5 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

5 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

GENEL ve BÜTÇELİ KURUMLARDA ÇALIŞAN MEMURLARIN ÜCRET DİLİMLERİNE GÖRE DAĞILIŞI leri ve stratejisi tesbit edildi ve gerek- li kanun tasarılarının hazırlığına gişildi. Devlet personel reformu, tesbit edi- -en stratejiye göre, beş ana kanun ta- sansını ihtiva- edecektir. Birinci ta- hmin, gelecekteki personel rejimimizin esas prensiplerini ihtiva eden Devlet Memurları Kanun Tasarısıdır. Gökayın son basın toplantısında açıkladığı ta- sarı işte bu tasarıdır. Bu tasarı, genel ve katma bütçeli dairelerde devlet memurları için ana kanun ma- hiyetindedir. Bu, aynı zamanda, reye, yeni rejime göre düzenleme yet- kisi veren bir yetki kanunu mahiye- tindedir. İkinci tasarı, halen Personel Dai- resinde hazırlanmakta olan Özel İda- reler ve Belediyeler Kanun Tasarısı- dır. Üçüncü tasarı, Devlet İktisadi Te- şebbüsleri Kanun Tasarısıdır. Bu ta- sarı Personel Dairesinde hazırlanmak- la beraber, işbirliği yapılarak, perso- nel statüsü bakımından diğer tasarı- larla tam bir paralellikte olması sağ- lanacaktır. k üç tasarı, 1966 mali yılı ba- şında birlikte tatbik edilmek üzere hazırlanmıştır.. Böylelikle, bütün dev- let personelinin şartları obakımından birlik sağlanmış olacak ve bütün dev- let personelinin statüsü aynı anda de- ğişecektir. Reformu meydana getirecek, dör- düncü "tasarı, yeni Emekli Kanun Ta- sarısıdır, Emeklilerin yeni statüsü iki kademede gerçekleştirilecektir. Birinci kademeyi meydana getiren ve Hükü- mete sunulmuş olan tasarı iie 1909. ve 1930 emekli kanunlarına tabi 1 0 0 bi- ne yakın emekli, dul ve yetimin maaş durumlarında ki eşitsizlik giderilecek ve bir "alt sınır" tesbit edilecek, emek 12 şi maaşlârının en az 250 liradan başla- ması sağlanacaktır. -Halen 60 tan e- mekli, dul ve yetim, ortalama 110 lira almaktadır-. Emeklilik statüsünün, dü- zenlenmesinde ikinci kademeyi teşkil eden diğer tasan ile Emekli Sandığı- nın statüsü değiştirilecektir. Yani sta- tüye göre emekli ikramiyesi 12 aylık- tan 15 aylığa çıkarılacak, emeklilerin maaşlarının memur maaşları ile bir- likte otomatik olarak artış sağlana- cak, emeklilere ev temini için bir mü- essese kurulacaktır. Devlet personel reformunu tamam - lıyacak sonuncu tasarı, Devlet perso- neli Sendikaları Kanun Tasarısıdır. Senatodan geçen ve karma komisyon- dan Meclise tekrar gönderilen bu ta- sarıya göre, devlet memurları sendika kurabilecekler, konfederasyon Oo haline gelebileceklerdir. Ancak bu tasarı, hakkı tanımamaktadır. Hasan Şükrü Adal bu konuda: memurlara grev ra tanınacak grev hakkı hele ilk za- manlar büyük mahzurlar taşımakta- dır. Meselâ arkasından lokavtı sürük- Prof. Dr. Memduh YAŞA'nın DEVLET BORÇLARI kitabı o çıkmıştır Hürriyet Gazete Dağıtım Limited Şirketi, Cağaloğlu Emek Han Kat 3 ve İstanbul İktisaat Fakül- tesil Ayniyat Şefi Ahmet Çadır - cı'dan istenebilir (AKİS:342) — Kamu sektöründeki memurla-. liyebilir Ama ileride, 500 bine yakın üyeli bir konfederasyon kuracak olan memurlar, grev hakkını da alabilirler. Bu derecede büyük bir teşekkülün is- tekleri hem basında büyük yer tutar, hem de Parlâmentonun dikkatini çe- ker." demektedir. Ancak, memurlara sendika kurma halkkının verilip grev hakkının veril- memesi, ço k kimse üzerinde menfit e f - sir yaratmıştır, Zira İngiltere ve Fran- sa gibi ülkelerde memurlar grev hak- kına sahiptirler. Reform düzeninin esasları Yeni personel düzeninin memurlar için getirdiği en büyük yenilik. ba- zı Batı ülkelerinde uygulanmakta olan "Echelle mobile" sistemidir. Bu siste- me göre, Türkiyedeki bütün devlet me- murları, 70 ile 1000 rakamları arasın- da, sorumluluklarına, kıdemlerine göre bir "katsayı" ile o sınıflandırılacaklar- dır. Bu gösterge rakamlarının fiili. öde- me rakamlarına çevrilmesi için, her yıl o bütçe yılı için geçerli bir katsayı tespit edilecektir. Bu katsayı geçim en- dekslerine ve devletin mali imkanla- rına göre bulunacaktır. Meselâ bir yıl, katsayı olarak bütçede "5"' rakamı ver- cedilirse, o katsayısı 75 olan memur, 75x5375. lira aylık alacaktır. Katsa- yısı meselâ 350 olan daha yüksek de- receli bir memurun maaşı ise250x5-— 1250 lira olacaktır, Ertesi yıl büyük ir hayat pahalılığı olursa, mesela katsayı olarak "6" rakamı bütçede dercedilebilecek, katsayısı 75 olan me- mur,75X6-450lira, katsayısı 280 olan memur ise250X6- 1500 lira aylık ala- caktır, Böylece hayat pahalılığının o- tomatik olarak takip edebilen sâde ve adil bir statü sağlanmış olacaktır. Yeni düzende kadrolar memur sa- yısına eşit kılınacak, ayrıca "mahalli" leştirilecek"tir. Her yıl bütün kadrola- rı gösteren bir birleşik kadro kanunu Meclise Bütçe ile birlikte verilecek ve kadroların hangi mahalde kullanılaca- ğı açıkça belirtilecektir. Böylece, bil- metlerinin yurt çapında yayılması sağ lanacaktır reformdan yevmiyeli alanları İstihdam şekilleri de yeknesaklaştırılacak. veya sözleşmeli (o çalıştırma son derecede kısıtlanacaktır. Yevmi- yeli personel sadece asli ve, devamlı olmıyan işlerde çalışabilecektir Mese- lâ yevmiyeli olarak müsteşar muavin- lığı yapmak o zaman kaabil (oOolmıya- caktır. Önemli bir yenilik de sınıflandır- AKİS, 5 HAZİRAN 1965