24 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

24 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

o A k | & 12 Sayı: 579 24 Temmuz 1965 Cilt: XXXITI HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Kızışan hava Mn tatile girmesiyle Türkiyede seçimlerinin kampanyası ge- ride m haftanın, sonunda fi- ilen açıldı. İlk belirtiler kampanyanın heyecanlı, ateşli, hattâ kızgın geçece- gi inancını vermektedir. Daha şimdi- den karşılıklı ithamlar ağırdır ve eğer böyle giderse o-vatan hainliği yavaş yavaş bu ithamların en hafifi haline gelmektedir- partilerin, daha doğrusu iki büyük partinin seçimlerden sonra bir koalisyon yapmaları ihtimali suya düşmektedir. Zira iki partinin koalis- yon yapabilmelerinin asgari şartı bun- ların birbirlerinin yüzüne bakabilme- leridir. Tabii küçük partiler, iki bü- yüklerden biri kendileriyle birlikte, ye- ni iktidarı kursun diye ara açma göre- vini yakında daha da hızlandıracak- lardır ama iki partinin, bilhassa son zamanlara kadar hücumda görünen A.P.'nin idarecileri akıllarını başları- na çabuk toplarlarsa bu gayretler boşa çıkarılabilir. Aslında, bir Büyük Koa- lisyona gitmek zaruretini hasıl edecek şartlar Türkiyede doğarsa bunun ger- çekleşmemesi parti olarak C.H.P.'yi değil, A.P,'yi tedirgin eder. Hele, sem- bol olarak da güneş ile kitabı bırakıp D.P.'nin Yassıadada sucuk olarak ha- yatını tamamlamış kır atını alan ve bu suretle gerçek o cibilliyetini açığa vurmuş olan bir partinin 27 Mayıs son- rası Türkiyesinde iktidarı idare etme- si kolay olmayacaktır. Kolay olmaya- caktır, eğer imkânı bulunursa.. A.P.'nin C.H.P.'yi komünistlikle it- ham etmesinin, yaşanılan Türkiye 1965 Türkiyesi olsa dahi hiç tesir et- mediğini sanmak için fazla safdil ol- mak lâzımdır. Bundan dolayıdır ki bilhassa yurdun orasında, burasında çok C.H.P.'li üzgün ve bedbindir. Fa- kat çabuk üzülmek ve çabuk bedbin olmak, nedense bu büyük partinin mensuplarının bir ikinci "milli karak- teridir. Belki, en inanılmaz ve çocuk- ların dahi kanmayacakları propagan- 4 İ | AKiS'in kapağında A.P. nin sembolü olan kırat Allah sonunu, hayır eylesin! daları yapanların yıllardır o seçimleri vurmları C.H.P. teşkilatının belkemi- gini teşkil eden zümrelerde bu zafiyeti yaratmıştır. Bunlar demagojiye dema- gojiyle mukabele taraftarıdırlar. Hal- buki C.H.P. nin yüksek kademelerinde- ki inanç, bir savaşta düşmanın silah- ları seçildi nü düşmanın avantaj sağ- ladığıdır. İsmet İnönü bunu Mende- resle mücadelesinde denemiştir. Eğer İnönü o savaşta Menderesin daha te- sirliymiş zannını veren silâhlarına el atmak gafletine düşseydi kim altta ka- lırdı, hiç kimse bir şey söyleyemez. C.H.P. 1965 seçimlerinde bir defa da- ha milletin sağduyusuna güvenme ka- rarında görünmektedir. O bakımdan, bir takım "aklı bir karış havada" po- litikacıların açtığı yola sapması kolay olmayacaktır. Ama İsmet İnönünün bu haftanın başında İstanbulda, serin- lemek için denize girmesinden bir kaç dakika önce söylediği sözler CH.P.'nin ie vu yapmadan da "vurduğunu mruk"lara sahip olduğunu Bal etmektedir. 24 Temmuz 1965