19 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

19 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

AKİS € Meclis Grupu, Af Kanunu Tasarısının Millet Meclisinde görü- şülmesi sırasında, AP'lilerin, ken- di oylarıyla kendilerini — affetmele- rinden başka bir anlam taşımayan bu davranışa engel olabilmek için bütün ağırlığım koymayı kararlaş- tırmıştır. Buna göre önce, değiştir- me. Önergeleriyle engel olunmaya çalışılacak, bir sonuç alınamazsa, başka çarelere başvurulacaktır. Hükümeti uyarıcı nitelikteki bu muhalefet kademeli olacak, gerekli teşebbüsler zamanında yapılacak- tır. Sanat Bir skandal Bu ayın ilk günlerinde o Bulgaris- tan, bir türk sanatçısını bekli- yordu. Cumhurbaşkanlığı in Orkestrası İkinci Şefi Hikmet Şim- şek, Türk Hükümetince Baradlağıı. rılan programa göre, bu komşu ül- keye gidecek ve çeşitli konserler yö- nelecekti. Daha önce de Şimşeğin konserlerini dinlemiş olan bulgar müzikseverleri, düzenlenen ve ası- lan afişleri görmüşler ve bilet temi- ni için teşebbüse geçmişlerdi. Şim- şek 7 Şubatta Bulgaristanda ola- caktı. Hikmet Şimşek Sanata evet, haksızlığa hayır! 19 Şubat 1966 cak, konsere bir gün kala üsler Elek indirilince, bulzarlar şaşırıp kaldılar: Ne olmuştu ki? Afişler bir süre sonra yeniden a- sıldı ve konserlerin verileceği, fakat Hikmet Şimşeğin yerine Ferit Al- narın Bulgaristana geleceği öğrenil- di. Bu değişikliğin sebebi anlaşıla- madı. Bulgarların hayretle karşıladık- ları ve içyüzünü öğrenmedikleri o- layın Türkiye yönü, sanatçı çevrele- rinde bomba tesiri yapan bir skan- dal mahiyeti taşımaktadır. Olayın düğüm noktası, 5 Şubat tarihine rastlamaktadır. Bu tarihte, Hikmet Şimşek bütün formaliteleri tamamlamış, pasaportunu almış, i- zin muamelelerini tekemmül ettir- mişti. Tam bu sırada Cumhurbaş- kanlığı Orkestrasına bir telefon em- ri geldi. Emrin kaynağı, Milli Eği- tim Bakanlığı Kültür DR Ad- nan Ötükendi. Emir şuydu: "Hik- ii eşime Bulgaristana gitmiye- cek! Bu, büyük şaşkınlık yarattı. En az Moskova seyahati öncesinde kar- şılaştığı olaydaki kadar hayrete dü- şen Şimşek derhal Ötükene müra- caat ederek, seyahatinin iptal gerek- çesini öğrenmek istedi. Cevap, Or- kestrada işlerin fazla olduğuydu! Gerekçe cidden garipti. Çünkü Şim- şeğin Bulgaristanda geçireceği gün- ler zarfında Ankaradaki işlerin ak- samıyacağını oOOrkestra yetkilileri bir ya ilgili yere bildirmişlerdi. O halde? Demek ki sebep başkaydı. Sanata uzanan el Bu, Hikmet Şimşeğin başına gelen ikinci olaydır. Ocak ayında da, aynı şekilde düzenlenmiş ve ilgili ükümet temsilcilerinin katıldığı bir komite tarafından karara bağ- Dr. EMİN ÖZKAYAALP OPERATÖR GİNEKOLOG Kadın Hastalıkları ve Doğum Mütehassısı Adres: Denizciler Caddesi Saka Han (AKİS — 37) YURTTA OLUP BİTENLER Adnan Ötüken Fazla hassas bir zat! lanmış olan Rusya seyahati, iki gün kala, yine Ötükenin emriyle iptal e- dilmek istenmiş, fakat sonra diğer ilgililerin işe karışmaları neticesi Şimşek Rusyaya gitmiş, başarılı konserler yönetmiştir. tükenin, Şimşeğin Bulgaristan seyahatini iptal kararının sebebini Öğrenenler, hayret ve utançtan donup kaldılar. Meğer Müsteşar Ötüken, Şimşeğin bestelediği "27 arşı'nı "Enternasyonal'e benzeterek şüpheye düşmüştü! Sanat çevresinde çok kimse bu sebebi zayıf bulmakta ve olayı şöyle izah etmektedir: "—27 Mayısın Bonn'dan geri ge- tirdiği Adnan Ötüken, bu ihtilâle düşmanlığını eski bir Harbiyeli o- lan devrimci Şimşekten çıkarıyor!" Bazıları da: ". Milli ME e ilerici yayınlara kütüphanede yer vermeyen, kütüphane iz hakaretten mahküm olan, tiyatro e- serlerini sansüre kalkışan, Konser- vatuvarda Kuran okutan hünerli Ö- tüken için, Hikmet Şimşeği Bulga- ristana göndermemeğe sebep mi bu- lunmaz?" demektedirler. Görüldüğü gibi, Demirel Hükü- metinin eli sanat âlemine de uzan- mıştır. 23