1 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

1 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER sa Mahkemesi bu zammı Anayasa aykırı bulmasa bile 1965 Türkiyesinde Bütçeye 40 milyon liralık bir yük yük- lemek sayın temsilcilerin vicdanları- nı hiç rencide etmeyecek midir ve bu- nun siyasi ve sosyal tesirlerinin mem- lekette yaratacağı tepki (oacaba hiç düşünülmüş müdür? Her halde, bir yandan bir acaip koalisyon içinde taraflar birbirine gi- rerken, bazı Bakanlar topu topu onüç kişilik ve memlekette aldığı oy nis- beti gülünç bir siyasi teşekkülün ba- -ında bulunan pek malum bir süper- liderin hakimiyeti altında görünürler- ken, mahiyeti anlaşılmayan bir komi- te, adeta Hükümetin üstünde mevcut- ken, Başbakan ortada çiğnenmiş bir şeyin bulunup (bulunmadığını anla- mak için ayağını kaldırıp altına ba- karken bu ödenek işinin tekrar hort- latılması Koalisyonun talihi olmamış- Aslında talihsizliklerin sonucu bir koalisyonda da talih aramak, hele c- nu kuranlardan o bazıları bilinirken, millet için bir boş gayret değil midir? Petrol Bir madalyonun iki yüzü (Kapaktaki o Savaş) Bu hafta, Türkiyedeki Petrol Sa- vaşının içyüzünü aksettirmek için bir süredir çalışmakta olan AKİS e- kibinin bir mensubuna, Türkiyede bu meseleyi en iyi bilen devlet adamla- rından bir tanesi söyle dedi : "— 1954de petrol konusunda bir durumdaydık. Bugün yürürlükte olan 6326 sayılı kanunu çıkardık. Bu ka- ve mahiyeti itibariyle bu kanunu ge- rektiriyordu. 1965'te petrol konusun- da bir başka durumdayız. Kanunda bu durumla ilgili değişikliklerin yapılma- sını önlemeye, her hangi bir kimsenin gücünün yetmesine imkan ve ihtimal yoktur. Ekonomik ve sosyal hadiseler canlı mahluklar gibidir. Nasıl, büyü- yen bir çocuğa on yıl önceki elbisesi giydirilemezse, aynı şekilde, değişmiş ekonomik ve sosyal şartları da eskiden bulundukları kalıplar içinde muhafaza etmek kabil değildir." Aşağı yukarı aynı sıralarda, AKİS ekibinin bir başka mensubuna, Shell şirketinin personel ve dış münasebet- ler müdürü Faruk Kardam şöyle de- di: — Petrol kanununun günün şart- larına uyup uymadığı hususunda in- celemeler yapılması ve hükümet ta- rafından yürütülecek (o genel araştır- malarda bulunulması her zaman için faydalıdır.." Ancak Shell'in temsilcisi, bu fay- daya her zaman inanmış görünmüyor- du. Harbiye Caddesi üzerindeki bina- nın en üst katlarından birinde bulu- nan .Boğaza nazır, konforlu odasında Faruk Kardam konuya sinirli girdi. Elini masaya vurdu ve sesini yükselt- tü: "— Biz de vatanperveriz, biz de milliyetçiyiz.. (o Böyle bir şey olursa - millileştirmeden bahsediliyordu - biz teslim ederiz bu şirketleri. Böyle uy- gun görülürse saygımız var. Biz de tec- rübeli elemanlarız. Mesela ben yirmi yıl devlet hizmetinde çalıştım. Her halde bize de düşecek görev olur, mil- li şirkette!" Shell'in türk müdürü, o şüphesiz, petrol konusunda açılmış olan kam- İPRAŞ'ın rafineri tesisler) Bul karayı, al parayı! AKİS, I MAYIS 1965