15 Ocak 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

15 Ocak 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS Petrol meselesine oranla epeyce sessiz geçtiği anlaşılan maden me- selesinden başka, Ödemişteki Halı- köy Civa işletmesi mücadelesi, Kü- re pritlerinin macerası, Etibankın 70 milyonunu yabancı şirkete yedi- ren bir ferrokrom kepazeliği de u- nutulmamalıdır. Plânda yapılacak bazı "şey"ler karşılığında Türkiyeye gübre verecek bir Amerikaya mu- kabil, Yalabıkın geniş fosfat yatak- ları buluvermesi ve bu olayın da- ha önceleri değil de, Yalabıkın Ma- den Yardım Komisyonu Başkanlığı sırasında olması, üzerinde dikkatle durulacak bir husustur. İşte, vatansever genel müdürle- ri azli meselesinin gerisinde yatan gerçekler bunlardır. (Yalabık gibi, Topaloğlu gibi genel müdürlerin gö- revleri başında tutulmasına elbette ki imkân yoktur. Kurulacak derneğin faaliyeti me- rakla beklenmektedir. İdare Deve mi, kuş mu? 27 Mayıs Devrimi öncesinde, ikti- darın koruyucu kanatları altında müteahhitlik yoluyla servet yapan kimselerin son yıllarda gazeteciliğe merak salmalarının sebebi ortaya çıkmağa başlamıştır. Bu gibi kim- selerin -Haber ve Son Baskının sa- hibi İzzettin Turanlı, Zaferin sahibi mer Kıraner- gazeteciliğe des- tek olsun diye mi müteahhitlik yap- tıkları, yoksa ' gazeteciliği müteah- hitlik için mi kullandıkları merak konusuydu. Müdavimi olduğu ba- sın tribününde, yabancı basına ait yerde gerine gerine omüzakere ta kip ettiği birgün kendisine, kibar- ca, kim olduğunu soran bir hanım gazeteciye cevap olarak, basın kar- tını kaldırıp masanın üzerine vuran Muammer Kıranerin asıl mesleği her zaman tereddüt uyandırmıştır. Son günlerde girişilen bir oyun ve bunun altında yatan gerçekler, artık bu konudaki tereddütleri ta- mamiyle ortadan kaldıracak nitelik- tedir. Kıranerin sahibi bulunduğu Za- fer gazetesi bir süredenberi bir ko- nuya çok önem vermektedir: İller Bankası!.. Günde kaç tane sattığı bilinmeyen bu gazetenin haber, ma- kale ve dedikodu sütunları son bir- kaç haftadır bir tek kişi için sefer- ber olmuştur: İller Bankası Genel 15 Ocak 1966 Müdürü Selâhattin Babüroğlu!.. Za- fer gazetesinin iddiası, Babüroğlu- nun İller Bankasını usulsüz ve key- fi tasarruflarla bir çiftlik gibi ida- re ettiği, memleket, millet ve vatan adına görevinden alınması gerekti- gidir. Zafer gazetesi tarafından millet ve devlet menfaatlerinin korunması için böyle bir mücadelenin açılma sı çok kimsenin gözünü yaşartmış ve çok kimseye "Allaha şükür, bu memlekette vatanperverler de var" dedirtmiştir! Ancak, gazetenin sahi- bi ve Menderesin müteahhidi Mu- ammer Kıranerin iş hayatı ile ilgili bazı noktalar, İller Bankası Genel Müdürüne karşı yürütülen bu mü- cadelenin sadece vatan ve memle- ket sevgisinden ve millet menfaat- lerinin korunması endişesinden ile- ri geldiği kanısını zayıflatmaktadır, Kıraner, servetinin kaynağı olan müteahhitlik mesleğine 27 Mayıs- tan sonra da devam etmiştir. Fakat üzerine koruyucu kanatlarını ge- renler ya darağacını, ya da Yassıa- dayı boylamış olduklarından Kıra- nerin işlerinde aksama olmuş ve bu şöhretli müteahhide protestolar gel- meye başlamıştır. Artık, Kıranerin elini attığı her iş hemen paraya çev- rilmemekte, devlet dairelerinde es- ki mucizevi (o kolaylıklar görülme- YURITA OLUP BİTENLER mektedir. Kıraner, faaliyet göster diği saha bakımından İller Banka- sı ile geniş münasebette bulun- mak zorunda olan bir müteahhit- tir. 27 Mayıstan sonra iflâstan kur- tulduğu için bu iş münasebetleri de vam etmiştir .Nitekim Kıraner, 27 Mayıstan sonra Devlet Su İşlerinin bir ihalesi için 337 bin, Devlet De- mir Yollarının bir ihalesi için de 114 bin liralık iki teminat mektubu- nu İller Bankasından almıştır. Fa- kat nedense, bu büyük ve şöhretli müteahhidin çalışmaları iş sahibi müesseseleri tatmin etmemiş, hem DSİ ve hem de DDY anlaşmayı ip- tal ederek, İller Bankasından, Kıra- nere yermiş olduğu teminat mektu- bunu nakde çevirmesini istemişler- dir. DSİ'nin talebi yerine getirile- ceği sırada Kıraner mahkemeden tedbir kararı almış ve bu muamele yi durdurmuştur. Sırıtan niyetler Fakat DDY'nın talebi olan 114 bin lira için böyle olmamıştır. Bu sırada Babüroğlunun yönetiminde bulunan İller Bankası, verdiği temi- nat mektubunun karşılığı olan 114 bin lirayı DDY'ye ödemiş, fakat a lacağını tahsil için Kıranerden ta- lepte bulunmuştur. Usulsüz kolay- lıklara alışkın olan Kıraner buna yanaşmayınca, İcra mekanizması Selâhattin Babüroğlu Alnı açık bir adam