May 1, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

May 1, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

RA D T.RT. Eğitim programları Milli Eğitim Bakanlığı ile TRT İçin oldukça önemli tarihlerden biri de 1 Nisan 1965dir, Milli Eğitim Bakan- lığına bağlı "Radyo ile Eğitim Merke- zi"nin metinlerini hazırladığı, TRT'nin ise prodüksiyonunu yaptığı eğitim programları bu tarihten itibaren An- kara Radyosunda yayınlanmaya baş- lamıştır. En kabarık bütçelerden biri- ne sahip Milli Eğitim Bakanlığıyla en etkileyici- yayın organı olan radyonun bu konuda elele vererek önemli bir a- dimi en sonunda atmalarını sevinçle karşılamak gerekir. Ankara Radyosunda tatil günleri- nin dışında, her gün saat 15.30 - 1700 arasında yayınlanan eğitim programla rının muhakkak ki çeşitli eksikleri ve kusurları vardır. Mesela başta, prog- ram metinlerinin gereken şekilde ol- gunlaşmamış bulunduğu ileri sürülebi- lir. Buna rağmen eğitim programlarım yazan öğretmenlerin Türkiye Radyola- rına diğer programlan hazırlayanlar- dan daha çok gayret sarfettikleri ve kusurlarını düzeltmek için çalışmaktan kaçınmadıkları da yayınları izleyenle- rin gözünden kaçmamaktadır. Asıl üzerinde durulması ogereken nokta, bu eğitim programlan için An- kara Radyosunda yapılan prodüksiyo- nun yetersizliğidir. Eğitim yayınlarına şimdilik öğleden sonra bir yayın süre- sinin ayrılması da elbette ki bir başta mahzur olarak dinleyicinin karşısına çıkmaktadır. Fakat Ankara Radyosu- nun, kendi programlarını bir kenara iterek, dinleyicinin en bol olduğu za- manı eğitim yayınlarına ayırması bek- lenemez. Bununla beraber, Ankara Radyosundan yerine getirilmesi bekle- nen bir husus vardır: bütün eğitim programlarının zamanında başlaması- nı ve bitmesini sağlamak!.Diğer rad- yo programlannda da uygulanması bek lenen bu hususun hâlâ ihmal edilmesi elbette kii bir kusurdur. Ancak, bütün bu kusurlara rağmen, eğitim radyocu- luğunun başlangıcı olarak kabul edi- len 1 Nisan 1965 tarihinde başlayan eğitim programlarının dinleyici için Çeşitli faydalar sağlayacağım da kabul etmek gerekir. Programcılıkta turizm Aslında | Ocak 1965 tarihinden iti- baren Türkiye Radyolarında uygu- lanan program siyaseti göstermiştir ki yeni hamleler beklerken dinleyicinin son derece sabırlı olması şarttır. Eski- AKİS, 1 MAYIS 1965 Y O den olduğu gibi, içinde bulunduğumuz günlerde de radyo programları önce- den bir araştırma yapılmadan hazırlan makta ve çıkması muhtemel güçlükler başlangıçta hiç düşünülmemekte, an- cak bunlarla karşılaşılınca bir hal ça- resi aranmaktadır. kara Radyosunun dört aylık prog- değiştirmiş olduğudur. Radyo yayınla- rı arasında en fazla gezen programlar çocuklara ait olanlardır. Meselâ Ço- cuk Bahçesi" uzun bir süre sabah ya- yınlarında oyalandıktan sonra, yapı- lan şikâyetler üzerine, akşam yayının- ki tekrar Perşembe gününe dönmekti gecikmedi. Bu sefer yayın saati olarak da kendine 16.30'u seçti. "Tatil Tiyat- rosu ise Pazar günü" 21.30'dan 20.30a geçti. Fakat aynı programın bir süre sonra yine 21-30'da karar kıldığı gö- rüldü. Bu arada "Silahlı Kuvvetler Saati", "Ocakbaşi", ("Müzik Dergisi" ve "Radyo Ansiklopedisi" gibi prog- ramların da dinleyiciye ve hatta prog- ramların hazırlayıcılarına haber veril- meden saat ve gün değiştirdikleri farke- dildi. Basından radyoya geçen Halit Ça- pının hazırladığı "Aramızda Yaşa- yanlar' isimli oprograma gelince... Bu program birdenbire yayına sokul- muş ve kısa zamanda da dinleyicinin ilgisini toplayan bir-iki program ara- sın da yer almıştır. Ancak, TRT'nin Ankara Radyosunda ses alma cihazları Hazırlı da saat 17ye alınmış fakat | Nisan 1965 tarihinde 16.15e gelmiştir. Yıllar- danberi her Cumartesi günü saat 17'de yayınlanan "Çocuk Saati" ise birden- bire 15'e alınmış, daha sonra aynı prog ramın yine 17'ye döndüğü görülmüş- tür. Pazar sabahları yayınlanan "Atlı Karınca" da saat 10'dan 9'a getirilmiş- tir. Ankara Radyosunun yayın saatleri arasında turistik geziye çıkan program lardan biri de "Radyo Sınıfı "dır. Bu program, kimseye haber vermeden, Perşembe saat 20.30'dan kalkmış, Pa- zartesi saat 21.00e gelmişti. (o Fakat sonra burasını da beğenmemiş olacak var basılı onbeş günlük programı incelen- diğinde görülmektedir ki, bu progra ma bir hafta 15 dakika, öbür hafta 20 dakika ayrılmıştır. -Bu program, ba- şarılı olmasına rağmen .birdenbire ya- yından kaldırılmıştır. Bunlar yetmiyormuş gibi, Kanser Haftası münasebetiyle, yemek saatle- rinde kanserin en ince noktalarını ta-: rif eden programlara yer verilmesi ve programcının büyük bir rahatlıkla bu hastaya dilindeki kanser belirtilerini tarif ettirmesi, doğrusu, herşeyin üze-- rine tuz-biber ekmiştir. (AKİS — 272) 31