19 Kasım 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

19 Kasım 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

edilen Süleyman Deminle karşıydı ve protesto hareketi, mitingi tertip- liyenlerin bile ümitlerini aşan geniş bir muhalefet niteliği kazanmıştı. "Bir avuç gafil.." Aslında bu olayların bu derece bü- yümesine sebep, halkın içinde biriken öfkedir. Bu mitinge, başlan- gıçta "fol yok yumurta yok" diye itiraz edenler, memlekette tansiyo- nun ne kadar yüksek olduğunu, er- tesi gün Adanada başgösteren infi- lâk ile gördüler. Birkaç zenci ame- rikalının, Alsaray sinemasında ka- dınlara sarkıntılığı sonucu, saat 21.30 sıralarında başlıyan olaylar, kısa süre içinde Adana toplu hareketi halini almış, ameri- kalılara ait binalar ve otomobiller tahrip edilmiştir. Gittikçe büyüyen öfke ile geceyarısı, İncirlik Üssüne doğru harekete geçen, galeyana gel- miş Adana halkını, bir Amerika cumhurbaşkanının ismini taşıyan köprüde türk polisleri, kuvvetli ba- rikatlar kurarak durdurabilmişler- dir. Bir gün önce Kızılayda topla- nanlara "komonist" diye bağıran- lar, Adanada patlayan tepki karşı- sında şaşırmışlardır. Adana Valisi, "olayın Önceden tertiplenmediğini, EL ani olarak galeyana geldiği- , Radyoya verdiği demeçte açık- İliş, buna karşılık İktidarın dü- düğünü çalan Emniyet Genel Müdü- rü Nakipoğlu, "Ankara ve Adana o- taylarının bazı merkezlerden idare edildiğine, bazı tahriklerin bulundu- guna dair emmareler"den sözetmiş- tir!.. Kiye olanları bilmediği ve rada en büyük ii ken- di polisleri olduğu halde. Neticede, kadınlara sarkıntılık yaparak olaya sebebiyet veren ame- ilkalılar amerikan mercilerine tes- edilmiş -cezalandırılmamaları da mümkündür-, buna karşı tepki gösteren türkler ise nezarethanele- re doldurulmuşlardır! Bu gelişmelerden ders almaları gerekenler, amerikalılar ve Başba- kanlık koltuğuna oturan Demirel- dir, Demirel ise, -herhalde "200 bin- lik silâhlı sivil uwet"e güvenin- den olacak-, Samsun İl Kongresin- de, "— Sokaklarda bağımsızlık şar- kıları söyleyenlerin neye hizmet et- meye çalıştıkları milletçe malüm ' diye konuşmakta, yani eski tavrını devam ettirmektedir. Sü- leyman Demirele göre, Amerika a- leyhtarı mitingciler "ihanet ve de- lalet içinde bir avuç gafil'den iba- rettir! Aman yârabbi, ne benzerlik, ne benzerlik! 19 Kasım 1966 Önce başlar kumdan çıksın! Türkiyede komünizm aleyhtarı bir gösteriyi, bazen geçimini o işten sağlayan mukaddesatçıların tertipleyip başlattıkları ne kadar doğ- ruysa amerikan aleyhtarı gösterilerin de mutlaka kriptoların veya onlara kapılmış bazı akılsız Meler eseri olduğu aynı şekilde haki- kattir. Ama bu, demek m ki Türkiyede komünizm aleyhtarı bir cere- yan yoktur? Bu, demek midir ki amerikan aleyhten hisler türklerin vicdanında mevcut değildir? Öyle olsaydı, başlatılan ne komünist aleyhtarı, ne Amerikaya karşı gösterilere tertipçilerin dışında her linde bitmektedir. Bu, yeşertilmek istenilen tohumların mevcudiyeti- nin en açık delilidir. Her hangi bir kimse bugün Türkiyede budizme veya Almanyaya, yahut İtalyaya karşı bir nümayiş rerlipleyin peşine takılacak adam bulabilse ya.. Bulamaz. Zira ya Almanya- ya, yahut İtalyaya karşı türklerde bir düşmanlık hissi yoktur. Ama, öteki hislerin ikisi de vardır. Demirel gibi "Sokaklarda bağımsızlık şarkıları söyleyenlerin maksatları bellidir” demek veya T.İ.P.'ciler tertibi, komünistliğin milletçe takbihini hep, İktidarın suni gayretinin neticesi saymak ko- laydır. Ama Türkiyenin gerçeklerine doğru bir teşhis konulacaksa, önce başın kumdan çıkarılması ve ondan sonra, gerçeklerin icabının ya- pılması lâzımdır. Amerikan aleyhtarı miting başlıyor Ne istendi, ne yapıldı?