18 Mart 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

18 Mart 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

M.B.K. İrtibat Bürosu, kararları tebliği basına verdi. Saat 00.30 idi. Ankara ertesi sabah, gene heyecanlı uyan- dı. Gazeteler kapışılıyordu. Bütün manşetler idam hükümleri hakkındaki M.B.K. kararına ayrılmıştı. İki infazın yapılmış bulunduğundan henüz hiç kimsenin haberi yoktu. Gazeteler Menderesin intihar teşebbüsünü yazıyorlar ve hasta yatağında çekilmiş fotoğrafını (o yayınlı- yorlardı. Onun o hali hiç bir infazın henüz ya- pılmamış olduğu kanaatini doğuruyordu. açıklayan Polatkanın talihsiz ailesi bu inançladır ki o sabah, son ümitsiz teşebbüslerini yaptılar. Eski Maliye Bakanının kardeşleri, eniştesi ön- ce Başbakanlığa gittiler, fakat orada kimsey- le görüşemediler. İsmet Paşa, Ayten Sokak- ta kapı komşularıydı. Oturdukları evle İsmet Paşanın evi arasında sadece bizim oturduğu- muz ev vardı. Oraya koştular. Gözyaşları için- deydiler. İsmet Paşanın elini öptüler, ondan şefaat rica ettiler. İsmet Paşa da ve bilhassa kayınvaldem son derece derin bir üzüntünün i- çindeydiler. İsmet Paşa derhal, elinden geleni yapacağını söyledi. "Ne olur. geç kalmayın Paşam" diyorlardı. Onlar gittiler. Bu sırada evin telefonu çaldı. Kayınval- dem cevap verdi. Karşısında Berrin Menderes vardı. O da, kocasının kurtarılması için İsmet Paşanın şefaatini istiyordu. Kayınvaldem tit- rek bir sesle ve Bayarç Menderes kadar üzgün, kendisini teselliye çalıştı. İsmet Pa anın he- men harekete geçeceğini bildirdi, "İnşallah bir hayırlı netice alırız" dedi. Bir saat kadar son- ra Berrin Menderes, kendisi, Ayten Sokaktaki eve gelecekti. Kayınvaldem mütemadiyen: "— Paşacığım, ne olur gidin, onlara bu- nun yapılmaması gerektiğini söyleyin. - Sizin sözünüzü kırmazlar.." diyordu. İsmet Paşa Gürsele telefon etti, kendisi- ni derhal ziyaret edeceğini bildirdi. Saat do- kuzbuçuk olmamıştı. İsmet Paşa acele Başba- kanlığa gitti. Gürselle görüşmesi uzun sürmedi. Aldığı bir haber acıydı: Zorlu ve Polatkan hakkında- ki hükümler sabaha karşı İmralıda infaz edil- mişti. Fakat Adnan Menderes henüz komadan çıkmamıştı, onun için o Yassıadadaydı. İsmet Paşa: "— Onu kurtarmak lâzım" dedi. Gürsel bunun nasıl yapılacağını, yapılabi- leceğini bilmiyordu. Kendisinin bu konuda bir veto hakkı yoktu. Yetkili kurul M.B.K, idi ve M.B.K. kararını vermişti. İsmet Paşa şiddetle ısrar etti. Menderesi kurtarmak lâzımdır. Onun hakındak hükmü tekrar Komiteye götürü- Gürsel müteredditti ve kudreti hakkında eskisi kadar iyimser değildi. Saat II'de parti liderlerini, Bölükbaşı hariç, Başbakanlıkta top- lantıya çağırmıştı — Teşrif edeceksiniz. Yeniden görüşürüz" dedi. İsmet Paşa, Menderes hakkındaki hükmün de bu arada infaz edilmeyeceğine dair teminat istiyordu. Gürsel bunu, vermekte fütur göster- medi. Halbuki ipleri artık kendisi çekmiyor- du. İsmet Paşa Ayten Sokağa döndü. Berrin Menderesin ziyareti bu sırada oldu. Bayan Menderes gözleri yaşlı, fakat va- kurdu. aşa Hazretleri, onu ancak siz kur- tafÖinin " diyor ve ağlıyordu. Gözleri yaş- lı olan başka "biri, kayınvaldemdi. Paşam, Hanımefendinin hakkı var.. diye a Menderesi destekliyordu. İsmet Paşa iki yaslı kadına Gürselle o sabahki tema- sını kısaca söyledi, Menderesin hayatta olduğu- nu, 11'de yeniden toplanılacağım bildirdi. — Merak buyurmayınız, ne mümkünse onu yapacağım. Temin etmemiz gereken ilk husus bir acele tertibin önlenmesidir" diyor- du. Kayınvaldem de gene, Bayan Menderese mümkün olan teselliyi vermeye çalıştı. Berrin Menderes, hiç olmazsa eşinin sağ olduğunu 6öğ- renmiş olmaktan biraz müteselli, belki biraz ümitli, evine dönmek üzere Ayten Sokaktan ayrıldı. Saat 11'de İsmet Paşa yeniden Başbakan- lığa giriyordu. Liderler toplantısına katılanlar, İsmet Paşadan başka, Gümüşpala, Alican ve Adakandı. Enver Adakan, Memleketçi Serbest Partiyi temsil ediyordu. Gürsel durumu anlattı. Zorlu ve Polatkan hakkındaki idam kararları infaz edilmişti. Menderesin rahatsızlığı devam ediyordu. Şu sı- rada sağdı ve tedavisine çalışılmaktaydı. Mem- lekette her şey sakindi, hiç bir olay olmamıştı. Sesini yükselten İsmet Paşa oldu. Zaten herkes, eğer bir şey yapılabilecek olursa an- cak İsmet Paşanın kudretinin bunu yaptırta- bileceğini müdrikti. İsmet Paşa sabahleyin ile- ri sürdüğü teklifi daha sert bir şekilde tekrar- ladı. 177