11 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

11 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

AKİS mıştır. Başlıca iki şekilde ortaya çıkan bu müstesna kolaylıklardan bir tanesi, kotalara göre değişen, fakat şimdiye kadar 200 bin dola- rın altına düştüğü hiç görülmemiş el bir meblâğın ayrılmasıdır. Bu eblâğ, "Turizm ve turistik tesis Ein ihtiyaçları için gerekli..." mal ve eşyaya tahsis edilmektedir. Ko- ta ithal üstelerinin belirli numara- larında talep edilen şekilde, kota sı- ra numaralarını ve gümrük tarife numaralarını açıkça gösteren talep- ler hazırlamayı (gerektirmektedir. İstatistik, numaralarını belirtme- den girişilen ve genellikle yuvarlak rakamlarla yetinilen böyle bir itha- lâtta aksayan yönleri yakalamak hemen hemen imkânsız gibidir. Bunlardan şimdiye kadar yakala- nanlar, gümrüklerdeki kontrollar sırasında olmuştur. Ve açığa çık- mış olan bu gibi yolsuzlukların sa- yısı oldukça azdır. Bunlara baka- rak, yapılan yolsuzlukların önemi- ni küçümsememek gerekir. Bu ithalâta esas olan tahsisleri turizm belgesi olan tesislere dağı- tan ve bunları ihtiyaç belgelerine bağlayan makam, Turizm ve Tanıt- ma Bakanlığıdır. Bu Bakanlık böyle teknik bir işi yerine getirecek yete- mekiği tamamen yoksundur. Bu ka- r Önemli bir iş, yanı her yıl dört ilâ sekiz milyon lira arasında de- gişen bir meblâğın tahsislerinin ve dağıtımının yapılması Turizm ve anıtma Bakanlığında gelişi gü zel bir servise (o bırakılmış gibidir. Ortaya çıkan yolsuzluklarda bu ye- tersizliğin oküçümsenmeyecek payı vardır. urizm ve Tanıtma Bakanlığı a- racılığı ile yapılan bu ithalâttan başka, bir de 6274 sayılı, - Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanununun hü- kümleri gereğince öngörülen diğer bir ithalât imkânı bulunmaktadır. Alavere, dalavere Bu kanunun işaret ettiği şekilde, Ticaret Bakanlığına bağlı ilgili servislerin sıkı kontrolü altında it- hal izinleri verilmesi gerekir. Bu kontrolun yeteri kadar sıkı olma- dığı örneklerinden anlaşılmaktadır. Türkiyede turistik yatırım yapmak isteyen yabancı sermaye sahipleri- nin, Türkiyeye getirmeğe karar ver- dikleri turistik mal ve malzemenin miktarım, diğer bütün belgelerle birlikte, Ticaret Bakanlığının tetki- kine sunmaları lâzımdır. Söz konu- "GERÇEK" Türkiyenin tek fihristli Haber Arşividir Elleri altında bir haber müracaat kaynağı bulundurmak istiyenler "GERÇEK" Ajansına abone olmalıdır. 1966 başından beri yayınlanmakta olan "GERÇEK" Bülteni günün Yurt içi ve Dış Dünya Haberlerini, yıl sonunda ciltlenebilecek bir şekilde derler ve senelik fihriste bağlar. İlâve olarak da, hiç bir yerde kolaylıkla bulunamıyan "Belgeler", "İncelemeler" ve önemli kişilerin "Kimlikler"ini verir. Ayrıca yurt içi "Sanat Olayları Sicili" ve "Yayın Taratma" hizmetlerini başlatma hazırlığı içindedir. Abone şartlan ve numune için "GERÇEK AJANSI VE YAYINLARI" 14, Turgut Reis Cad. Tandoğan Ankara. Adresine veya 13 1826 numaralı telefona müracaat yetişir. 11 Mart 1967 (AKİS — 93) İKTİSADİ VE MALİ SAHADA su belgeler arasında, ithali düşünü- len her türlü eşya, malzeme, maki- na ve teçhizatı da gösteren bir lis- tenin bulunmasını şart (koşarken, bazı muhtemel yolsuzluktan önle- mek isteği ağır basmıştır. Bu nok- tadan itibaren (Bakanlar Kurulu- nun nihai karar almasına kadar ge- çen formalite, mal ve eşya halinde- Ki ithalâtı kısmen kontrol altında tutabilmek için alınmış tedbirler- dir Bütün bunlara rağmen, bir çok turistik yatırım (malzemesi ithali konusunun yolsuzluklar halinde sa- yısız olaylar yarattığı da ortada- dır. Bu yolsuzluklar, Ticaret Bakan- lığına verilen belgelerdeki, fiyat ve kalite bilgilerinin, gümrük ambar- larına gelmiş olan mallarla uygun olup olmadıklarının kontrol edil- meleri zamanında, ortaya, çıkmak- tadır. Gümrüklerin ne halde oldu- gunu yakından bilenler, yakalana- bilmiş olan yolsuzlukların, henüz yakalanmayanların yanında hiç sa- yılacak kadar az olduğunu derhal ve tereddüt etmeden kabul ederler. Yolsuzlukları | alışkanlık haline getirerek milyonlar vurmayı dene- yenler, yukarıda anlardan iki yolun açık bıraktığı kapıları zorlayarak, yeni yeni vurgunlar ogerçekleştir- mektedirler. Günlük gazetelere ka- dar akseden haberler gösteriyor ki, bu yolsuzluklar alabildiğine geniş- lemiştir. Kısa bir süreden beri iyice anla- şılmıştır ki, turistik mal ve malze- me ithal etmek iznini kolayca elde etmenin yolunu bulanlar, ithalin- de başarılı olabildikleri bu malları hiç çekinmeden normal tüketim mallan piyasasına sürmekte ve ta- bii milyonları kazanmaktadırlar.. AP iktidarından önce de yürür- lükte bulunan ayni hükümler, AP iktidarı ile birlikte tam bir yolsuz- luk aracı haline gelmiştir. Bu konu- daki dalavere kapılarının sonuna kadar açılmış olması bunun en gö- ze batan delilidir. Yolsuzluklarla AP iktidarının ayni zamana rastla- ması, üzerinde ayrıca durulmayı gerektiren dikkat çekici bir nokta- Turizm ile ilgili ithalâta imkân hazırlayan bu iki yolun da aksayan yönleri bulunduğuna göre, yolsuz- luğa imkân veren bu açık kapıların kapalı tutulmasını gerektiren ted- birlerin bir an önce alınması şart- tır. 25