19 Şubat 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

19 Şubat 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

SOSYAL HAYAT Dernekler Yakaları papatyalı üyeler Siyah, zarif elbiseli, gözlüklü genç kadın, önce, iki geniş salonu dol- duran kalabalık kadın toplulu- gunu selâmladı, sonra arı bir dille, çabuk çabuk konuşmağa başladı. Ü- yelerin toplantıya bu derece rağbet göstermeleri ogerçekten sevindirici bir olaydı. Çünkü bu, Türkiyede ka- dın sorunları üzerine eğilen kadınla- rın gündengüne çoğaldığını gösteri- yordu. Ama konuşmacı, aynı ilginin gecekondu toplantılarında, halk için düzenlenen sosyal ve kültürel fân— liyetlerde de gösterilmesini yürek- ten diliyordu. Oysa bu, her zaman böyle olmuyor, derneklerde mü- kemmel masa çalışmaları yapan ü- yeler, halkınarasında pek az görü- lüyorlardı. Konuşmacı, Türkiyedeki kadın sorunları ile genç üniversite mezunlarının da ilgilenmesinin ise dâvaya güç kazandıracağına inanı- yordu. Bunun için de, konuşurken, gözleri sık sık, dinleyiciler arasında, yakalarında beyaz papatya taşıyan üyeleri arıyordu. Olay, geride bıraktığımız hafta içinde, Çarşamba akşamı Avustur- ya Büyük Elçiliğinde geçti. Bir süre önce kongresini yapan üniversiteli Kadınlar Derneği Ankara Şubesi, her zamanki aylık toplantısını, yeni vusturya Büyük Elçisinin eşinin misafiri olarak, bu defa Bulvarı üzerindeki bu tipik Avus- turya binasında yapıyordu. Konuş- macı, dinamik Dernek Başkanı Ner- min Abadan idi. İkinci Başkan Kıymet Tesal, der- neğin dolu geçen bir yıllık çalışma- sını özetledikten sonra. Avusturya Elçisinin hukuk doktoru eşi Jutta Jungwirth, Afrikadaki uzun araştır- malarına ve oradaki ikametine da yanarak, "Nijerya örnek alınarak, Batı Afrikadaki kadının durumuna bir bakış" adlı konferansını verdi. . Dr. Nermin Abadanın göz- lerini kendilerine çeken beyaz pa- patyalılar, derneğe yeni kaydolan ü yelerdi. Bunlar, derneğin, özellikle son yıllar içinde giriştiği faaliyetler için "taze kan" demekti. Çünkü der- nek, fikri çalışmalarım (uygulama alanına götürme yolunda cesaretli adımlar atmış durumdadır ve özel- likle az gelişmiş toplumlarda büyük bir dâva teşkil eden “aile plânlama- sı" konusunda gecekondu bölgele- rinde kahve toplantıları düzenle mekte ve doktor üyelerin de yardı- mıyla, işçilerin yoğun halde bulun- dukları çevrelerde, iş yerlerinde ça- lışmalar yapmaktadır. e Türkiyede, okuyabilme, yetişme, yüksek tah- sil yapabilme mutluluğuna erişmiş bir kadın ordusu vardır. Dernek, bu Ordunun gücünü birleştirmek, ayak- ta tutmak, bu mutluluğa erişemiyen kadın çoğunluğuna yardımcı olmak suretiyle (oOtoplum kalkınmasında kendine düşeni yapmak amacında- dır. Afrikalı kadınlar Konferans, üyeler için, özellikle afrikalı kadınların kadın sorun- larını halletme yolunda kurdukları birlik ve giriştikleri çabanın belir- tilmesi yönünden ilginç oldu. Yeni uyanmaya başlıyan bu ülkelerde kadının eğitime verdiği âdeta kut- sal anlam, Üniversiteli Kadınları ger çekten düşündürdü. Konferans bit- tikten sonra da gerek Dr. Jung- wirth, gerekse Viyanada Etnoloji tahsili yapmakta olan ve halen memleketimizde bulunan yetişkin kızı, bu konuda üyeler tarafından soru yağmuruna tutuldular. Afrikada kadınlar gerçekten de teşkilâtlanmış durumdadırlar ve pa- zar kadınları başta olmak üzere, di- ni, ticari ve mesleki bütün dernek- ler federasyon halinde çalışmakta, 19 Şubat 1966