine Mehmet Turgutu getirdi. Mehmet Turgutun gelişiyledir ki Türkiyedeki Petrol Savaşını takip edenler Çelik- başın dahi (o hasretini (o yüreklerinde hissettiler. Yeni Enerji Bakanı, pet- rol konusundaki temayülünün ilk iz- lerini geçen haftanın sonlarında TBMM İktisadi Devlet Teşekküllerini Denetleme Komisyonunda gösterdi. Toplantıda TPAO'nun geçmiş yıllara ait bilançoları görüşülüyordu. Alt ko- misyon tarafından o hazırlanarak su- nulan ve "gizli" etiketini taşıyan ra- porda, TPAO'nun geliştirilmesi, için munzam tedbirler tavsiye ediliyor, hat- ta Petrol Kanununun milli menfaat- leri koruyacak şekilde değiştirilmesi is- teniliyordu. Toplantıda hazır bulunan Mehmet Turgut ve AP'li üyeler du- rumdan derin bir memnunsuzluk duy- dular. Görüşmelerin mecrasını değiş- tirmek gereğini duyan İktidar kanadı, derhal polemiğe saptı. Bir AP'li üye. Enerji Bakanından ciddi ciddi, Muam- mer Aksoyun TPAO'da çalıştığı hal- de nasıl gazetelere yazı yazdığını sor- du. Sorudan duyduğu omemnuniyeti saklamıyan Turgut, bir daha bu çeşit azı yazarsa Aksoyun TPAO'dan atıl- ması için Genel Müdür Topaloğlu ile mutabakata vardığını söyledi. Bu çe- şit bir mutabakattan haberi olmıyan “a İhsan Topaloğlu için onemşenrısinin yaptığı bu Mi -ikisi de Kilisli- dir- büyük sürpriz oldu. Aslında, Turgut ile Topaloğlu ara- sında Muammer Aksoy konusunda bir örüşme cereyan etmiştir, fakat aş mutabakat hasıl olmamıştır. (Hatt tam aksine, fikirlerde İNMRBEİİZ. tir. -TPAO Genel üdürü- Enerji Bakanı tarafından bundan bir süre önce (çağrıldığında sevindi. Herhalde hemşehrisi Bakan petrol konusunda bilgi alacaktı. YURTTA OLUP BİTENLER Mehmet Turgut ısrar ediyordu, bu ya- zılar mutlaka kesilmeliydi. e Neticede Topaloğlu ve Turgut bir anlaşmaya varamadan sonra .Topaloğlu y başka bir taleple karşılaştı. ki istek Aksoy dışındaki iki mütehas- sısın daha TPAO'dan çıkarılması yö- nü di. Bu mütehassısların suçu ise sosyalist fikirler taşımaktı... Turgut, Komisyonda o Topaloğlunu Aksoy konusundaki iddiasıyla şaşırt- tıktan sonra, sunulan raporda tavsiye edilenlere cevap olarak Petrol Mesele- Petrol Ve Biri yer, Mehmet Turgut, hemşehriliğin tea- bı olan hususi sohbeti asgari ölçüde tuttu ve sadede giriverdi: o Türkiye Petrollerinin Gir Müşaviri olan Profesör Muammer Aksoyun yazıları, iktidarı sininlendirmekteydi zıların kesilmesi veya Aksoyun TPAO ile ilişiğinin kesilmesi gerekmekteydi. Topaloğlu, Aksoyun TPAO Hukuk Müşavirliğinden (oObaşka (Profesörlük unvanını ve yetkisini taşıdığını, bu bakımdan Il ıklamasına müdahale edilemiyeceğini söyledi, is- ten çıkartmanın ise söz konusu ola- mıyacağını açıkça belli etti. (Fakat petrolzedeler biri bakar.. sindeki kıymetli / fikirlerini açıkladı. ugünkü di memnuniyet vericiy- di. Millileştirme bahis konusu olmadı- ğı gibi, Petrol Kanununda da değişti- rilecek bir şey yoktu. Geçen haftanın sonunda Cumarte- si günü, Bütçe Komisyonunda TPAO üzerinde cereyan eden müzakereler ise, Mehmet Turgutun kesin ve açık kapı bırakmıyan politikasını iyice göz- lerin önüne serdi. Hükümetin petrol politikası hakkındaki osorulara, AP'li Bakanın cevaplan özetle şöyle oldu: "— Petrol politikası Petrol Kanu- nunda mevcuttur. Kanunun değiştiril-