15 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

15 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER temizlemekle meşguldürler. Geçen yıl Cezayirde yapılması gerekirken bilinmeyen bir geleceğe bırakılan Asya - Afrika devletleri konferansı nın başına gelenler, büyük ölçüde, Pekinin genç devletler (o karşısında takındığı tehlikeli tutumun ve Mos- kova ile giriştiği gereksiz çatışmanın yüzündendir. Moskova ile Pekin a- rasında bir seçim yapmak zorunda bırakılan Asya -Afrika devletleri böyle bir seçim yapmaktansa top- lanmamayı daha uygun görmüşler- dir. Bütün bunların yanı sıra, Komü- nist Çin bağıntısız devletlerin en ö- nemlilerinden biri olan Hindistana karşı savaşçı bir tutum takınmış ve nihayet, geçen yıl da Endonezyada kendi parmağı bulunduğu artık şüphe götürmeyen bir hükümet darbesi düzenlemeye (o kalkışmıştır. Bir - iki yıl içinde yaptığı bunca gaf, Komünist Çinin zaten sağlam olmayan yerini adamakıllı sarsma- ya yetip artmıştır. Taşkent Konferansı, Sovyetler Birliğinin Komünist Çine Asya - Af rika dünyası içinde indirdiği büyük bir darbedir. Şimdiye kadar Birle- şik Amerikanın çabalarıyla Birleş- miş Milletlerin dışında tutulan Pe- kin, şimdiden sonra da, Sovyetler Birliği tarafından, Asya - Afrika dünyasının dışında tutulacak (ode- mektir. Ancak bu durumun Komü- nist Çini daha aşırı davranışlara itmesi tehlikesi olduğu gibi ortada durmaktadır. Nitekim, Vietnam sa- vaşının geleceği de, artık herkes ta- rafından kabul edilmektedir ki, Pe- kinin vereceği kararlara bağlıdır. Geride bıraktığımız hafta, Viet- tarafsız gözlemciler, geçen hafta so- nunu Hanoide geçiren Sovyet li- deri Şelepinin, bir yandan, görünü- şü kurtarmak için Kuzey Vietnama yapılan sovyet yardımının arttırıl- ması sözünü verirken, öteyandan Ho Şi-minh ve arkadaşlarını itida- le çağırdığı konusunda birleşmek- tedirler. Bunun yanısıra Washing- ton da Kuzeye yapılan hava akın- larını durdurmaya devam etmekte- dir. Fakat, bütün bu olup bitenle- rin Pekinde gözle görülür bir sinir- lilik yarattığına şüphe yoktur. He- le Taşkent oKonferansından son- 26 ra, bu sinirlilik daha da artmış bu- lunmaktadır. Taşkent Konferansı, Eyüp Han ile Şastri arasında imzalanan do- kuz maddelik "Taşkent Deklâras- yonu" ile tarihe malolurken, Şast- AKİS rinin, imza töreninden bir süre sonra, bir kalp krizi sonucu öldüğü bildirildi. Hindistan - Pakistan anlaşmazlı- gından sonra adından sık sık bah- sedilen Şastri, altmışbir yaşındaydı. (Basın A: 24832 ) — 723 15 Ocak 1966