18 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

18 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Hasan Dinçer Kuyuya atılan taşı çıkarmağa uğraşıyor dir. Bu tepkiler genişliyerek devam etmektedir. AP'li basın dahi bu de- recede sert tedbirler karşısında iki- ye bölünmüş, bir kısmı -Tercüman; Hürriyeti Yeni İstanbul- tepki kam- panyasına katılmışlardır. Bu o ka- dar e e ki, Gönül Yazar ve Osman Yüksel Serdengeçti gibi ilgi çekil simalar dahi vaziyet al- mışlardır. Gönül Yazar, "Ne yani, şimdi bu Temel Hak ve Hürriyetle- ri Koruma Kanunu çıkınca ben, Ha- lime şarkısını dikiş odalı filân oku- yamıyacak mıyım? Ne oldu bu De- mirele, iyice bozdu işleri?" li. Osman Yüksel, Yeni İstanbula bir demeç vermiş, mevcut kanunların komünist cereyanları önlemeğe ye- teceğini ifade ederek, "— Çaresizlerin son çaresi, yeni çareler adamaktır" demiştir. Bomba gibi patlayan bu tepki karşısında bocalayan İktidar dönüş yollarını aramaya başlamıştır. Ba- sında açıklanan metni CHP'nin ü- zerine atma teşebbüsü, zaman ka- zanma çabalan bunun sonucudur. Şimdi İktidar, tasarının, Bakanlık- lardan mütalea alındıktan sonra ü- zerinde tekrar çalışılacağını, son şekli vermek için Anayasa Mahke- mesinin 141 ve 142. maddelerle ilgi- li gerekçesini oçıkarmasının bekle- neceğini, bütün bunların zaman ala- cağım ileri sürmektedir. Oysa bir zamanlar "tedbirler derhal getirile- cek" diye demeçler verilmekteydi. 10 AP çevrelerinde | geliştirilmek iste- nen yeni bir teklif, tasarının parti- lerarası bir komisyon ve çalışma- dan geçirilmesidir. İktidar yeni al- ternatiflerle zaman kazanmak, içi- ne düştüğü çıkmazdan sıyrılmak is- temektedir. Bir de, tabii, CHP'nin "8'ler"ine güvenmektedir ama bu konudaki partilerarası bir komis- yonda CHP'nin "8'ler" tarafından temsil edileceğini sanmak biraz fazla hayaldir. İktidarın bu konuda Muhalefetle Orduyu karşı karşıya getirme teşeb- büsü de -Mili Güvenlik Kurulun- dan sızan haberlere göre- suya düş- müştür. Komutanların açığa çıkan metin karşısında tepki gösterdikle- ri ifade edilmektedir. AKİS C.H.P. Dananın kuyruğu B- haftanın başındaki Salt sabahı, CHP'nin genç yöneticileri ile "g. kil adamlar"ı -Kemal Satır, Nihat Erim, İlhami Sancar, Kemal Demir- parti merkezinde biraraya geldikle- rinde Kurultayın en kısa zaman- da toplanmasıyla toplanmaması eş kuvvette iki fikir halindeydi. Fakat bir kaç saat sonra toplantı bittiğin- de bir tek fikir herkese hâkimdi: Kurultayın en kısa zamanda toplan- ması ve "8'ler Meselesi"ni kesin ka- rara bağlaması, işi kesip atması lâ- zımdı Bu değişiklik, son günlerde, ma- halle muhtarından il başkanına, bü- tün CHP teşkilâtında estiği tesbit edilen havanın neticesi oldu. Geçen hafta yurt gezilerine de- vam eden CHP Merkez Yönetim Kurulu üyeleri ve milletvekili ile senatörler, Kurultaydan buyana de- vam ettirdikleri tarzda konuşmaya başlayınca itirazlarla (karşılaştılar. Teşkilât mensupları ve vatandaşlar yine kalabalıklar halinde geliyorlar, fakat konuşmaya başlayan hatibe şöyle sesleniyorlardı: "— Bırak Ortanın Solunu, bey! Onu anladık, kabul ettik, anlatıyo- z... $'ler ne olacak, nasıl hallede- ceksiniz, sen onu söyle!" Teşkilâttaki sorumlular, Merkez Yönetim Kurulu üyeleriyle karşıla- şınca heyecanla etraflarını sarıyor- lar, meselenin nasıl halledileceğini soruyorlardı. Parti içindeki müca- deleden doğan gerilim tamamen Teşkilâta sirayet etmiş, hattâ Teşki- lâtta, Ankaradaki tedrici eğimi farkedilmediği için, "bir şey yapıl- mıyor" düşüncesi keskinlik. ei (AKİS: 102) 18 Mart 1967