25 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

25 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

harem bölümü haline getirilmiş milletlerarası bekleme salonunda Iraklı kadınlar ve Prenses Fazılanın akrabaları ağlaşıyorlardı. Saat 11.50 de Devlet Büyüklerinin Floryadan yola çıktık- ları haberi alındı. Bir sözcü Bağdat Paktı top- lantısının Ankarada yapılacağını gazetecilere açıkladı. Sonradan anlaşıldı ki Irak hâdiseleri dolayısıyla icabında dünyanın her tarafı ile te- mas edilmesi gerektiğinden toplantıların plâj ve sayfiye şehri İstanbulda değil, Anayasada başkent olarak derpiş edilen Ankarada yapıl- masi muvafık görülmüştür. Dışişleri Bakanlığı- nin telsizi, şifre memurları, mütehassısları ve bütün dünya memleketlerinin siyasi temsilci- leri Ankarada bulunmaktaydı. Böylece, mem- leketin Ankaradan idare edilmesi gerektiği meydana çıkmıştı, z Saat tam 12'de Cumhurbaşkanlığı forsu- au taşıyan plâkasız, siyah Cadillac son sürat- le manevra sahasına girdi, evvelâ Şeref salo- hüna doğru ilerlerken sert bir virajla sola dön- dü. Solda üç askeri uçak duruyordu. Arabanın içinde sağda Bayarı, solda Koraltanı, ortada Menderesi görenler uğurlamanın icaplarını ye- rine getirmek icin yaşlarından ve hallerinden beklenilmeyen bir çeviklikle piste fırladılar ve Cadillac'ın arkasından koşmaya başladılar. Ko- gala, evvelâ, ne olup bittiğinin pek far valandı. Bu sırada, bir taraftan ba yullni » ve ha- lar toplanır, Irak Kraliyet forsu, İran Şahı- nin forsu, istan ve Türkiye Cumhurbaşkan- lığı forsları direklerden indirilirken, diğer ta- Bayarın misafir Devlet Başkanları ile milli sana çalınırken sırasıyla ayakta dura- kırmızı çuha zeminli ve madeni parmaklık- ları altın gibi ve pe le platform as- talıriken, türk Kane Oçiometikin Derisi ve cı oma! e eni tme zaruretleri Yeşil- in kiyat basladı. Şeref salonunun büfesine yerles- tirilmiş, kristal sürahiler içindeki buzlu şerbet- ler de geri gönderildi. Saat 13.30'da Ankaradan gelen T. H. Yol- larının Baz uçağının hostesi Münevver hanım, üzerlerinde “Sayın Fatin Rüştü Zorlu - Har'ci- ye Vekili” yazılı, kırmızı mühürlü üç büyük ve kalın zarf ile iki paket getirdi. Zarf ve paket- lerde ayrıca, bakla gibi kırmızı majeskül harf- 80 lerle yazılı “ÇOK ACELE” ibaresi de bulunu- ri gidiyor, diğeri geliyordu. Yeşilköy hava meydanını en son terkeden- ler, karşılama ve uğurlama törenlerinde bek- lemeye antrenmanlı D.P, il İdare Kurulu üyele- ri oldular. İki saat sonra İstanbul sokakların- daki bayraklar indirildi. k Ankarada devam etti. İlk uçak- tan inen Bayar, Menderes, Koraltan, Zorlu doğ- idi, Bilhassa 3 Menderes pek müteessir görünü- yordu. Yemek orada İ iskender Mirzanın uçağı meydana indiğin- de saat 14.05 idi. Protokol icaplarının hiç biri yerine getirilemedi. Bayar misafir Devlet Bas- kanını aldi ve ikâmetine tahsis edilen Dışişle- ri Bakanlığı köşküne götürdükten sonra tek- rar meydana döndü. Tam iki saat sonra İran Şahının uçağı geldi. O sırada iki takım asker do bulunmuştu. Ankaraya indikleri zaman iki Devlet Bas- kanı da Irak hâdiselerinden haberdardılar, İs- kender Mirza uçağında bulunan beyaz telsiz telefon - İran hududunda Ka- raşiyle görüşmüştü. İhtilali duyunca evvelâ pi- lotuna geri dönme emrini vermiş, sonra yeni temaslar neticesinde rota değiştirilerek tekrar istanbul istikameti tutulmuştu. İran Şahı da uçağının telsiziyle - onda telsiz telefon yoktur - Irak Kralının hazin âkibetinden haberdar olmuş- tu. Devlet Başkanları Esenboğadan Çankayaya giderlerken bütün yol boyunca, her elli met- reye bir askerin yerleştirilmiş olduğunu gör- düler. Ankaradaki sıkı emniyet tertibatını Ke- mal Aygün almıştı, O akşam yemek, Klüp 47 ve Klüp Amba- sadörden temin edildi, köş- pr yemek işi 47'ye, Dışişleri Bakanlı, Ambasadöre bırakılmıştı, İlk gece için Klüp Misa- urma ve meyva klüplerin ahçıları Çankaya köşkünün mutfa- çalıştılar bütün ge- Devlet adamlarımızla misafirler ce Irak hâdiselerini görüştüler ve bir politika- nin tesbitine çalıştılar. Gelecek yazı: Zorlu Irağa karşı askeri sefer hazırlıyor