12 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

12 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Ss İ Festivaller Festival takvimi Uluslararası Cannes Film Festivali bitirdiğimiz hafta sona ermiş bu- lunmaktadır. 18. Cannes Film Festi- valine Arjantinden o Bulgaristan'a, İs- panyadan Birleşik Arap Cumhuriyeti- ne, Yunanistandan Yuroslavyaya ka- dar 25 ülke katılmıştır. Yarışmaya ka- tılan uzun filmler ise 26 tanedir. Can- nes Festivalini bir ay kadar sonra U- luslararası Berlin Film Festivali izle- yecektir. Nihayet büyük festivaller seri si Ağustos sonundaki Uluslararası Ve nedik Festivâliyle kapanacaktır. An- cak, bu son iki festival arasında önem- li İki festival daha vardır. o Sovyetler Birliğinde, her iki yılda bir yapılmakta N E M A Yenilikler Yukarıda adı geçen büyük festival- lerde genellikle göze çarpar bir de- gişiklik yoktur. Cannes Festivali her zamanki kurallarında bir değişiklik yapmamıştır. Berlin Festivali her vakit olduğu gibi bu yil da, iki büyük fes- tival arasında kalmanın ortaya çıkar dığı elverişsiz durumu (sürdürecektir. Buna ek olarak, geçen yılki "Susuz Yaz" skandalı Berlin Festivalinin za- ten pek yüksek olmayan kalite ve iti- barını büsbütün düşürmüştür. Birkaç yıldır Venedik Festivalinin yönetimini üzerine alan ünlü italyan sinema e- leştirmeni Luigi Chiarini, zaten 1932 denberi dünyanın en büyük festivali niteliğini koruyan bu festivali her yıl biraz daha mükemmelleştirmeğe çalış- maktadır. Bu yllki yenilikler kendini Hiç de yabancısı olmadığımız bir sahne Korku, telâş, umut... olan Uluslararası Moskova Film Festi- valinin dördüncüsü bu yıla raslamakta ve 5 ile 20 Temmuz arasında yer al- maktadır. Bundan önceki Moskova Film Festivaline Türkiye ("Şehirdeki Yabancı" ile katılmış ve filmin başo- yuncusu Nilüfer Aydan bir şeref dip- loması kazanmıştı. Türkiye için önem taşıyan asıl festival bu yılın başların- a Sofyada altı Balkan ülkesinin ka- tıldığı konferansta yapılması karar- laştırılan Balkan Film Festivalidir. Bu festivalin ilki bu yılın o Ağustosunda Varnada -Bulgaristan- Oo yapılacaktır. Gelecek yılki festivalin ise Türkiyede yapılması kararlaştırılmıştır. AKİS, 12 HAZİRAN 1965 daha çok görünüşte belli (edecektir. Venedik Festivalinin bu yılki parolası "demokratlaşma"dır. Gece kıyafetleri- nin kaldırılması -açılış ve kapanış se- ansları dışında-, bilet fiyatlarında in- dirim, davetiyelere son verilmesi, nu- maralı yerlerin kaldırılması bunlar a- rasındadır. Asıl önemli değişiklik, ya- rışmaya katılacak filmler konusunda tek sorumlunun Festival Seçme Ko- mitesi olmasıdır. ülkelerin festivale resmen gönderdikleri film hangisi olursa olsun, festivale katıla- cak olan filmi bu seçme komitesi ayı- racaktır. Bilindiği gibi Venedik Fes- tivalinde yarışmaya ancak belli sa- yıda film katılabilmektedir ve bu sa- yı genellikle 14'dür. Yarışmaya katı- lan her filme, bu filmin nitelik taşı- dığını belirten "Venedik Parası" veri- lecektir. Şimdiye kadar açıklananlara göre Moskova Film Festivalinin işleyişin- de ancak ufak tefek değişiklikler ya- pılmıştır. Festival her ülkeye açıktır ve her ülke festivale resmen ancak bir uzun, bir de kısa filmle katılabilecek- tir. Yarışma dışı filmlerin sayısı ise- sınırlandırılmamıştır. filmle- rin jürisi çeşitli ülkelerden 11 temsil- cinin katılmasıyla meydana gelecek- tir. Yarışma sonunda en iyi film için bir "Büyük Ödül" ayrılmıştır. Ayrıca "Altın" ve "Gümüş" ödüller, sinema- sı gelişme yolunda olan ülkeler için ö- düller de vardır. Moskova Film Festi- valinde sinemanın çeşitli kollarında 17 ödül verilecektir . Türkiye Hazırlıksız ülke Sinema (endüstrisine sahip büyük, küçük bütün ülkeler uluslararası festivallerde seslerini duyurmağa çak- şırlarken, yıllık yapımı 150'nin üstün- de olan türk sineması bu konuda anla- şılmaz bir uyuşukluk içindedir. Hele devletin resmen katıldığı Balkan Film Festivaline birkaç ay kalmışken bu a- landa hemen hiçbir çalışma yapılma- -ası, sinemacıları barındıran çeşitli meslek teşekküllerinin bu yoldaki u- yarmalara büyük bir ilgisizlik göster- meleri daima ilgisizlikten yakınanların, gerçek zihniyetlerini ortaya koyması bakımından dikkate değer bir olaydır. olmalıdırlar" diye bar bar bağıranlar "buyurun festivale" de 33