12 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

12 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Karma Komisyonu ve özellikle (O AP'li imzaladıkları bir önerge ile Pazarte- si sabahı bu ara raporun asıl ana ra- pordan çıkarılması kararlaştırılmıştır. Önümüzdeil günlerde petrol mese- lesi yeni gelişmeler kaydedecek, Reşit Ülkerin hazırladığı tasarı muhteme- len çok daha başka noktalara ışık tu- tacak ve belki de bu olay unutula- caktır. Ama şimdilik hemen herkesin zihninde çöreklenen istifham şudur: Yüksek Müraikabe Kurulu, nasıl olup da Türkiyenin menfaatleri ile bu de- -ece çelişen bir rapor hazırlıyabiliyor? Parlâmento koridorlarında bu ko- nuda Yüksek Murakabe Kurulu Baş- kanı Derviş Glavanın adından bahso- lunmakta ve bu zatın bir zamanlar CHP'nin mallarının Hazineye İntika- linde önemli bir rol oynadığı söylen- mektedir. Bir vatandaş CHP'li olmı- yabilir ve hattâ CHP'nin karşısındaki bir partiye, meselâ AP'ye de sempati besleyebilir. Ama CHP'li değil de AP'li olmakla böyle bir raporun ilgisi ne- dir? Üstelik yabancı şirketlerle AP'nin ne ilgisi olabilir? Zihinleri karıştıran, landıran husus budur! Reklamcılık Şatafatlı bir kutlama geçen haftanın başında Salı günü, İs- tanbul gazeteleri sahipleri ve tem- silcileriyle ilân ajanslarının temsilci- lerinden müteşekkil 80 kişilik bir grup, İstanbulda Liman Lokantasında, Ba- sın İlân Kurumunun kuruluşunun be- şinci yıldönümünü kutladı. Ancak bu toplantının, bir yıldönümünü kutlama töreninden ayrı bir özelliği (vardı ve zaten Basın İlân Kurumunu da kuru- luş yıldönümünü böyle ziyafetli şen- likli kutlamaya biraz da bu özellik sevketmişti. İlk defa ( girilen millet- erarası reklâm yarışmasında derece alan reklâm ajanslarının armağan- ları ie İşte, Basın İlân Ku rumunu böyle şatafatlı bir kutlama törenine sevkeden sebep buydu. Liman lokantasında (armağanları dağıtılan yarışma, üç yıldanberi İtal- yanın en büyük yayınevi Rizzoli tara- fından tertiplenmekte ve adına da, ya- yınevine izafeten "Rizzoli yarışması" denilmektedir. o Üç yıl içinde bütün Avrupa memleketlerinde geniş ilgi ve yankılar uyandıran Rizzoli yarışması- na memleketimiz bu yıl ilk defa katıl- mıştır. Rizzoli yarışmasının özelliği, bütün Avrupa memleketlerindeki muh mideleri bu- AKİS, 12 HAZİRAN 1965 Sırrı Atalay Söz savunmanın... telif reklâm ajanslarından gelen e- serleri önce uluslararası ölçüde değer- lendirerek en iyisini oObulup birinciyi seçmesi, sonra da her memleketin ken di eserlerine ayrı ayrı milli birincilik- ler vermesidir. Yarışmaya 18 memle- ket katılmakta, birinciliği (okazanan firmaya osembolik bir altın pres ile dipolma verilmektedir. Ayrıca her fan milli birincileri de birer müş pres ve diploma ile mükâfat- malıdır. Ancak gümüş pres alan milli birincilerin bir (omuayyen puan barajını aşmaları ogerekmekte- dir. Yarışma sırasında bir de açık o- turum düzenlenmektedir. o Halkın da katılıp soru sormak hakkına sahip ol- duğu bu açık oturumlarda her mem- leketin temsilcisi söz almakta ve ken- di memleketindeki (o reklâmcılık hak- kında sorulan soruları Oo cevaplandır- maktadır. Bu yıl Milano Lombartlar sanayi odasında yapılan yarışmada meleketimiz temsilcisi Basın İlân Ku- rumu Genel Sekreteri Hayrettin Öz- kul da bir konuşma yapmış ve sorula- rı cevaplandırmıştır. Rizzoli yarışması sonunda bir ki- tap yayınlanmakta ve derece alan e- serler bu kitapta toplanmaktadır. Ay- rıca dünyanın muhtelif omemleketle- rinde sergiler açarak eserler teşhir e- dilmektedir. Umut verici iki kuruluş Bu yılki Rizzoli yarışmasına memle- ketimizden 7 reklam ajansı 57 e- YURTTA OLUP BİTENLER serle katılmıştır. Türkiyeden katılan reklâm ajansları şunlardır: Basın Or- ganizasyon, Feza Reklâm, Grafika, İ- lâncılık Kol. Şt., Radar Reklâm, San Organizasyon, Yörük Ri Yarış- ma jürisi yarışmaya ilk defa katılan türk reklâm ajanslarının eserlerini in- celedikten sonra iki reklâm ajansımı- zın eserlerini dereceye lâyık bulmuş- tur. Gazete reklâmları arasında bi- rinciliği San Organizasyon, dergi rek- lâmları arasında birinciliği ise Radar Reklâm kazanmıştır. Uluslararası bir yarışmada derece alarak başarı gösteren San Organizas yon birinciliği Shell'e, Radar Reklâm ise Nuhun Ankara Makarnasına yap- tığı ilânlarla almışlardır. Gazete reklâmları arasında birin- ciliği kazanan San Organizasyon son yıllarda yaptığı artistik çalışmalarla dikkati çeken genç bir kuruluştur. Ar tistik yönü en kuvvetli reklâm ajan- sı olan San Organizasyonun sahipleri Akademi mezunu oldukları gibi, 9 A- kademili ressamın çalıştığı bir artistik atelyesi de vardır. Ayrıca San Organi- zasyon kendi bünyesi içinde ofset ve tipo matbaasına, serigrafi ve tabelâ a- telyesine osahip tek reklâm ajansı- dır. Organizasyonun bu başarıyı kazanmasında, diğer bir çok reklâm ajansının yaptığı gibi, reklâm resim- lerinde Avrupa dergilerini taklit yo- luna sapmamasının, aksine, tamamen orijinal eserler meydana getirmesinin büyük rolü olmuştur. Dergiler arasında birinciliği kaza- nan Radar Reklâm da, San Organi- zasyon kadar olmamakla beraber, genç bir kuruluştur. O da ciddi çalışması ve bilhassa radyo ile sinema alanların da yaptığı reklâmla temayüz etmiş bir reklâm ajansıdır. Son yarışma ile meydana çıkan bir diğer husus da Türkiyenin reklâmcı- lık bakımından çok geri bir ülke oldu- Şudur. Bugün 100-200 elemanı bulunan ajanslara Avrupada (o küçük firmalar olarak bakılmaktadır. Reklamcılık A- merika ve Avrupada bir büyük sanayi ve bilim işi olarak çığ gibi gelişmekte, Türkiye ise bu alanda henüz emekle- me çağında bulunmaktadır. Şimdi Türkiyede bu alanda en güçlü (o çalışmayı çok (tecrübeli bir reklâmcı -Acıman- tarafından yeni kurulmuş olan Man ajans yapmakta- dır. Atamanın eski ve kuvvetli firması olan Faal Ajansı da, Yeni Ajans olar- rak, sağlam müşterilerini (omuhafaza etmektedir. 18