15 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

15 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS görüşünün alınması gerektiğini söy- lediler. Konuşmalar bittikten son- ra, Bilgiçin, Tasarının geri alınma- sını öngören önergesi oya sunuldu ve 35e karşı 50 oyla kabul edildi. Salı günü ise Hükümetin 10 madde- - lik Tasarısı oylandı ve Grupun tas- -ibinden geçti. Toplantıda bundan sonra cere- yan eden görüşmeler, azledilen Ge- nel Müdürler ve Kıbrıs konusunda oldu. Hükümetin keyfi, tasarrufları hakkında Genel Görüşme açılması- nı isteyen önergesi üzerinde konu- şan Reşat Özarda, Hükümeti ve De- mireli sert bir dille tenkit etti. Gö- rüşmeler eta Özardanın öner- gesi reddedild Hükümetin dış politikası hak- kında konuşan Ertuğrul Akça ile Şinasi Osma ise, Dışişleri teşkilâ- tından yakındılar ve enerjik politi- ka izlenmesini istediler. Akça: " — Bu şekilde dış politika yü- rütülmez ve hükümet idare edil- mez!..." dedi. Hesap peşindekiler Son günlerde cereyan eden olaylar göstermektedir ki, AP içinde AP Hükümetine karşı ciddi bir Ge lefet cephesi kurulmuştur. Bu c he, başta Bilgiç ve taraftarları o. mak üzere, Bakan olamayan gayri- memnunlarla, eski DP'liler ve Hü- kümetin icraatını gerçekten tasvip etmeyenlerden meydana gelmiştir. Cephenin liderliğini ise görünüşte Saadettin Bilgiç yapmaktadır. Çe- şitli sebeplerden dolayı Hükümete muhalif olan milletvekilleri, kud- retli görünebilecekleri (o düşüncesiy- le, Bilgiçin etrafında birleşmekte- dirler. Bu ise, Demirelin ezeli rakibi Bilgiç ve taraftarlarının ekmeğine yağ sürmektedir. Hükümetin bir tasarısını Gruptan geri çevirmek suretiyle (o Demirele önemli bir darbe indirmiş olan Bilgiç ve taraftarları, şimdi ikinci büyük darbenin hazırlığı içindedir ler. Bu darbenin, Mart ayı içinde yapılması gereken AP Büyük Kon- gresinde indirileceği, bundan önce de Grupta gene bir tasarının red- dedilmesi sebebiyle gövde gösterisi yapılacağı, böylece taraftar sayısı- nın hayli arttırılacağı söylenmekte- dir. Gerçi taraftarları, Büyük Kon- 15 Ocak 1966 YURTTA OLUP BİTENLER Demirel ve Bilgiç gülüşüyorlar "tenhalarda grede genel başkanlık seçimini Bil- giçin kazanacağına ihtimal verme- mektedirler ama, asıl hedefin Genel İdare Kurulunu ele geçirmek olaca- ğını da gizlememektedirler. Zira Bilgiçe göre, partinin yönetici kad- roları ele geçirilmek suretiyle De- mirelin desteksiz hale getirilmesi mümkündür. Bu ise, Genel Başkan olarak Demirelin etkisiz, yönetici kadronun isteklerine boyun eğen bir kimse durumuna düşmesini sağ- lıyacaktır. Bu konuda AP'li bir mil- letvekilinin o söylediği şu sözler ilgi çekicidir: " — Bilgiç Demireli deviremez ama, Gümüşpalanın durumuna s0- kabilir Demirelin hesapları ise Bilgiçin- kinden farklıdır. Gruptaki yenilgi- den sonra yavaş yavaş aklını başına toplayan Demirel şimdi, muhalif cepheyi dağıtmak için gayret sar- fetmektedir. Meselâ ilk plânda es- ki DP'lileri memnun edecek çareler aramaktadır. Bunun için, hazırlan- makta olan Af Kanunu Tasarısına, eski DP'lilerin yüzünü güldürecek düşmanımsın sen benim" bazı maddelerin ilâvesi odüşünül- mektedir. Bu arada, Başbakanlık Müsteşarlığına Munis Faik Ozanso- yun getirilmesi de eski DP'lilere ve- rilen tavizler arasında o sayılmakta- İkinci plânda memnun edilecek üyeler arasında ise Bakan olama- yan ve bu yüzden Demirele cephe alan partililer bulunmaktadır. De- mirel, bunun çaresini bulmakta güç- lük çekmemiştir. Cihat Bilgehan vasıtasıyla, Bakan olamayan gayri- memnunlara -ki bunların sayıları hayli kabarıktır-, rinden sonra vizyona idileceğini müjdeleyiver- miştir. Ancak, bu taktiğin Demirele bir şey kazandıracağı o söylenemez. Zira Kabinede, kendisininki de da- hil, 23 Bakan koltuğu vardır. Kabi- neyi tamamen değiştirse bile gayri- memnunların sayısı azalmıyacak. Bakanlıktan düşenlerle Kabine dı- şında kalan üyelerin sayısı, bugün- kü gayrimemnunların sayısından az olmayacaktır. Demirel, Hükümetin icraatına 13