January 15, 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

January 15, 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER gönül dinlememesi, partizan baskı- lara karşı gelmesiydi! İmar Mü- dürlüğü gibi, binlerce vatandaşın işi düşen bir müessesenin başına AP'lilere yakın olan, AP'lilerin işle- rini rahatlıkla halledecek birisi ge- tirilmeliydi. AP'lilerin üzerinde önemle dur- dukları bir diğer müdür de, Bele- diye içindeki tâyinlerle meşgul olan Zat İşleri Müdürü (Refika Özkın idi. Necdet Uğur zamanında bu gö- reve getirilen Refika Özkın da Be- lediyenin başarılı (o elemanlarından biriydi. Bilhassa tâyinler bakımın- dan çiftlik haline getirilmiş olan Belediyeyi OÖzkın bu hüviyetinden kurtarmıştı. Zira Özkın, partililerin isteklerine boyun eğecek bir me- mur değildi. Fakat mademki bugün AP iktidardaydı, o halde, DP dev- rinde olduğu gibi birçok AP'li Be- lediyede görev almalıydı. Bu tasav- vura engel teşkil eden kimse ise, Zat İşleri Müdürü Özkındı. Öyley- se Özkının derhal değiştirilmesi lâ- zımdı. Belediye Başkan Yardımcıların- dan Kadri İlkay da 27 Mayıs Dev- riminden sonra bu göreve getiril- mişti. Onun da değiştirilmesi için bu kadar suç kâfiydi! Necdet Uğur zamanında tâyini yapılan Başkan Yardımcılarından Burhan Güngör ise AP'lilerce topun ağzındaydı. Su çu, bu göreve o getirildiğindenberi yılmak bilmeden ve dürüst çalış- mış olmasıydı. 27 Mayıs 1960'dan sonra İETT nin başına getirilen oOrhan İlter Paşa da AP'lilerce "İstenmeyen A- dam" ilân edilmiştir. Orhan İlter, Belediyenin en belâlı o müessesele- rinden biri olan Elektrik İdaresini İdaresi en çok şikâyet edilen mües- seselerden birisidir. Orhan İlterin şahsiyeti sebebiyle, bugüne kadar, partizan tesirlere İdare kapalı kal- mıştır. Ancak bu yüzdendir ki, tıp- ki İmar Müdürlüğünde olduğu gi- bi, kendilerine yakın bir müdürün bu müessesenin başına getirilmesi AP'lilerin en büyük arzusunu teşkil etmektedir. İstanbul Belediye Meclisinde ek- seriyeti teşkil eden ApP'liler ile J. Teşkilât kademelerindeki AP'lilerin istekleri bu merkezdedir. Ama, bu isteklerin yerine getirilmesi bugün 24 için imkansız gibidir. Belediye için- deki tayinlerin bir kısmını Belediye Başkanı re'sen, bir kısmını da Vali ile birlikte yapabilmektedir. Bu yüz- den AP Hükümeti, Ankaradaki ge- nel müdürlerle olduğu gibi, İstan- bul Belediyesiyle oOooynamak imka- nından mahrumdur. Bu tayinlerin gerçekleşmesi, oHaşim İşcanın da AP'liler gibi düşünmesine bağlıdır. İşçan şimdilik, beraber çalıştığı me- sai arkadaşlarından son derece memnundur ve bunları değiştirme- ye hiç de niyetli görünmemektedir. Belediye Meclisinin AP'li çoğun- luğu, müdürler arasında bir deği- şiklik yapamamanın acısını "hakkı huzur"lardan aldı ve bugün gaze- tecilerin bulunmadığı bir toplantı- da, CHP'li üyelerin de oylarıyla, "hakkı huzur" ücretlerini 50 liradan 100 liraya çıkardı. Belediye dışındakiler İstanbulda değiştirilmek (istenilen müdürler sadece Belediyeye in- hisar etmemektedir. Vilayete bağlı bazı müdürler de AP'lilerin gözüne batmaktadır. Bunların başında Mil- li Eğitim Müdürü Halis Kurtça gel- mektedir. Halis Kurtça değerli bir eğitimcidir ve İstanbulun o eğitim meselesinin hallinde çok başarılı ça- lışmaları olmuştur. Kurtça da şu ve- ya bu tesir altında kalmayan, aydın bir idare adamıdır. Bu yüzden, ço- cuğuna sınıf geçirtmeyen öğretme- ni yerinden etmeye alışmış parti- zanları tatmin etmekten çok uzak- tır. Kurtçanın yerine AP standartla- AKİS rına uygun bir müdür istenmekte- dir. Bazı büyük bankaların İstanbul şubelerinde görevli (omüdürlerle de oynanmak istenmektedir. AP'lilerin kredi arzularına gerektiği gibi cevap vermeyen, onların "kalkınma hızı" na ayak uyduramıyan banka müdür- leri hakkında raporlar, şikâyet mek- tupları çoktan, ilgili Bakanların eli- ne ulaştırılmıştır. Yıllardır zarar eden Deniz Nak- liyatı A.Ş.'yi devlet bütçesine (oyük olmaktan kurtaran ve bu yıl da kâ- ra geçiren Genel Müdür Nâzım U- zunhekim, yerinden alınmıştır. DP devrinin büyük çiftliklerinden olan Denizcilik Bankasının şilepçilik iş- letmesinin başında bulunan Nâzım Uzunhekim, müesseseyi yağma ha- sanın böreği olmaktan kurtarmış, kısa zamanda temin ettiği tasarruf- larla zararın önüne geçmiştir. Daha koalisyon hükümetleri o sırasında Nâzım Uzunhekimle Oo uğraşılmağa başlanmıştı. Bir ara Ulaştırma Ba- kanlığı yapan Ferit Alpiskender, U- zunhekim hakkında birçok tahki- kat açtırmış ve hepsinde de Genel Müdürün başarısı ortaya çıkmıştır. AP İktidarı ele alır almaz, diğer ge nel müdürlerde olduğu gibi, bu ba- şarılar katiyen kaale alınmadan, U- zunhekim de görevinden uzaklaştı- rlan genel müdürlerin arasına So- kulmuştur. Şimdi "deniz" sahasın da çalışan AP'lilerin isteklerine ko laylıkla evet diyecek bir genel mü- dür aranmaktadır. 15 Ocak 1966