25 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

25 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

A KIBRIS OLAYLARI Adnan Menderes — İsmet İnönü Ellerinden geleni yaptılar kil beye arzetmek için gelmiş bulur puyorum. Müsterih olunuz.” “— Ne gibi? Beni de biraz tenvir musunuz?” “ Efendim her şey en ince te- ferruatıma kadar tesbit edilmiş ok du. Ve bütün tedbirleri de aldık. halledik mış , Settar İkset! Hazırladığı bir dış politika konuşmasım okuyan, oku- mak gafletini gösteren Saadettin Bilgiçin sebebi felâketi olan “Dos- yalı Diplomat”, New York'ta, Kıbrı sı değil, kaymbiraderi Ali İparı kur. tarmak için gayret gösterdiği gaze telere kadar akseden kimse.. Akça ile Erol Akçal! Dış politikada ne eliftir, ne mer tektir, bunu dahi ayırt edecek for. masyondan . mahrum iki kişi ki, bunlar delege kandıracaklar! Dışişlerinde hiç bir toplantıya bu gayrıciddi, bu kadar lâubali tarzda gidilmemiştir ve hiç bir he yet böylesine düzmece olınamıştır. Karpuz kabuğu peşinde Üstelik, heyetin o içindekiler New York'ta ya birbirleriyle uğ- raşmışlar, ya kendi işlerine bakmış- lar, devletin parasıyla sefa sürmüş lerdir. Dışişlerinin bir çok mensubu, başlarında ciddi bir heyet başkanı bulunmadığından ve başkan bir şey- den anlamadığından ötekinin yaptır ğını bozmayı, ötekinin söylediğinin aksini kiz veee marifet saymıştır. Çağlayangil ise, dokümanlardan çok Birleşmiş Milletlerdeki sekreterleri tetkik etmiştir ve “ihtiyar çapkın” görünüşü dudaklarda tebessiimler yaratmıştır. Bu hafta, Meclise bir soru öner gesi verilmek üzere hazırlık yapılı pa “Kıbrısı kurtarmak için” Bir- leşmiş Milletlere “ek kuvvet” olarak kimler nerelerden gönderilmişti ve bunlara ödenen paranın miktarı neydi? Bu soru bazı kimseleri s0- rumluluk altında bırakırsa, hiç şaş- mamak lâzımdır. işin içinde, ve hezimetin bikere mi İ de bulunduğu balnekinie: Fakat hadisenin “Büyük Skan- dalı, şüphe yok ki, karar gecesi Başbakanın düğün gecesinde bulun masıdır. Bu, Cumhuriyetin tarihine (Kapaktaki Bakan) 1964 Ağustosunda General miygikzeki Ankaraya, “Kıbrıs hakkında Am rikanın kafasında olup ta İsmet İ tmediği hal sureti- ni türklere kabul ettirtecek bir Baş- bakan” aramaya gönderenler, de bıraktığımız haftanın sonunda bir kaç gün hayatlarından memnun göründüler. O tarihte General Por ter gözüne, bir amerikan firmasının mümessili olan, yani Amerikayla iş ve menfaat birliğine sahip, muhte- ris bir genç mühendisi kestirmişti. i haftanın so- Milletlerden Kıbrıs konusunda, artık bu muhte- ris genç mühendisin Başbakan ol duğu Türkiye aleyhinde bir karar sureti çıkmıştı. General Porter'i gönderenler ih- tiyatı elden bırakmadılar. Ankarada vaptıkları tavsiye, Birleşmiş Millet lerin davranışının üzerinde fazla durulmaması, bunun heyecan yarat- mamasıydı. Karar, nihayet bir tav siye değil miydi? Bağlayıcı bir tara- fı var mıydı ki? Bu tavsiyelere, bir çok NATO devletinin Büyük Elçi- leri de katıldılar. NATO devletleri, Türkiyeyi Birleşmiş Milletlerde des- Süleyman “Yıktın perdeyi eyledin viran” 25 Aralık 1965