11 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

11 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İKTİSADİ Yolsuzluklar Eski hamam, eski tas Türkiyede göze görünmeyen güç- lerin hazırladığı sanılan tuhaf rastlantılar oluyor... Ülkenin kader dizginleri bazı kimselerin, ya da ay- ni zihniyetteki diğerlerinin eline geçmeye görsün.. Birtakım olumsuz olaylar, yolsuzluklar ve dalavere ha- berleri ortalığı sarıyor. Meydanı boş bulan açıkgözler, hemen her yönden saldırıya geçerek, kendileri- ne yakın bildikleri iktidarın hoşgö- rüsü ile, kestirme yollardan vurgun yollarını o arıyorlar. Ve buluyorlar a.. Aradan hayli zaman geçmesine rağmen, bugün, on yıl süren DP ik- tidarı döneminin maceraları bir bir hatırlanacak olsa, gözler önüne da- lavere, rüşvet, komisyon, devleti soyma yarışı ve vurgunlardan baş- ka birşey gelmez. Milyonluk ka- zançlar, uluslararası şöhrete ulaş- mış yüzde onluk komisyonlar, ihra- cat - ithalât oyunları, lisans dalave- releri, ihale madrabazlıkları, o dev- rin karakteristiği (haline gelmişti. Bütün bunlar, mahkeme kararları- na bağlanmış gerçekler halinde, dosyalarına terkedilmiştir. 27 Mayısın belirli bir ölçüde dur- durmaya ve önlemeye çalıştığı bu çirkin oyunlar, utanmazların düzen- lediği hırsızlıklar, AP'nin iktidara tek başına gelmesiyle yeniden uç vermeye başlamıştır. Ayni adamlar, yahut benzerleri yeniden cesaret bulmuşlar ve hiç vakit kaybetme- den bıraktıktan yerden ayni soygu- na devam etmeye girişmişlerdir. Gizli kalanlar, henüz elleri cepte yakalanamayanlar bir yana bırakıl- sa bile, sadece günlük basma inti- kal etmiş olanlar bir bulantı yarat- maya yetecek kadar yoğunluk ka- zanmaya başlamıştır. Madenler, pet- rol, deniz nakliyatı ve diğer konu- lardaki soygunlar, uluslararası öl çülere ulaşan yolsuzluklardan her biri, sırası ile su yüzüne çıkmaya başlamıştır. DP devrinin geleneksel olmuş ithalât ihracat dalavereleri, lisans oyunları ve dışarıyla iş kur. muşların diğer tertipleri, eski ge- leneği bozmamak ister gibi bir inatla ve herkesin bildiği oyunları- nı yeni biçimler, yeni oyuncular a- racılığı ile yeniden sahneye koyma- ya başlamışlardır. Bunlardan bazı- larının faillerinin elleri cepte yaka- landığı zamanlar, kamuoyu bun- 24 VE MALİ dan haberli olabilmektedir ama, ayni hırsızlık düzenini sürdürmek isteyen elverişli bir hava bütün il- gililere cesaret vermeye devam et- mektedir. Öte yandan henüz yaka lanmamış, kokusu çıkmamış ve halka duyurulmamış soygunlar, bir bir gün ışığına çıkarıldıkça İktida rın hoşgörü derecesi de ortaya dö- külecektir. Bu arada, yepyeni bir suistima- lin dedikoduları ortalığı tutmuş ve yetkililerin el koymak zorunda dığı büyük bir yolsuzluk takip ko- nusu olmuştur. Bilinen kadarı ile, miktarı on yedi vagon dolusu porse- len eşyaya yükselen suistimal konu- su, eşi görülmemiş bir şey değildir. Bu konuda Türkiyenin rekorlarını kırmak sanıldığı kadar kolay olma- SAHADA sa gerek! Bu yüzden, halkın hayret duygulan âdeta körleşmiş gibidir ve hiç bir yolsuzluk karşısında is- yan edemez hale getirilmiştir. Turizmi teşvik amacı ile alman bazı kararlar gereğince yapılan in- dirimli ve öncelikli ithalâtın, bir ik- tidarın değişmesi ile birdenbire na- sıl soysuzlaştığının belirtil nesi bir çok bakımlardan önemlidir. İlgiy- le izlenmeğe değer. Bilindiği gibi, turizme öncelik tanıyan ve bu yöndeki yam kolaylıklar sağlamak isteyen hüki metler bazı kararlar almışlardı. Bu kararlardan bir tanesine göre, turis- tik tesislerin ihtiyaçları olan bazı eşya ve malların ithali söz konusu olduğu zamanlarda uygulanmak ü- zere ayrı ayrı imkânlar hazırlan- (AKİS — 94) Il Mart 1967