1 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

1 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER "— Petrol ve madenler konusun- da-.." diye başlayınca, salonun ön ta- rafında oturan Genel Başkan Demi- rel ve Enerji Bakanı Mehmet Turgut yerlerinde sıkıntılı sıkıntılı kımıldadı- lar. Arkadaki alkışçılar Mehmet Tur- gut ve Demirelin yerlerinde kımıldan- malarını "sinyal" kabul ederek, gürül- tüyü, konuşmanın anlaşılmasına imkân vermeyecek derecede arttırdılar. İzmir milletvekili Nihat Kürşad. en büyük gürültüyü şen İhsan Tom- buşa dön "— Bı çakı veda mesajıdır!" Bu sözle akibeti belli olan Evliya- oğlu, gürültüler biraz azalınca konuş- masına lir etti: rol ve madenler konusunda konuşsun, nasıl olsa yette beyanlarda bulunan sorumlu Ba- kanların bu sorumsuz (o tutumlarının sebepleri hakkında Grupun aydınla- tılması gerekmektedir. Tahsin Demiray. Mus Kemal bü meseleler üzerinde Grupta mü re açılması için verdiği (önergenin, Grup Yönetim Kurulunun bir kurnaz- lığı ile "mektup" olarak kabul edilip sadece Grupa sunulmakla iktifa edil- mesi üzerine 7 maddelik yeni bir ö- nerge hazırlıyan Evliyaoğlu, bu öner- gesi üzerinde söz almıştı. Kendisinden önce konuşan Erol Akçal ve Sadık Te- piri Müftüoğlu, Evliyaoğlunun önerge- sinin reddini istemişlerdi. Evliyaoğlu, bu önergenin Partinin fırsat olduğunu ifade ederek mutlaka görüşülmesini istedi, bu arada Kozluda, aslında AP'ye oy veren kütlelere kur- duğunu, bazı eski DP'lilerin bugünkü AP yöneticileri ile irtibat kurma çalış- maları yaptıklarını. Hükümetin "e- şit müessiriyet" prensibinin arkasına gizlenerek (o sorumluluktan (o kaçtığını ifade etti. Evliyaoğlunun konuşması, bazı mil- letvekillerinin Oo gürültülerine rağmen Grupta ilgi ve tasvip uyandırmıştı. Me- selenin artık "uyutulamıyacağı'nı gö- ren Grup Yönetim Kurulu kendi ara- sında meseleyi görüştü ve yapılan a- çıklamada, önergenin gelecek oturum- da "Görüşme" veva "Soru" olarak ele alınacağı bildirildi. Tescil muamelesi AP içindeki bu kıpırdanmaların baş- ngıcı hayli o eskidir. İş çevreleri tarafından desteklenen Demirelin Bil- 14 giçe karşı çıkarılarak önce Partinin |, sonra da Hükümetin 2 numaralı san- dalyesine oturtulmasından sonra han- gi kuvwvetlerin iktidara geldiği as - lında kimsenin gözünden kaçma - mıştır. o Ancak, Büyük Kongrede mağlüp olanlar bir süküt (devresine girmeyi uygun bulmuşlardır. Bu dev- rede Bilgiç ve arkadaşları sadece ken- di aralarında meseleleri (o görüşmüşler, dertleşmeler, açıkça oortaya çıkma- mışlardır. Fakat bir zaman gelmiş, De- mirele muhalif olan AP'lilerden bazı- ları ,teker teker sabırlarını yitirmeye başlamışlardır. Sabırların tükenmesin- de, muhalif grupta çoğunluğu teşkil e- denlerin müstakbel lider olarak gönül- lerinde yaşattıkları Türkeşin CKMP'yi tercihi de rol oynamıştır. Reşat Özarda Canını sevsinler! Demirelin müteahhitlik zamanında bir takım ilişkiler kurduğu Ereğli De- mir Çelik müessesesi hakkında Meclis Araştırması açılmasını isteyen Reşat Özarda. sabrını ilk kaybeden muhalif olmuştur, Özardayı Haysiyet Divanına vererek bu çeşit hareketleri sindirmek isteyen yöneticiler, aksine bir sonuçla karşılaşmışlar ve geçen hafta meşhur Dörtlü Önerge ortaya çıkmıştır. Önergeyi takiben, Aksam gazetesin- de bir yazı yazan ve AP'nin, oy aldığı fakir kütlelerden tamamen uzaklaşa- rak bir "İş Adamları Klübü" haline geldiğini ifade eden Gökhan Evliyaoğ- lu dikkatleri üzerine çekmiştir. AP yöneticilerinin bu harekette karşı ilk tepkileri, yine işi görmezlikten ve bil- mezlikten gelmekten ileri geçmemiştir. Ancak bütün bu iyimserliğe rağmen Tahsin Demiray, Evliyaoğlunun "İş Adamları Klübü" sloganını da aşarak ve Demirelle Mehmet Turgutun mü- teahhitliklerini kastederek, "AP, taşa- ronlar klübü haline geldi" cümlesini a- çıkça tekrarlamaya okoyulmuştur. Bu gelişmelerle birlikte, AP'li gayrimem- nunlar bazı meseleleri toplantılar ya- parak görüşmüşler ve bazı davranışla- ra engel olmağa karar vermişlerdir. Bu arada, AP'li gayrimemnunlar a- rasında da görüş ayrılığı ortaya çık- mıştır. o Muhaliflerden o Bilgicin başı çektiği grup, tenkit dozajının iyi ayar- lanmasını ve iplerin hemen koparılma masını isterken, bazıları CKMP'ye gir- me fikrini işlemeğe koyulmuşlar, Köy- lü Partisinin ve AP'nin kurucuların- dan Tahsin Demiray ise üslubuna uy- gun olarak “yeni bir parti kurulması- nı" teklif etmiştir. Süratle bir tüzük hazırlayan Demiray, kısa bir süre ön- ce, eski Köylü Partililerden Süreyya Endikle bir konuşma yapmış ve ona: "— Sen de bu partiye gel! Bir Muhafazakâr Parti kuracağız. Bütçeye de kırmızı oy vererek, Hükümeti düşü receğiz" demiştir. Bu konuşmayı AKİS muhabirine açıklayan Endike göre- Demiray, bu teşebbüsün, isim üzerinde fikir birliği- ne varıldığı takdirde gerçekleşebilecek kadar (o olgunlaştığını (o söylemektedir. Böyle bir yeni parti kurmayı isteyen- ler, Mecliste 10 kişiyi geçen grupa sa- hip olan partinin mevzuata göre 1965 seçimlerine girmesi imkânına güven- mektedirler- Gelecek hafta yapılacak Grup top- lantısından sonra hareketin istika- meti belli olacaktır. Ancak, son geliş- melerle AP'nin gerçek yüzü tamamen ortaya çıkmış ve bu partinin kimin menfaatlerini koruduğu kendi men- supları tarafından tescil edilmiştir. Salı sabahı Gökhan Evliyaoğlu Grupta AP'nin yanlış e ten- kit ederken, koridor: İstanbul senatörü Öztürkçine, m fab- rikalarında yapılan greve mukabele o- larak, işverenin de lokavt yapması ge- rektiği hususunda, gündem dışı bir ko- nuşma hazırlamaktaydı. Konuşmanın hangi yönde olacağını soran AKİS'çi- ve, Öztürkçine: "— İşveren haklıdır. Konuşmam da işçileri ve sendikacıları sorumlulu- ga çağıracağım" diye cevap vermiştir. Fakat, partiye en büyük yarayı a- çacağı sezilen bu konuşma, AP yöne- ticilerince önlenmiştir. AKİS, I MAYIS 1965