11 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

11 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER Fransa Galip sayılır.. B' satırların yazıldığı sıralarda, fransız genel seçimlerinin geçti- nin başarı, ya da başarısızlık haberi gelmiş; bu arada Başbakan Pompi- dou ile Sol Federasyonunun lideri Mitterand'ın bölgelerinde obüyük çoğunlukla milletvekili seçildikleri, Bombalar, insanlar ve dolarlar Dünyanın çeşitli liderlerinden Kuzey Vietnama yapılan amerikan ımanlarını nın durdurulması yolunda yapılan çağrılara ve ombar Birleşik Amerikada liderliğini geçen hafta Senatör Kennedy'nin yük- lendiği barış taraftarlarının devamlı baskılarına rağmen, Başkan Johnson, büyük ölçüde Pentagondaki savaşçıların ve Dışişleri Bakam Dean Rusk'ın etkisi altında, Vietnamdaki direnmeyi silâh gücüyle ezmek politikasını inatla izlemeye devam etmektedir. Geçen hafta, yıllar yılıdır sürüp gelen savaşla uzaktan yakından ilgisi olmayan, tam tersine, u savaşın dehşetinden kurtulmak için selâmeti amerikan silâhlarının gölgesine sığınmakta bulan 105 ma- urbanları arasına gesi olan Grenoble'da oylamanın çok çekişmeli geçtiği anlaşılmakta- dır, fakat kesin sonuç henüz alına- mamıştır. Mutlak çoğunluğun sağ- lanamadığı birçok seçim bölgesinde ise sonuçlar ikinci tur sonunda bel- li olacaktır. Şimdilik ortalıkta görünen man- zara şudur: De Gaulle'ün partisi o- lan U.N.R., seçim öncesinde yapılan tahminlerin' aksine, yeni mecliste de çoğunluğu sağlamışa benzemek- tedir. Böyle olunca, bir süredir bü- tündünyabasınını meşgul eden bir soru, yani partisinin azınlıkta kal- ması halinde de Gaulle'ün durumu- nun ne olacağı sorusu, kendiliğin- den ortadan kalkmış bulunuyor. U.N.R. ile Giscard d'Estaing'in li- derliğindeki Yeni Cumhuriyetçilerin sum Vietnamlı, bu şiddet politikasının suçsuz karışmışlardır. Artık sayısı unutulan bir yanlışlıklar dizisinin son halkasında, koyu boyalı ve delta kanatlı iki amerikan bombardıman uçağı, Güney Vietnamdaki Lang Vei kasabasına tam yirmibeş daki- ka ateş yağdırmışlar ve işlerini bitirip kasabayı yerle bir ettikten sonra, arkalarında 105 ölü ve 175 yaralı bırakarak, görevlerini yap- manın verdiği gurur içinde, üslerine dönmüşlerdir. Olay yerine ko- şan gazetecilere, bombardıman sırasında iki oğlunu kaybeden göz leri yaşlı bir Vietnamlının söylediği o sözler şunlardır: "Şimdi artık ne oğullarım, ne evim, ne de yiyecek bir lokma pirincim var." Fakat üzülmeyiniz. Başkan Johnson'ın askerleri bu olup biten- ler karşısında sandığınız kadar -duygusuz kalmamışlardır. Bölgedeki amerikan kumandam şimdi Lang Veil'lere ölü başına elli, yaralı ba- şına da on ilâ kırk dolar dağıtmakla meşguldür. Zavallı Vietnamlılar, bu parayla, yaralarım dağlayacak ve günlük hayatlarına devam ede- ceklerdir. Tâ ki yeni bir yanlışlık daha oluncaya ve kasaba halkının bir kısmı daha bombalarla can verinceye kadar.. İşe hangi açıdan bakarsanız bakınız, durum içler acısıdır. Hani amerikan bombaları sivil halkın oturduğu bölgelere atılmıyordu? Geçen hafta yapılan yanlışlık bu iddiayı kökünden yalanlamamakta mıdır? Haydi güneyle kuzeyi birbirine karıştırdılar diyelim, havacı- lar, askeri hedefleri değil, sivil halkın oturduğu bir kasabayı bomba- ladıklarım elbette görüyorlardı. Eğer yönlerini şaşırmasalardı, kara boyalı uçaklar bombalarım bu kez de Kuzey Vietnamda sivillerle olu köylerin, kasabaların üzerine yağdıracaklardı. Fakat ne var ki o zaman adam başına elli dolar baha biçmek zahmetine de girişil- leri sivil halka dokunmadıklarına yemine devam edeceklerdi. Üstelik, o zaman adam başına elli dolar baha biçmek zahmetine de girişil- meyecek ve amerikan vatandaşları, ödedikleri verginin, kasabaları yerle bir olan baldırı çıplak Vietnamlıların ölülerine dağıtıldığını du- yup üzüntülerin en koyusuna düşmeyeceklerdi. Aman amerikan havacıları, biraz dikkat canım.. Bu yanlışlıklarla yalnız amerikan yöneticilerinin sözlerini yalanlamakla kalmıyorsu- nuz, amerikan maliyesini de büyük yükler altına sokuyorsunuz. İn- san hayatının bedava olduğu yerleri bombalamak varken elli dolar ettiği bölgeleri bombalamanın sırası mı? Yoksa siz de Vietkong musunuz? Niyetiniz Amerikayı iflâs et- tirmek mi, ne?.. yapacakları işbirliği, de Gaulle'cü bir hükümetin işbaşında kalmasını ve Başkanla parlâmento arasında sürtünmeler oçıkmamasını sağla- yacak gibi görünmektedir. De Gaulle taraftarlarının birçok gözlemciyi şaşırtan bu başarıları konusunda Federasyonunun söyleyeceği pekçok şey olsa gerek- tir. Bir kere, General de Gaulle'ün yaptığı televiz- sonuçlar üzerine seçimin arefesinde yon gösterisinin gimiz haftasonu yapılan ilk turu- nun sonuçlan yavaş yavaş alınma- ya başlamıştır. Seçime katılan ün- lü politikacılardan yalnızca birkaçı- 26 buna karşılık Dışişleri Bakam Cou- ve de Murville'in seçimi kaybettiği öğrenilmiştir. Ünlü solcu liderler- den Mendes - France'ın seçim böl- General De Gaulle Bu defa da galip Il Mart 1967