12 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

12 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Sayı: 573 Cilt: XXXITI Yıl: 12 Sahibi ve Başyazarı: Metin Toker Tel: 10 61 96 Yazı İşleri Müdürü : Y. Yüksel Erdem Bu sayıda Yazı Kurulu : İç Haberler Kısmı: Kurtul Altuğ, Güneri Civaoğlu, Teoman Erel. E- gemen Bostancı (İstanbul), Seyfi Özgenel (İzmir) — Dış Haberler Kısmı: Halük Ülman — Magazin Kısmı: Jale Candan, Tüli Sezgin, Hüseyin Korkmazgil — Sinema: Nijat Özön. Resim Ali Parmakerli Kapak Kompozisyonu SAN Organizasyon Kapak Baskısı Rüzgarlı Matbaa Fotoğraf T.HA. Erdoğan Çiftler Yazı İsleri Rüzgârlı Sokak NO: 15/2 Tel : 11 89 92 P.K. 587 İdare Rüzgârlı Sokak No: 15/1 Klişe Hürriyet Klişehanesi Birlik Klişe Atölyesi Abone Şartları 3aylık (12 nüsha) 1250 lira 6 aylık (25 nüsha) 15.00 lira 1 senelik (52 nüsha) 50.00 lira İlân Şartları Santimi 30 lira 3 renkli arka kapak 3000 lira AKİS Basın Ahlak Yasasına uymayı taahhüt etmiştir. Dizildiği yer Rüzgarlı Matbaa Basıldığı yer Hürriyet Matbaası Ankara Basıldığı tarih : 10.6.1965 m HAFTALIK AKTÜALİTE Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, DERGİSİ Bu hafta bir defa daha AKİS, toplumumuzun en ilgi duyduğu bazı tar- tışmalara gerçeğin ve bizzat yapılan objektif müşahedenin ışığını geti- ren bir röportaj yayınlamaktadır. Biz Türkiyede sağ mı, sol mu, orta mı, ortanın solu mu tartışmasını ya- parken hudutlarımızın hemen ötesinde iki memleket iki ayrı sistemin ne netice verdiğinin canlı misali olarak gözlerin önündedir. Bunların biri, Ka- ramanlisin idaresinde ve demokratik bir rejim altında yaşamış olan Yuna- nistandır. Öteki, 1944'ten bu yana bir komünist devlet olan Bulgaristandır. Bundan bir kaç yıl önce, henüz Karamanlisin kendisi iktidardayken Me- tin Toker Atinaya gitmiş, Yuraanistanı gezmiş, görmüş, başta Karamanlis, çeşitli devlet adamlarıyla görüşmüş ve intibalarını AKİS'e yazmıştı. AKİS'in devamlı okuyucuları hatırlayacaklardır: Metin Toker Yunanistan gibi bir memleketin, demokratik bir rejimle mükemmelen kalkınmış olduğunu göz- lerin önüne sermişti. Metin Toker geride bıraktığımız hafta Bulgaristandaydı, Bulgaristanda da Yunanistanda kaldığı kadar kaldı, gezdi, gördü, çeşitli kimselerle temas etti. Bu sayıda Metin Toker yirmi yıllık bir komünist sistemin eseri olan Bulgaristanı tamamile objektif şekilde, memleketi ve halkıyla anlatmakta- dır. Bu son derece ilgi çekici müşahedeler Turkiyede çok kişi için üzerinde dikkatle düşünülecek bir önem e Yazı okunduğunda görülecek- tir ki kalkınma ve ilerleme balonundan, noktalarda Bulgaristan Yu- nanistana gıpta etmeyecek haldedir. Başka bön noktalarda iki sistemin iki temsilcisinin de birbirlerine gıpta edecek halleri mevcuttur. Bu, Metin Toker ve hepimiz için bir gerçeğin ifadesidir: Rejimler ve sistemler aynı olan bir hedefe varılmak için seçilmiş yollar, daha doğrusu kalıplardır. Bunlar ge- reği gibi doldurulduğu takdirde netice müsbet olmaktadır. Ama rejim ve sis- tem ne olursa olsun, o, kuru lâf, boş tartışma, avarakasnak tertibi çırpınış- larla doldurulmaya çalışıldı mı netice kimseyi memnun etmemektedir. Ya- ni, mesele yolun seçiminden ziyade seçilmiş yolun takibinde gösterilen başa- rıdır. Türkiye gibi, yolunu kesin tarzda seçmiş bir memleket için bu, üzerin- de dikkatle durulacak bir husustur. Metin Tokerin Bulgaristan yazısı sebebiyle bu hafta koyamadığımız Nâ- zım Hikmetin mektuplarını gelecek sayı yine yayınlamağa devam edeceğiz. Saygılarımızla. Dış Geziler 4 DünyadaOlup Bitenler 23 Haftanın İçinden 5 Sosyal Hayat 23 Yurtta Olup Bitenler 9 Tüliden Haberler 27 Petrol il Tiyatro 28 İsmet Paşayla 10 Yıl 195 Sinema 33