19 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

19 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER mişlerdir. Bu hafta bir başka fan- tezist İse: — Cumhurbaşkanı Demirel ol- sun!" dedi. Gene taktik peşinde Cumhurbaşkanlığı için başkasını o isteyenler, o Sunayın Cumhurbaşkanlığına karşı açıktan cephe almaktansa bunu bazı teknik formalitelerle imkânsız kılmaya ça- lışmaktadırlar. Genel Baş- kanına AP tarafından resmi bir tek- lif yapılmaması bu yüzdendir. Par- lamentoya, Sunayı Cumhurbaşkanı olabilecek statüye getirecek forma- lite ikmal edilemeden bir yeni Cum- hurbaşkanını seçmesi omecburiyeti yüklendiği takdirde "yumuşakbaşlı cumhurbaşkanı" isteyen o çevreler meramlarına ereceklerini ümit et- mektedirler. Bu çevreler daha şim- diden yolun dolambaçlı (o olmasın- an dert yanmakta, bundaki sunili- &i ileri sürmekte, bunu milli irade- ye gene bir müdahale gibi göster- meye çalışmakta ve "Parlâmento kendi içinden Cumhurbaşkanını seçmelidir" parolasını oyaymakta- dırlar. Sunaydan Ancak bugünkü hava, memleke- tin hemen tamamı tarafından "en mükemmel aday" olarak görülen Sunay etrafında Parlâmentodaki oy- ların birleşmesi ihtimalini kuvvet- lendirmektedir. O takdirde ortaya ir de Genel Kurmay Başkanlığı meselesi çıkacaktır. Ancak Ordu içindeki (o alışkanlıklarla (askerler kendi aralarında bunu en iyi tarzda halledeceklerdir. Genel Kurmay Başkanlığı Ordunun prensip ve teamüllerine göre Genel Kurmay Başkanlığı- na aday en kıdemli Kara komutanı- ır. Bu komutan ise Cemal Tural- dır. APlilerin gönüllerinde Genel Kurmay Başkanı adayı olarak baş- ka bir kuvet komutanının yattığı çok söylenmektedir. Üstelik Tural Genel Kurmay Başkanı olursa, bu komutanın huzur ile görevine de- vam etmesi mümkün olmıyacaktır, diyenler vardır. Kıdem eşitliği de bu durumu etkilemektedir. Gönül- lerde yatan bu adayın Türk Silâhlı Kuvvetlerinin 1 numaralı makamı- na tayini halinde ortaya çıkacak problemlerin obüyüklüğünü AP'lile- rin iyice anladıkları şüphelidir. AP liler kasten yarattıkları böyle bir havanın dahi ne netice verdiğini 10 görmemektedirler. Bir kaç gün ön- ce cereyan eden bir olay ve bunun yorumlanma şekli ilgi çekicidir. O- lay şudur: Bugünlerde Washington- da yapılacak olan NATO Nükleer Plânlama Komitesi toplantısına gi- decek heyete dahil olması Savunma Bakanı dan Kara Kuwvetleri Komutanı Turala teklif edil- miş, fakat Tural teklifi reddetmiş- tir. Bu olayın Orduya yakın kimse- lerce yapılan yorumu şöyledir; T ral bu teklifi, Mektup Meselesinde olduğu gibi bir oyuna gelmemek için reddetmiştir. Hükümetin, Tu- ral Amerikada iken, bir emeklilik veya yurt dışı tayin kararını Was- hington'a tebliğ etmesi ve böylece Sunaydan boşalacak Genel Kurmay Başkanlığına Tural yerine başka bi- rini tayin etmesi ihtimali Kara Kuv- vetleri Komutanına yakın maiyeti tarafından ifade edilmiştir ve onlar Turala, gitmemesini tavsiye etmiş- lerdir. Eğer böyle bir niyet gerçekten kafalardan geçtiyse, AP'nin Türki- Ahmet Topaloğlu Yerli turist AKİS yenin yaşadığı ciddi günleri ne de- recede takdir ettiği (omeselesi çok endişe verici mahiyet kazanmakta- dır. Bu satırların yazıldığı sırada, Cumhurbaşkanı adayının Senatoya girebilmesi için, Prof. Dr. Ragıp Ü- ner senatörlükten istifa etti. Cum- hurbaşkanı Vekili İbrahim Şevki A- tasagun tabii, kontenjan senatörü olarak AP tarafından kim istenirse onu tâyin edecektir. Boşlukları dol- durmanın acele bir tarafı olmadığı için, Atasagunun acele edip etme- mesi de AP'den gelecek arzunun işa- retini teşkil edecektir. Dış Politika Tehlikeli oyuncak Milli Savunma Bakanı Ahmet To- paloğlunun. Genel Kurmay İ- kinci Başkanı Orgeneral Refik Tul- ga, Genel Kurmay ve Milli Savun- ma Bakanlığı Plânlama Dairesine mensup iki uzmanla birlikte hafta- ma başında Pazartesi günü Ameri- kaya gitmek üzere Parise hareket etmesi, bazı dikkatli gözleri bu ge- ziye çevirdi. Gezinin birdenbire ö nem kazanması ve siyasi çevrelerde ön plâna çıkması sebepsiz değildir. 17 Şubatta Washington'da çalışma- larına başlayacak olan "NATO Nük- leer. Plânlama Komitesi" toplanır- ken, bütün dünyada Sovyetler Bir liği Başbakanı Kossiginin bir tekli- fi akisler yaratıyordu. o Kossiginin, Cenevredeki Birleşmiş Milletler Si- lâhsızlanma Komisyonuna yaptığı teklif şudur: "Atom silâhına sahip memleketler, bir atom harbinde, topraklarında atom silâhı bulun- durmayan memleketlere harbi teş- mil etmemeyi, bu memleketler böy- le bir anlaşmaya katıldıkları takdir- de tekeffül etsinler." Washington'da toplantıya çağı- rılan "NATO Nükleer Plânlama Ko- mitesi"ne, sadece, topraklarında a- tom silâhı bulunan NATO devletleri dahildir ve Komite o çalışmalarına Türkiyenin katılması bu yüzdendir. Kossiginin (o teklifinin bu devletler üzerinde tesir yep olduğu Ame- rikanın meçhulü değildir. Diğer taraftan, komitede MLEF a- dıyla bilinen çok taraflı nükleer kuvvet tasarısının da görüşüleceği haberi bu haftanın başında Meclis koridorlarında duyuldu. Türkiye, İnönü Hükümeti zamanında bu an- 19 Şubat 1966