19 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

19 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TİYATRO Haberler Sanat yönetimi Devlet Tiyatrosuna verilmiş olan Eskişehir Tiyatro- su da 12 Kasım akşamından itiba- ren temsillere başladı. Eskişehirde ilk oyun, Cahit külebinin Jean Ano- uilh'dan çevirdiği "Papatya Falı" komedisidir. İzmir ve Kayseri ti- yatrolarından sonra Eskişehire ak- tarılmış olan bu güzel komedi, bir süre sonra başka bir oyunla yer de- giştirecektir. A. Casona'nın "Yedi Balkonlu Evi, Bursadan sonra Adanaya akta- rıldı ve 12 Kasmada Adana Tiyatro- su bu eserle mevsime girdi. Yöne- timi Devlet Tiyatrosuna bırakılmış olan Adana, Eskişehir ve Kayseri tiyatroları, bundan sonra, sahnele- rinde oynanan eserleri birbirlerine aktarmak suretiyle faaliyetlerini de- vam ettireceklerdir. Bu faaliyete, İzmir ve Bursa tiyatrolarında oyna- nan eserler de katılacak ve böyle- likle Bölge o Tiyatrolarının bu beş ilimizde devamlı temsiller vermeleri sağlanmış olacaktır. Devlet Operasının uluslararası ün kazanmış sopranolarından Suna Korad, geçen Haziran ayında Scala topluluğu ile Kanadaya gitmiş ve bu topluluğun katıldığı Verdi Festi- valinde, Montreal operasında -Del Monaco, Renata Tebaldi, Tito Gob- bi, Renata Scotto gibi şöhretlerin a- rasında- (o"Rigoletto" operasının başrolünü oynamış, basında sanat- çımızın, "insan sesinin hâlâ en gü- zel müzik enstrümanı olduğunu is- bat" ettiği yazılmıştı. Memnunlukla haber aldığımıza göre, Suna Korad şimdi de, Barce- lona Operasının daveti üzerine, A- ralık ayı başlarında İspanyaya gide- cek ve orada da "Rigoletto" opera- sının baş kadın rolünü söyleyecek- tir. Sanatçı, Şubat ayı içinde de B.B.C. televizyonunda "La Travia- ta" operasının başrolünü temsil ve icra etmek üzere Londraya çağırıl- mıştır. 38 Oyun: "Ecinniler" (Oyun, 3 bölüm). Yazan: Fedor Dostoyevski (1821 - 1881) Oyunlaştıran: Albert Camus (1913 - 1960). Çeviren: Ahmet Muhip Dranas. Tiyatro: Devlet Tiyatrosu (Büyük Tiyatro). Sahneye koyan: Mahir Canova. Dekor: Refik Eren. Kostüm: Hâle Eren. Işık: o Nuri özakyol. Konu: (Dostoyevski, XIX. yüzyılın, düşünce ve edebiyat alanında, çağımız üzerinde en geniş etki yapmış ünlü yazarlarından biridir. için "Ecinniner", XX. yüzyılın en önemli düşünce ve sanat akımlarının -Existentialisme'in ve absurde edebiyatın- tohumlarını taşır: Tanrı- nın varlığı inancını yitiren insanın toplum içindeki korkunç yalnızlığı ve bu yalnızlığın yarattığı sonsuz bunalım; alınyazısını kendi eliyle de- giştirmek, bilinçli yaşamak kaygusunun ailede, toplumda, politikada ve aşkta kurulu düzeni yıkmaya, yeni bir düzen zemini yaratmaya yö- nelen nihilizmi; yaşamakla ölmek, iyilikle kötülük, hürriyetle kolejlik, tanrı ile şeytan problemlerinin devamlı çatışması. Bunun yanısıra, Çar- lık Rusyasının sarsılmakta olan aristokrasisi ile elli yıl sonra gerçekle- şecek sosyal ihtilâlin sancılarını çeken intelligentsia'nın canlı bir tab- losu... Oynayanlar: Macide Tanır (Varvara), Muammer Esi (Trofimoviç), Suat Taşer (Anlatan), Nihat Aybars (Şatov), Semih Sergen (Stavro- gin), Arsen Göze (Daşa), Aktan Günalp (Kirilov), Suna Akbel (Liza), Işık Yenersu (Maria Lebyadkin), Muzaffer Gökmen (Lebyadkin), Oy- tun Sanal (Verkhovenski), Saim Alpago (Keşiş Thikon), Beyhan Hürol (Maria Şatova) v.s. Beğendiğim: Camus'nün bu azametli oromanı sahneye aktarırken Dostoyevskinin düşüncesini ve kişilerinin dünyasını yansıtmaktaki us- taca başarısı. Muhip Dranasın sıcak çevirisi, Mahir Canovanın bütü- nü üyle canlı, ifadeli ve seviyeli sahne düzeni. Refik Erenin, oyunun "akış"ını sağlayan başarılı dekor tekniği, Hâle Erenin güzel kostümleri. Nuri Özakyolun kusursuz ışıkları. Macide Tanırın, Nihat Aybarsın, Mu- ammer Esinin, Işık Yenersunun, Saim Alpagonun, Muzaffer Gökmenin ve Arsen Gözenin çizdikleri ifadeli yüzler. Beğenemediğim: (o Dekorun realist ana çerçevesine aykırı düşen sti- lize parçalar. Stavrogin gibi parlak bir rolde Semih Sergenin fazla te- atral oyunu. Oyunun fikir yapısında önemi olan ikinci dereceden rol- lerde, özellikle Kirilov'da Aktan Günalpın, Verkhovenski'de Oytun Şa- nalın silik kalan oyunları. onuç: (Buna rağmen mevsim başının en ilgi çekici, bütünüyle ba- -arı yönü ağır basan oyunu. Görülmesi gereken bir oyun. Naciye FEVZİ 19 Kasım 1966