12 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

12 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

© AK i <a Yıl: 12 Sayı: 573 12 Haziran 1965 Cilt: XXXII HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI DIŞ GEZİLER Bulgaristanda bir kasaba ve kasabalı kadınlar Akşam Bulgaristan Keramet kimde? Dünyanın çok küçüldüğü, mesafele- rin jetler tarafından yutulduğu ve insanların birbirleriyle kaynaştığı bu- günkü dünyada hudutlarımızın hemen ötesinde, 111 bin kilometre karelik bir toprak parçası uzanmaktadır. Bundan iki hafta önce, içinde dört kişi bulunan siyah bir Rambler kaptı- kaçtı Kapıkuledeki bu hududu geçti, Rambler hududu geçti ve Sofya yolun da biraz ilerlediğinde o dört kişi bazı hallerde dünyanın o kadar da küçül- memiş olduğunu biraz, hayretle, on- dan da çok ibretle farkettller. Etraf- ları yemyeşil bir (o tabiatla çevriliydi. 4 sefası Tıpkı Türkiyede olduğu gibi, Bulga- ristanda da bu yıl bol düşen yağmur her tarafı zümrüt rengine boyamıştı. Ama Rambler yolcuları sonradan gö- receklerdi ki bulgar yeşilinin sırrı bundan ibaret değildir. £ Kooperatif halinde birleşmiş olan köyler ortak küçük, hatta minik barajlar kurmuş- lardır ve toprak bu barajlar vasıtasıy- la sulanmaktadır. Uçaklar da kulla- nılarak yapılan ilaçlama bol gübreye ve devamlı emekle sıkı çalışmaya ek- lenince ortaya komşu memleket ara- zisinin imrendirici bakımlılığı çıkmak tadır. Ramblerin dört kişisi, ta Başkente kadar, yollardaki ve tarlalardaki so- kaklardaki ve ev kapılarındaki genç kızların, kadınların, hatta erkeklerin el sallamaları arasında yollarına de- vam ettiler. Bulgarca tabirle "sladuno momeztatlı kız"lar iki ellerini dudak larına götürerek öpücükler yolluyor - lardı. Halkın sıkıntılı, bedhat bir hali yoktu. Çok basit, ama temiz ve yama sız giyinmişlerdi. Yol boyundaki bir çok köyün sokak kenarlarında gül do lu röfüjler vardı ve ne bunları çiğ- neyen, ne gülleri koparan kimselere rastlanıyordu. Köy evleri tuğladandı ve damları kiremitti. Sokaklar tertemizdi. Bir iki yerde bu sokakların yıkandığını gördüler. Evet, sokaklar bayağı, fırça- larla (oyıkanıyordu. İstisnasız o her köyde elektrik bulunuyordu. Her köy de bir okul kendini belli ediyordu. Rambler, Hasköye yakın bir ilçe- AKİS, 12 HAZİRAN 1965