24 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

24 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER aftanın ortasında, seçim kam- panyası sırasında bir yerlere gidip git- meyeceğini soranlara, Muhalefetin 81 yaşındaki lideri şu cevabı verdi: “— Genç ve mükemmel arkadaşla- rım var. Onlar dolaşıyorlar. Dolaşa- caklar." Sonra, gülerek İlâve etti: — Ama, ben onları bilirim. Tabii bana da, haydi demeyi unutmaya- caklar. Her halde bir iki yere gidece- y Partiler Av faslı (Kapaktaki ağ) ygianın başında birgün, A.P. Ge- nel Başkan Yardımcısı Talat Asal, bıyık altından gülerek şöyle dedi: "— İnanmıyorsunuz ama. biz genç- lerden de oy alacağız" Aynı gün, A.P, nin genç yöneticile- rinden Kayseri milletvekili Vedat Ali Özkan ise bir AKİS mensubuna, istik- bale muzaf şu daveti yaptı: — Birgün sizleri de saflarımızda göreceğiz. Er geç bu olacak.." Ayni saatlerde A.P. Genel Başkanı ve Başbakan Yardımıcısı Süleyman Demirel, gazetecilere, büyük farkla seç- meni kendi taraflarına çekeceklerini ifade etmekteydi. 1965 Türkiyesinde siyasi partilerin Seçim sath-ı mailine girdikleri şu gün- lerde bütün ağızlarda ayni sakız çiğ- nenmektedir. Bütün siyasi teşekküller, büyük bir rahatlık içinde, seçimin kendilerinde kalacağını ifade etmekte- dirler. Bölükbaşının bir manga gü- cünde bile olmayan minyatür M.P. sinde bile durum, böyledir. "Kır at'ın gerisindekiler A na iktidar partisi A.P., büyük bir gizlilik içinde hazırladığı "kır at" sembolüyle oy avına çıkmış bulunmak- tadır. A.P. li yöneticilerin hedefi, ço- ğunlukla (o köylerdeki o muhafazakâr halk kütleleridir. Devlet kapısındaki .P. devrinden kalma bir alış- kanlıkla, ocak veya bucak başkanına yaptırmayı rahatlığına pek yakıştıran bu kitle, A.P. nin ağına en kolay dü- şecek bahttır. Ayrıca, plânsız ve prog- ramsız, "her mahallede bir milyoner" sloganına uygun bir iktisadi anlayış la memleket idare etmeğe, çalışan A.P. için kolay ve çok kere gayri meşru yol- lardan para kazanan, bu hevesi kur- saklarında saklayan eski zengin ve ye- 8 AKİS C.K.M.P.'de seçim çalışması İki yolun ortasında ni zengin adayları da bir önemli "oy deposu" dur. Tavizler, vaadler ve te- min edilen imkanlarla beslenen bu, “her mahallede bir milyoner" edebiya- tının salikleri, A.P. için çantada kek- lik sayılmaktadır. A.P. bir başka kitleyi de bir başka vasıta, ile kendi tarafına çekme çaba- sındadır: Gecekondu bölgesinde yaşa- yan, komünizm heyulasından çekinen ve bu çekingenlik sebebiyle kendi ken- dini hacı ve hocanın istismarına terke. den fakir halk! A.P. irileri, bu fakir kitleyi avlamak için, "din elden gidi- yor" sloganı ile halkı istismar eden ha- cı ve hoca güruhundan büyük yardım göreceklerini ummaktadırlar. A.P. Genel Başkan Yardımcısı Ta- lat Asalın ifadeden kaçındığı ve söy- lerken, kendi de inanmadığı gibi, AP. hiç bir zaman gençlikten ve aydın zümreden oy almayı hayal etmemek- tedir. Buna ordu mensuplarının eşleri- ni katmak da yerinde olur. Ama A.P. lilerin bir başka tesellisi vardır: İşçi- ler!.. AP, işçilerin sağduyu tarafların- dan ziyade hissi taraflarını okşamağa gayret sarfetmektedir. 1961'den bu ya- na gelişen ekonomik düzen içinde işçi- nin emeğini koruyan kanunlara ve uygulamalara diyecek söz olmadığına göre, bir takım vaadlerle, nurlu istik- bal edebiyatıyla uyutulmağa çalışılan işçilerin oylarının AP'ye kayması ihti- mali, AP irilerinin halisane temenni- leridir. Nitekim AP Genel Merkezinde bir yetkili, AKİS muhabirine, Zongul- dakta 1961 seçimlerinde atanan oy anik tarlarını söyleyerek, bu neticenin de- gişmesini pek beklemediklerini ifade etti. 1961 seçimlerinde AP Zonguldakta 121 bin 938, CHP ise 69 bin 696 oy al- mıştır. Ama gene de ihtiyatı elden bı- rakmayan bir takım AP yöneticileri, inönü. Hükümetinin getirdiği kanun- lardan sonra işçilerden oy almanın AP için pek de kolay olmadığını ifade etmektedirler. Ağır, fakat emin CH. P kanadında tamamen aksi bir ça- lışma göze çarpmaktadır. CHP bil- hassa önemli bir nokta üzerinde dura- caktır: 1961'den bu yana Türkiyede ö- nemli bir takım ekonomik gelişmeler olmuştur. Plânlı ve düzenli kalkın- manın ekonomik faydaları halk kitle- lerine inmiştir. Halk daha çok iste- mektedir ama, gene de yapılanları gö- recek sağduyuya sahiptir. CHP, bu kit- lelerin hissi yanlarından çok, sağduyu yanlarına hitap edecek, meselelerin bu kitleler tarafından bilinç açısından de- gerlendirilmesini sağlamağa çalışacak, tır. Bilhassa işçiler için bu böyledir. 'nin tamamen aksine, işçi oy- larının plânlı ekonomiyi savunan CHP kanadına akmasına gayret sarfedecek tir. CHP'nin bu konuda yardımcıları aydınlar, öğretmenler ve Üniversite gençliğidir. Bu gruplar, AP de hacı ve hocaların yaptığı din ve politika istis marını ifna etme yolunu seçecekler- dir. CHP Genel Başkanının ağzında da ifadesini bulduğu üzere, CHP orta- 24 Temmuz 1965