25 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

25 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

YURTTA OLUP BİTENLER diği bazı AP'lilere şöyle demiştir: — Bekleyiniz. Hep aynı heyetle yürüyecek değiliz. YTP bize iltihak edecek. Bu takdirde tabiatıyla ka bineyi yeniden kurmak gerekecek. O zaman tadilât yapılacaktır.” İşte, son günlerde bazı APliler- le YTP'li bazı senatörlerin giriştik- leri “un var, şeker var, yağ var; ne- den bu helva yapılmaz?” edebiyatı ve faaliyetinin start işareti Demire- le izafe edilen yukarıdaki sözdür. Başbakanın bu işareti o kulislerde yayılınca, AP ile YTP'yi birleştirme faaliyetine, AP'nin Demirele en ya- kın yönetici kadrosundan başka, Bakanlık bekliyen tipler de harare le katılmışlardır. Tabii onların bu birleşmeden umdukları, kabinenin yeniden teşkili (o sırasında bir Ba- kanlık koparmaktır. AP yöneticileri- nin bu birleşmeden maksatları ise biraz daha değişiktir. Türkiyede cok kimse, Mecliste 238 kişilik bir Grupa sahip AP'nin her bakımdan rahat ve kudretli ol- duğunu sanmaktadır. 226'nın üzerin deki bu rakam bir iktidara her tür- lü rahatlığı ve hareket imkânını sağlıyacak bir zemin olarak kabul edilmektedir. Halbuki madalyonun diğer yüzü daha başka manzaralar göstermekledir. İktidar partisi, iç bünyesindeki bazı hareketler yü- zünden, sanıldığı kadar rahat değil dir. Kabinenin kuruluşunda Bilgiç ve ekibinin yarattığı muhalefet de göstermiştir ki, bugün AP Grupum da, İktidara, fırsatını bulunca “Ha- vır” demeğe hazır kimseler vardır. Bu gibi AP'lilerin sayısı 20 ile 60 a rasındadır. Bunların içinde de, her- hangi bir ihtilâfı parti ile bağları koparmaya kadar götürebilecek en az 15-20 AP'li mevcuttur. Haftanın başında 'bir basın toplantısı yapa- rak TPAO Genel Müdürünün değiş- tirilmesine en sert ithamlarla kar- şı çıkan Reşat Özarda bu havâ icin- deki AP'lilere bir örnektir. Bu gru pun mensupları, “Parti içinde mir halefet ve denetleme görevimizi kıs- kançlıkla yerine getirmekte kararlı- vız” demektedirler. Kör ile kötürüm hikâyes Herhangi bir ihtilâf inde. CKMP nin de bu konudaki gayretiyle AP'den 15-20 kişilik bir kopma vu- ku bulursa, bunun sonucu İktidarın ayağının altındaki zeminin kayması olacaktır. Başlıyan Bütçe müzake- — .tesi günü: YTP'den AP'nin arzuladığı seçim statüsü değişiklikleri de, bugünkü duruma göre, Meclisten kdlayca geçebilecek, fakat Senatoda takılacaktır. İktidar partisinin gözünü YTP' ye dikmesinin esas sebebi işte bu durumdur. AP'liler, “YTP bize il tihak ederse, o zaman karada ölüm yok” demektedirler, Bu konudaki kulis faaliyeti hr zını iyice arttırmıştır. Yaklaşan Se- nato Seçimleri yüzünden sandalye- lerini kaybetme korkusuna kapılmış olan YTP senatörleri, bu birleşme- ve şiddetle teşne görünmektedirler. AP've transferi karşılığında bir de Bakanlık koparmak niyetinde oldu- ğu söylenen Kapanlının Demirelle vaptığı görüşmeler; Senato Başkan Ancak YTP'nin bir başka derdi daha vardır: Doğulu milletvekilleri, ilkbaharda yapılacak büyük kongre- de Yusuf Azizoğlunu genel başkanlı- ğa getirmek için ayrı bir kulise gi risaişlerdir. YTP'nin bu büyük kongresi çeşitli yönlerdeki faaliyet- ler yüzünden oldukça hararetli ge- çeceğe benzemektedir. Bu kongre den, AP'liler, YTP'nin kendilerine iltihak kararını, doğulular ise Aziz oğlunun Genel Başkanlığını. çıkar mak istemektedirler. Gol tla yüzyüze ÇAP il başkanları ve tem$silcileri- nin haftanın başında Pazartesi C.H.P, İl Başkanları toplantısı “Ortanın solundayız, Paşanın yolundayız” Vekilliğini elde edemeyince, Pazar- istifa eden İh- san Hamit Tiğrel, teşkilâtının kerr disini AP'ye'geçmek için tazyik et tiğini söyleyen Mehmet Ali Demir, YTP içinde bu 'kulisin o başını çek- mektedirler. Alican ve yakınları ise bü iş için istekli değildirler. Alicanın ideal ar- kadaşı Raif Aybar, haftanın başın- da, bu Konudaki sorulara: “—.Biz bir yere . gitmeyeceğiz” diye cevap. vermiştir. Birleşme kulisini idare eden AP' liler ise bu isteksizliği şöyle izah et- mektedirler: günü yayınladıkları ortak bildiri, “Ortanın Solu” sloganı ve progra mınım- sadık : savunucusu partililer arasında büyük bir memnuniyet yarattı. Zira bildiri, uzun süredir tartışması yapılan Ortanın Solu ik zerinde teşkilât temsilcilerinin . gö- rüşünü, herhangibir tereddüde kân vermeyecek açıklıkla ortaya koyuyordu. Geçtiğimiz hafta Cuma sabahı ' başlayan ve aralıksız. üç-gün süren başkanları temsilcileri. ile Genel Merkez: yetkililerinin katıldığı > İnönünün bir lantı, Genel Baş münün bir. konuşmasıyla açıldı. “İnönü, önce releri ve Kıbrıs konusundaki dal — Alican Başbakan Yardımcı. genel siyasi durum hakkında ağık- galanmalar, bu ihtimali mümkün lığı istiyor. Bakanlığa razı olmu. lamalarda bulunduktan sonra şöyle kılmaktadır. yor.” dedi: m — ia 25 Aralık 1965 ri 13