18 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

18 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

SOSYAL Moda Tamamen değişik Pp Paris modası, büyük terzile- rin sürpriz defileleri ile modaya yepyeni bir anlam' getirmiş bulun- maktadır. Elbiseler ve öteki kıyafet- ler, birkaç ayrıntı dışında, geçen yıllardan çok değişik sayılmıyabi- lir. Genel olarak, bütün kıyafetler- de etekler, mini-etekleri kıskandıra- cak kadar kısa olmakta devam et- mektedir. Mantolar vücuda yakın ve gece elbiseleri gecelik görünüş- leri ile geçen yılın hatlarına çok yakın hatlarla meydana çıkmışlar- dır. İşleme, taş, boncuk yine çok- tur. Yün işleri yine revaçtadır. To- puksuz spor ayakkabılar, bereler yine beğenilmektedir. Saçlar çok kı- sa, çok uzun veya küpeleri göstere- cek şekilde topludur. Ama yine de, bütün bu bilinen şeylerle moda ta- mamiyle değişmiştir. Çünkü bu mo- da olağanüstü neşelidir ve yaşı or- tadan kaldırmıştır. Eskiden her de- filede görülen bir veya iki tane ne- şeli kıyafet yerine, bugün bütün ko- leksiyon baştanbaşa neşelidir. Bu- nun için renkler parlaktır, bazı hat- lar mübalâğa edilmiştir ve kadının olması için gereken herşey yapılmıştır. Eskiden büyük terziler, yirmi ve öteki yaşlar için iki gardrob hazırlarlardı. Bu gele- neği bu defa görmek mümkün de- ğildir. Bu moda, kadının, günün yorgunluklarını unutmak için esp- rili, değişik, açık veya kapalı, fa- kat daima çekici giyinmesini amaç edinmiştir. Ama bu demek değildir ki kadın, palyaço kılığında sokağa çıkacaktır. Moda o kadar imkân sağlamıştır ki, her kadın bu moda içinde kendi tipine en elverişlisini bulacaktır. Modada değişen, moda- nın ruhudur, giyimin taşıdığı yeni anlamdır. "Romantik erkek” özlemi Mevsimin en büyük özelliğini yeni tayyörler (o teşkil (o etmektedir. Bunlar ya çok renkli, minik, şeker gibi bahar tayyörleridir, ya da çok klâsik. Ama, Alfred de Musset'nin kostümlerini aynen taklit eden bu klâsik tayyörler, şeker gibi renkli, minik tayyörlerden daha da fazla, kadınımsı bir hava ye reel lar. Saint - Laurent'ın "dandy- 18 Mart 1967 HAYAT look" olarak nitelediği bu tayyör- ler, genel olarak, çizgili kumaşlar- dan yapılmıştır. Ceket uzun ve yu- kardan düğmelidir. İçinde yine çok klâsik bir yeleği vardır. Bunu, kol düğmeli bir erkek gömleği tamam- lamaktadır. Fakat kısacık eteği, çok kadınca giyilmiş, erkekvâri fötr şapkası ile bu kıyafet çıplak bir elbiseden daha kadınımsı bir hava taşımaktadır. Çünkü yılın modası- na uygun olarak, ilk bakışta şok et* kişi yapmaktadır. Yine çok tutunan bir tayyör, Sa- int - Laurent'ın siyah-beyaz kareli spor tayyörüdür. Bu tayyörün çok kısa pli kaşeli bir etekliği vardır ve yakası üstten düğmelenen ceketin dışında yine pli kaşeli cepleri bulun- maktadır. Takım, yine bir yelekle tamamlanmaktadır. Kadınlar klâsik erkek kostümle- rini benimsemişlerdir ama bu, ro- mantik bir erkek tipini yaratan ve bu özlemi taşıyan bir modadır. Erkeklerden çalınanlar Kadınların erkeklerden kalğları ikinci kıyafet, pantalondur. talon artık, fırsat düştükçe in bir kıyafet olmaktan çıkmış, mini - eteğe karşı, âdeta onun rakibi ola- rak, günün her saatinde giyilen bir kıyafet olmuştur. Gündüz ve gece için giyilen çok değişik pantalonlar bazen bermuda boyunda, yani diz kapaklarının üstünde ve mini - etek- ten uzun, bazen smokin pantalonu gibi zırhlı, bazen pijama biçimin- ü kadar yırtmaçlı bir şifon elbisenin içinden, kısa bir kırmızı şort şek- linde, tuvaletin eteği uçuşurken gö- rülmektedir. Çiçekli şifonlardan, ipeklilerden yapılmış gece panta- lonları da çok modadır. Eski zamanın işlemeli erkek gömlekleri, yakasız mintanları, ka- barık kollu şövalye ogömlekleri ve çeşitli erkek gömlekleri de bu yıl parisli büyük terzilerin ilham kay- nağı olmuştur. Ama terziler bu göm- leklerin, yalnızca biçimlerinden il- ham almış değillerdir. - Gömlekler aynen alınmış, belleri bir kemerle sıkılmış ve bir gece tuvaleti, dans elbisesi olmuştur. Boylan mini- etekten biraz' kısa veya biraz uzun- dur, uygun çoraplarla tamamlan- dır. Yine mevsimin büyük özelliği, mini-mantolardır. Bunlar da tıpkı tayyörler gibi ya renkli, şeker gibi canlı ve vücuda yakın, ya da koyu 29