15 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

15 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER o tarihte, çok in alevi yüksek nn genci de rakla gelmiş e BP ile alevilerin ilişkileri konu- sunda neler söylenecek diye bekle- mişlerdi. Zira o günkü gazetelerde, BP'nin alevileri çatısı altında toplı- yan bir teşkilât olacağı yazılmıştı. Acaba işin aslı neydi? Bu toplantıda, CHP'li alevilerin, "istismar edilmemeleri için" -Anka- raya hazır gelinmişken- "büyük bir açıklama yapılması" isteği (o tartış- malara yol açtı. Senatör Mahmut Vural, bu isteği savunanlara okar- şı çıkarak, "Durun bakalım! Henüz doğmuş bir çocuğu boğmıyalım" de- di ve o tarihte "BP'nin içyüzünü meydana vuracak bir önemli açık- lama" yapılmasına engel oldu. Na- zif Aslan ise, açıklamanın zorunlu- gunu ve faydasını anlattıysa da, isteğini kabul ettiremedi. İktisadi ve toplumsal şartlar ba- kımından ilkel özelliklerden kendi- ni kurtaramamış bir toplumda böy- le, zararlı istikametlere yönelen si- yasi tümörler sık sık görülmekte- dir. BP de böyle, bir siyasi tümör niteliği taşımaktadır. Mesele, oku- rucular için basittir. "Sandalyeye oturduk mu, tamam!" düşüncesi on- lara hakimdir. Bu düşüncenin mev- cudiyeti, BP içinde de sık sık itiraf edilmektedir. Meselâ, eski i Kâ- zım Ulusoy, Gene laşkan Hüseyin Balanın sandalye kavgası yaptığını dolaylı olarak ifade ederken, Hüse- yin Balan da eski Genel Sekreter Cemal özbey -Özbey şimdi BP Ge- nel Yönetim Kurula üyesidir- için söyle demiştir: " —Cemal Özbey, sandalye kap- ma endişesi ile, bu partiye peşin bir şaibe bulaştırdı.. Kısır düşünceli ve sorumsuz kimseler sandalye peşinde olabilir- ler. Esas mesele, kanunlara, Ana- yasaya ve Atatürk devrimlerine, lâ- ikliğe aykırı olan bu oyuna gelme- mektir. Anayasa ve lâik devlet dü- zeni tehlikededir. Mazlum ve küs- kün alevi kitlesi ,istismar edilmek, yanlış ve zararlı yola (çekilmek, sonra da bunun acısını çekmek teh- likesi ile karşıkarşıyadır. o İktidar sorumluları, bu konuda kımıldıya- cağa benzememektedirler. e Başba- kan, Bayram Gazetesine verdiği de- meçte, mezhep partisi (teşebbüsü hakkında, “endişeyi mucip bir hal olmadığı" hikmetini osavurmuştur. Demirele göre, "partiler, Anayasa Mahkemesi tarafından kapatılır, Hükümete göre bir şey yoktur." A- 10 ma aynı Hükümetin TİP'i nasıl ko- valadığını, Anayasa Mahkemesine kapatma delili sağlıyabilmek | için Güvenlik teşkilâtını nasıl seferber ettiğini bilenler ve AP'nin BP için hesaplarını görenler, bu demeç kar- şısında sadece tebessüm etmişler- dir. Meselenin ibret verici (başka bir yanı, reformcu ve devrimci eği- limli alevi kitlesini avlamak isteyen- lerin, kendilerine ilerici, reformcu süsü vermeleri, fakat sandalye için toplumun geri yapısını istismar et- meleri, ağalık, kulluk, müridlik, şeyhlik gibi tutucu omüesseselerle işbirliği yapmalarıdır. Politikacılar Doktoru bile meraklandırdılar! yitirdiğimiz haftanın sonunda bir gece, Ankaradaki Mebusevleri mahallesinin sokaklarından meş- hur Ayten Sokaktaki bir evin "se- rinkanlı sakini bile telâşlanmaktan kendisini alamadı. Akşam bir ziya- rete gitmiş ve geceyarısı evine dön- müştü. Geceyarısı telefon çaldı, ta- AKİS Prof. Zafer > Paykoç Şaştı kaldı İsmet İnönü ve eşi gezintide Çakı gibi! 15 Nisan 1967