1 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

1 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

hayatını kolaylaştıracak, fakat aynı zamanda onun kadınlığını omeydana çıkaracak, onu güzelleştirecek a, ler üzerinde çalışır ve modellerini ha- zırlarlar. Kadın bunları, ayna önünde dener, kendisine en çok yakışanı bul- duğu zaman yapacağı tek şey, artık karar vermekten ibarettir. Ufak tefek değişikliklerle birçok yere giyilebilen kıyafetler, modaya ouymakla beraber çok çabuk bıktırmayan yarı klasik bi- çimler bu sayede artık bir ekonomik giyim sanatı olarak meydana çıkmış- tır. Hazır giyim şıklığa engel değildir; bilâkis bugün, şıklığın bir şartı olmuş- tur. Butik sistemi Kamuran Cemal, elindeki ekose ya- kalı, ekoseden cep kapakları bulu- nan, vücuda yakın biçilmiş, klâsik ba- har pardesüsünün kumaş ve dikişleri- ni göstererek sözlerine devam etti: "— Talı, kumaşın çok iyi olması, dikişin itinalı, ve temiz yapılması da şarttır. Memleketimizde seri imalât daha çok trikotaj işlerinde başarılı ol- muştur. Seri halinde okonfeksiyonun da ilerde, Türkiyede tutunacağını söy- lemek mümkündür. Çünkü hazır elbi- secilikte çok hızlı bir gelişme vardır ve seri imalât da, birbirine eş kıyafet leri bir anda piyasaya sürmekle bera- ber, Anadoluya, daha küçük şehir ve kasabalara intikal edebildiği ve ucuza mal edilebildiği takdirde başarılı ola- kıyafeti dört veya beş defadan fazla tekrar edemeyiz. Müşteri aynı kumaş ve aynı biçimin defalarca kopye edil- meşine karşı çok hassastır. Bunun için modayı çok yakından izlemek, yeni hattı göz önünde tutmak, lar üzerinde durmak, renkleri seçer- de titiz davranmak o zorunluğu vardır. Türkiyede omüşteri dikişe de çok meraklıdır. Gelişigüzel konfeksi- yonun bu bakımdan da tutunmasına imkân yoktur.Çünkü dikiş, gerçek bir sanat halinde, memleketimizde çok ileri bir seviyeye ulaşmıştır." Kâmuran Cemal, yeni bir dolabı a- çarken ekledi: "— Birkaç yere giyilebilen iyi di- kilmiş bir tayyör, gardrobun temel kı- yafetlerinden biridir. Ama modaya en kolay şekilde intibakı o sağlıyan şey. modaya uygun bir etektir. Böyle bir etek, değişik bluzlarla gârdröbu zen- ginleştiriverir." Butik İstanbuldaki etekler daha çok klâsik kumaşlardan yapılmış, çok de- işik biçimli (o eteklerdi. £ Modellerini kendisi çizen ve bunları İstanbuldaki atölyede diktiren Kâmuran Cemal, yı- lın modası olan pillerden bol bol fay- AKİS, 1 MAYIS 1965 Ne dersiniz? İnsanoğlunun başına gelebilecek felâketlerden belki en müthişi olarak ka- bul edilen aile geçimsizliğinin sebepleri üzerinde durmak ve bunları tah- lile kalkışmak bence çok çetin bir iştir. Çünkü, dünyada nekâdar âile ge- çimsizliği varsa, bir o kadar da değişik sebep vardır. Şu anda elimde, otuz yıl önce Fransada basılmış bir kitap var. İsmi "Ev Kadınlığı Sanatı". Bu kitapta kadına yapılan tavsiyelerin bazılarını hep beraber okuyalım: "Kocanız eve sinirli ve asık suratlı gelebilir, ona bunun, sebebini hiç sormayınız. Neşeli, süslü olunuz ve kadınlığınızla ona sıkıntısını unuttu- TUNUZ İdareli bir ev kadını olunuz. Kocanızın parasını israf etmemek için her türlü ev idaresi inceliğini anneannelerinizin tecrübelerinden faydalanacak şekilde öğreniniz, ama kocanızın parasını, ondan habersiz biriktiriniz. Bu, kadınlıktır. Kocanızı iyi tanıyınız. O zaman onun zaaflarından faydalanmak, kap- rislerine boyun eğmek ve birçok isteklerini cevaplandırarak onu kendinize bağlamak mümkün olacaktır. Kadının kocasına yalan söylemesi iyi değildir, için de bir mecburiyet yoktur. Lezzetli, ağdalı bir yemek erkeği eve bağlar. İyi donatılmış bir sofra- dan kalkan erkek, gece kahveye gitme isteği duymaz. Kocanız, habersiz eve geldiği zaman sizi evde bulacağından daima emin olmalıdır. Hafta sonu, erkeğin dinlenme zamanıdır. Evden çıkmak istemezse hoş görünüz. Geç vakte kadar yatağında dinlenmesini iyi karşılayınız. Nekadar yorgun olursanız olunuz, m akşam bir yere gitmek ister- se, onunla beraber çıkmamazlık etmeyin Bütün bu tavsiyeleri tutabilmesi için ikinin samimiyetsiz, soğukkanlı, kurnaz ve şahsiyetsiz olması lazımdır. Kitaptan çıkan anlam şudur: Kadı- nın hayattaki tek kaygısı, erkeği iyi ve kötü, her yoldan kendisine bağla- maya çalışmaktan ibaret olmalıdır. Halbuki bugün kadın hayatın o kadar içindedir ve eşinin dertleriyle o kadar dertlenmekte, çevrenin ve yaşadığı toplumun meselelerini o kadar duymaktadır ki, kitaptaki anlamda olmasına imkân kalmamıştır. Dış hayat da. ev hayattı da erkekle kadın arasında artık ortak yaşanılan bir hayattır. Meselelere beraber sinirlenip beraber sevinmek, parayı beraber ama herşeyi söylemek harcayıp tasarruf etmek beraber istiyerek gezip istiyerek dinlenmek, hafif yiyip gel yaşamak, beraber çalışıp pazarın tadını beraber çıkarmak daha mi? güzel deği dalanmış ve bunları çok değişik şekil- lerde kullanmıştı- Spor ve fantezi bluzlar aynı şekilde değişikti. Fiyatlara gelince.. Memleketimizdeki o bu tip butik di- kişleri, dış memleketlerdeki butik dikişlerine kıyasen daha pahalı sayı- lamaz. Hatta, iyi bir terziye verilecek dikiş parası da hesaba katılırsa, im- kânı olan için, daha da ucuza gelmek- tedir. Hele taksit usulünün konmasıy- la, hazır elbise, çalışan kadın için daha çekici olmaya başlamıştır. Mesela tak- sitle de iş yapan Butik İstanbulda tay- yör fiyatları 350'den başlıyarak 500 li- raya kadar yükselmekte, eteklerin fi- yatı ise 100 ve 150 lira arasında değiş- mektedir. Çok itinalı dikilmiş değişik biçimli spor ve fantezi bluzlar 80 lira- ya kadar satılmaktadır, Aynı fiyatlar Atatürk Bulvarındaki ABC'nin vitri- Jale CANDAN ninde de göze çarpmaktadır. İyi dikil- miş bir hazır tayyöre 500 lira ödemek gerekmektedir. Oysa Butik Istanbulun vitrininde ,265 liralık etiket taşıyan fantezi etekler göze çarpmaktadır. Yi- ne aynı vitrinde, düz bir pembe hazır elbise ise 225 liraya satışa sunulmuş- tur. Atatürk Bulvarındaki Orkide Kon- feksiyon, daha şimdiden, vitrinlerini yazlık keten tayyörlerle donatmış, u- cuz yazlık bluzlarını satışa çıkarmış- tır. Yazlık tayyörlerin fiyatı 245 lira- dır. Sakarya caddesindeki Deryanın vitrininde şık bir keten tayyör, bluzu ile beraber 425 liraya satışa sunulmuş- tur. Biyeli bir başka keten tayyör ise 295 liradır. Derya aynı zamanda seri imalât halinde çıkardığı klâsik biçimli poplin bluzları ve reklâm fiyatına sat- tığı yazlık poplin elbiseleri de vitrini- ne koymuştur. . 29