11 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

11 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Ama, İsmet Paşanın da damadıydınız ve sizi dinleyen subayların çehrelerinden anlıyordum ki fikirlerin İsmet Paşa tarafından da paylaşı- ıp paylasılmadığını fena halde merak ediyor- ardı.. Zaten İsmet Paşanın fikirleri bilinmesin diyedir ki idamların M.B.K. tarafından görü- ni günü, C.H.P. Başkanının Cemal Gürse- e bu konuda yazdığı mektup Komitede bile yüksek sesle okunmayacak, "isteyen okusun, istemeyen okumasın" diye ortaya konulacaktır. Günler geçtikçe idamların infazının sağ- lanması için “Türk Silâhlı Kuwetler Birliği" ta- rafından yapılan propagandanın ve baskının şiddeti artıyordu. Bu Birliğin başındakiler milli menfaatin idamların infaz edilmesinde mi, yok- sa edilmemesinde mi olduğunun düşünülmesini bile istemiyorlardı. İçlerinde en katıları, sonra- dan 22 Şubatı yapanlardı. Bunların, daha o gün. Beyaz İhtilâli kana bulayarak demokratik reji- me geçilmesini önlemek istedikleri, rengi kır- mızı olduktan sonra İhtilalin iktidarı kolay bı- rakamayacağını hesapladıkları, bu si ken- di şahsı ikballerini düşündükleri çok Me miştir. Ben buna ihtimal vermem. O günler, ye ayrılmış M.B.K. içinde herkes Kiş ai seçim istememek, orduyu politikaya karıştır- mak istemekle suçluyor, kendisini seçimi iste- yen ve ordunun politikaya karıştırılmasını is- temeyen grup olarak gösteriyordu. Ordu, su- baylarının imza bastığı 28 Haziran 1961 tami- miyle kilitlenmişti ve yemini saydığı bu tami- min icaplarının gerçekleştirilmesini şart görü- yordu. Aynı konuda bir ke eğ General Gü- ventürk ve subaylarıyla benim aramda, gene 66. Tümenin bahçes Md geçtiğini hatırlıyorum. Be- nim söylediğim hep aynı şeydi. Ben, idamların infazıyla infaz edilmemesi arasındaki milli men- faat payının kıl farkı olduğunu söylüyor ve karşımdakileri bu noktada düşünmeye davet e- diyordum. Onların bunu bile kabul etmeye ta- Mustafa Ok ve Faruk Güventürk. Bunlar, Türk Silahlı Kuvvetler Birliğinin benim tanıdığım men- suplarından iki tanesidir ve ikisinin de memleket menfaatlerini düşünmekte eksik biç bir tarafları yoktur. 1961 yılının yazında bu ekip memleketin menfaatini idamların infazında görüyordu ve bu- nu yapmamanın Türkiyeyi kanlı karışıklıklar içine atacağından samimiyetle endişe ediyordu. 170