12 Haziran 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

12 Haziran 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

SOSYAL HAYAT Moda Yerine göre giyim Yerine göre giyim, bugün, moda ya- ratıcılarını etkileyen başlıca faktör olarak meydana çıkmış bulunmakta- dır. Bu bakımdan aynı terzilerin deği- şik hatlı modelleri bu yıl bütün defile- lerin başlıca özelliklerinden birini teş- kil etmiştir. Tabii, (kıyafetin giyile- ceği yer kadar, giyenin yaşı, başı, fizik yapısı ve kilosu da modellerin seçil- mesi ve ortaya atılmasında büyük rol oynamıştır. Yazı nerede veya nerelerde geçire- ceksiniz? Bir elbise almaya karar ver- meden önce bu sorunun cevabını ver- mek gerekecektir. Şahir içinde daha çok düz hatlı, vücuda yatan biçilmiş, belden dikişsiz elbiseler veya eteği uç- lara doğru hafifçe evaza biçilmiş yük- sek belli (elbiseler, çiçekli (o tayyörler, saf ipeklerden yapılmış tiril tiril şö- mizye elbiseler modadır. Şehirde bol veya parçalı verev eteklerin yerine bunlar daha çok kullanılacak ve mu- hakkak daha şık duracaktır. e Güzel giyim her şeyden önce rahatlık de- mektir. Yani giyinenin kendisini ra- hat hissetmesi demektir. Gine şehirde, geniş kenarlı hasır şapkalar yerine elbisenin kumaşından yapılmış rahat ve şık bir türban şap- ka, yerine göre daha kullanışlı ve da- ha şık olacaktır. Geniş eteği tercih e- denler için şehirde, bunun en iyi kul- lanılış şekli plaselerdir. Pliseli bir el- bise hem özlenen genişliği verir, hem de derlitopludur. Şehir için çok tu- tunan teferruat, koton ile örülmüş el- diven ve bunlara eş çantalar, bonne şapkalardır. Aynı şekilde (odantel işi, kısa kollu bir yaz tayyörü de şehir i- cinde hem şık, hem de kullanışlı ola- caktır. Kadınvâri biçimler revaçta Şehirr içinde giyilen çiçekli tayyörle- re gelince, bunları kalın ketenler- den değil hafif pikelerden, hafif, ça- buk yıkanır yazlık kumaşlardan yap- mak, herhalde çok daha pratik ola- caktır. Bunlar daima takım halinde, yâni "elbise - ceket" olarak düşünül- melidir. Çünkü çok sıcak havalarda soyunmak ve gerektiği zaman ceketi giymek tayyörü veya döpiyesin giyim yerini çoğaltır. Ağır keten tayyörler AKİS, 12 HAZİRAN 1965 daha çok mevsim başı içindir. Çiçekli döpiyesin elbisesi çok açık, serin, tu- tucu bir elbise olmalıdır. . Elbisenin düz renkten, ceketin de buna uygun çiçekliden yapılması mümkündür. Ce- ketin hafifçe uzun, yuvarlak köşeli o- luşu kıyafete ayrıca ağırlık verecek- tir. Köyde ve sayfiyede bol etekler, vo- lanlar, kadınvâri biçimler bu yıl çok modadır. Düz hat sevenler bile, sayfi- yede bu yeni hatta muhakkak suret- te uymak ihtiyacını duyacaklardır. Bu bakımdan düz etekleri, hiç olmazsa e- tek ucuna doğru açılan piller, pli ka- şeler, küçük verev parçalarla zengin- leştirmek gerekecektir. Şehirde yüksek bel ne kadar moda ise, sayfiyede düşük bel de o kadar modadır. Düşük bel, be- dene büzülerek geçirilmiştir. Plaj kıyafetlerine (gelince, bunlar bu yıl "delice"dir. Meselâ vücudu peş- temal gibi saran, dizin çok üstünde bi- ten kısacık plaj kıyafetleri gençkızlar ve çok genç kadınlar için gerçekten Köylü kıyafeti Yaza, hazırlık çok revaçtadır. Bazı plaj elbiseleri u- zunca erkek gömleği modelinin eşi i- ken, gece gazinoda uzun, bol, koton etekler giyilecek, bu o eteklerden an- cak çok çıplak ayaklar ve kısa topuklu sandal ayakkabılar gözükecektir. Şe- hirde file eldiven ve file çanta yeri plajda dantel örgü file mayolar mo- adır. Dernekler Faydalı çaylar Ankarada büyük sosyal (faaliyetler gösteren dernekler birbiri arkasına kongrelerini yapmakta ve kapanış çây larını vermektedirler. Aslında dernek- ler gerçek bir yaz tatiline girecek de- gillerdir. Meselâ Çocuk Sevenler Der- neği, kadınları yetiştirme Oo yurtların- daki; Türk - Amerikan Derneği ise köy çalışmalarına devam edeceklerdir. Yalnız, üyeler bu çalışmalara tama- men gönüllü olarak katılacaklardır. Aslında bütün çalışmalar daima gö nüllü çalışmasıdır. Ne var ki kış dev- resinde oseçilmiş üyelerin görevlerini yerine getirmeleri, üzerinde tartışma kabul etmeyen bir zorunluktur ve bu şekilde yapılmaktadır. Zaten kapanış çayları da yeni bir çalışma ve yeni ge- lir bahanesidir. e Meselâ geçen hafta Çocuk Sevenler Derneğinin Hale Zey- tinoğlunun evinin bahçesinde verdiği kapanış çayı Ayaş Yetiştirme Yurdu- na bir buzdolabı temin etmek amacıy- le yapılmış ve büyük başarı sağlamış- tır. Çayda, aynı zamanda, Gazi Ye- tiştirme (oYurdunun satış köşesi de, Yetiştirme Yurdunda yaşayan gençkız- lara gelir getirme amaciyle düzenlen- miş ve çocukların hazırladıkları el iş- leri büyük ilgi toplamıştır, önlükler, mutfakta kullanılacak (o yararlı el işi parçalar, örtüler, kolyeler ve düğme- lerin boyanması ile omeydana getiri- len orijinal kolye ve küpeler rahatça satılmıştır. Çayın çok kalabalık olu- şu, bazı üyelerin yerlerde kilim üze- rinde oturmasına sebep olmuş, fakat rağbetten memnuniyet duyan Dernek üyeleri, bu eziyete en mutlu tebes- sümlerle katlanmışlardır. Olumlu kararlar Bu yıl kapanış çayları, (o çoğunlukla defilelerle daha çekici hale getiril- miştir. Çocuk Sevenlerin çayındaki defilede Butik Bülent yaz elbiseleri- ni kalkık yakalı, yırtmaçlı plaj kıya- fetlerini ve bu arada gece kıyafetle- rini teşhir etmiştir. 29