11 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

11 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER verildi. Bu aslında üstü kapalı bir mecburi izin emriydi ve soruşturma sırasında Ötükenin görevi başında bulunması önlenmiş oluyordu, A- teşin bacayı sarmak üzere olduğu- nu farkeden Ötüken, emir mahiye- tindeki bu tavsiyeye uymak zorun- da kaldı. Ancak bu arada, olayın gerçek yüzüyle kamuoyundan sak- lanabilmesi için, gerek maiyeti ve gerekse kendisi, her sorana "rapor- lu" olduğunu söylemeyi ihmal et- mediler. Kültür Müsteşarı Ötüken, takı- mıyla birlikte yeni çıkış yolları a- rarken, aynı günlerde, açılmış olan soruşturma da ilerliyordu. Bakan- lık müfettişleri ve diğer görevliler muhtelit kimselerin ifadelerini alı- yor, evrakı inceliyorlardı. Soruşturma, daha önce AKİS ta- miş ve hattâ bazıları sakıncalı bu- lunan ders kitaplarına basım izni vermek suretiyle ilgili yasaları ve teamülü çiğnemiş, bu arada bazı kimselere -ki bu kitapların sahibi- dirler- açıktan para kazanma yolla- rı açılmıştı Müfettişler halen bu meselenin hazırlık soruşturmasını yapmakta, kitapları ve bunlarla ilgili evrakı in- celemektedirler. Soruşturma konusu olan, sadece ders kitapları değildir. Adnan Ötü- kenin emriyle alman ve okullara da- ğıtılan 1 milyon 800 bin liralık bir kitap hesabı daha vardır. Bu kitap- ların çoğu antikomünist propagan- da yaptığı iddia edilen, aslında aşı- rı sağın savunmasını yapan kitap- lardır. Bunlardan bazıları ve öde- nen, paralar şöyledir; Şiirle Öğre- tim Sevgisi -Selâhattin Arıkan- (46.800 lira, Bir Devin Düşüşü 29.068 lira, Türk Zaferleri 15.060 lira, A- yakta 'Durmak İstiyorum -Tarık Buğra- 9.000 lira, Kıbrıs ve Komü- nizm -Fethi Tevetoğlu- 2910 lira, A- nadoludan Kovduklarımız e Kozangüç- 5.100 lira, Arif Nih ya -4 kitap için- 5018 lira... Bu tahkikatla ayağı suya erecek olan sadece Ötüken de değildir. Başbakanın kulağına e üzerinde durulursa, Bakanlık ve ö- zellikle Yayın Müdürlüğü Kadrosu. da toplanan "Ali Bey Takımı"nm da sonu gelmiştir. Kültür Müsteşarını yakından ta- nıyanlar, Ötükenden sorulacak he- 10 sapların bu kadar olmadığını, me- selâ bir Romanyalı Osman meselesi olduğunu da söylemektedirler. Makal olayı Kültür düşmanları, aklı başına ye- ni gelmişe benzeyen AP'li idare- ciler tarafından köşeye sıkıştırılır- ken cereyan eden bir başka kültür düşmanlığı olayı, geçtiğimiz hafta içinde basını ve kamuoyunu ençok ilgilendiren konu oldu. Bu, halen Bakanlık emrinde bulunan öğret- men - yazar Mahmut Makal ve Prof. Adnan Ötüken Hesap zamanı Hüseyin Yılmazın dünya gençliğine örnek insan gösterilmeleridir. Ha- berin, Dünya Sağlık Teşkilâtının resmi organı "Sante Du Monde"da yayınlanıp Türkiyede duyulması ü- zerine kıyametler koptu. Efendim, Hüseyin Yılmaz neyse ama, Mah- mut Makal gibi bir solcu, nasıl dünyaya örnek ilân edilirdi? Hem bu işin içinde "gomonist" parmağı vardı ve Fransadaki "gomonistler" bu seçimi kendileri yapmışlardı! Sağcı gazete ve yazarlar bu min- AKİS val üzre ortalığı karıştırırken çok enteresan bir olay daha cereyan et- ti. Devletin resmi yayın organı Ana- dolu Ajansının, 3 Mart günü "hüvi- yeti meçhul bir yetküli ye atfen yaptığı açıklamaya göre haber asıl- sızdır ve uydurmadır. Herhangi bir seçim yapılmamıştır, Dünya Sağlık işleri böyle konularla meşgul ode- gildir ve bu iki türkü de hiç kimse, "örnek adam adayı" göstermemiş- tir. Dergide çıkan yazı, gazeteci Ba- yan Lonnes'in şahsi fikridir. "Ha- ber, gülünç ve hayal mahsulüdür". A.A.'nın ve "hüviyeti meçhul yet- kili'nin bu telâşına rağmen haber doğrudur ve halen yurt dışında bu- lunan fizik profesörü Hüseyin Yıl- maz ile Bakanlık emrine alınıp 250 lira maaşla geçinme zorunluğunda bırakılan Mahmut Makal, iki yaban- cıyla beraber, dünyaya örnek insan gösterilmişlerdir. Aslında, bir ogazetenin istihba- rat şefi olan Bayan. Lonnes'e örnek insanlarla ilgili birer tanıtma yazı- sı hazırlaması görevi verilmiş ve hazırlanan yazılar, Dünya Sağlık re resmi organı olan San- te Du Monde" dergisinde yayınlan- mıştır. İki türkün bu başarısını büyük başlıklarla okurlarına duyuran Mil- liyet ve Cumhuriyet gazeteleri, ge- rek haberin ve gerekse yalanlama- nın peşini bırakmadılar. Milliyet gazetesi, AA.'yı bu davranışı sebe- biyle mahkemeye vereceğini kamuo- yuna açıklarken, Cumhuriyet de dergideki yazının fotokopisini ya- yınlamak suretiyle gerçeği bir ke- re daha ortaya Bu arada AA'ya verilen açıkla- manın kimin eseri olduğu da araş- tırıldı. Kamuoyundan şiddetle sak- lanan bu "hüviyeti meçhul yetkili"- nin Milli Eğitim Bakanlığı Kültür Müsteşarı Adnan Ötüken olduğu 1s- rarla söylenmektedir. Zaten en yakın ihtimal de bu- r!. T.R.T. Demirelden sevgilerle.. Gecen haftanın sonunda Cuma ge- cesi, aberler kısmında gece nöbetinin tamamlanmasını bekleyen Kemal Savcı hayretle doğ- ruldu. Odaya smokinli bir adam girmişti. Güleç yüzlü ve bıyıklı a- dam elinde kâğıtla yaklaşınca, Sav- cı şık ve zarif ziyaretçiyi tanıdı. Bu, Başbakanın 1spartalı özel polisi Şe- 11 Mart 1967